Co napędzało rynek w maju 2025 i co doda mu prędkości w najbliższych miesiącach?

W maju 2025 polski rynek motoryzacyjny odnotował dynamiczne wzrosty, zarówno w liczbie rejestracji, jak i aktywności konsumentów online. Ale to nie tylko koniunktura gospodarcza napędza zmiany. Coraz większą rolę odgrywa CarFinTech, który odmienia sposób, w jaki Polacy kupują i finansują swoje auta. Jakub Miracki z OTOMOTO Lease komentuje, co naprawdę zmienia reguły gry na rynku.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

●      Wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce do 7,6% r/r napędzany głównie przez sektor motoryzacyjny

●      Rejestracje nowych aut w maju 2025 wzrosły o 6% r/r

●      CarFinTech, jak OTOMOTO Lease, wspiera dostęp do nowych aut i elastycznych modeli finansowania

●      Po obniżce stóp procentowych rośnie atrakcyjność leasingu i najmu długoterminowego

●      Klienci coraz częściej wybierają auta z przedziału 100-150 tys. zł i oczekują digitalizacji procesu zakupu

Sprzedaż i rejestracje: optymizm zamiast stagnacji

Według "Raportu OTOMOTO Insights Maj 2025", sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 7,6% r/r, przewyższając prognozy ekonomistów. Motorem wzrostu pozostaje motoryzacja, a rejestracje nowych aut wzrosły o 6% w porównaniu do maja 2024. Szczególnie interesująca jest dynamika na OTOMOTO, gdzie wskaźnik liczby kupujących auta nowe był w maju o 38 punktów procentowych wyższy niż rok temu.

"Widzimy wyraźnie ożywienie popytu na auta nowe, zwłaszcza w przedziale cenowym 100-150 tys. zł. To wynik zarówno poprawy nastrojów konsumenckich, jak i szerszego dostępu do finansowania online, który znacznie skraca ścieżkę decyzyjną klienta" – komentuje Jakub Miracki, Sales Manager OTOMOTO Lease.

Cyfrowe narzędzia i realne wybory

W maju na OTOMOTO aktywnych było 13,8 mln użytkowników, a czas spędzany na platformie wzrósł o 14% m/m. Coraz więcej klientów szuka nie tylko pojazdu, ale również dopasowanego do swoich potrzeb modelu finansowania. Tutaj właśnie wkracza CarFinTech.

Rozwiązania, które proponowane są przez OTOMOTO Lease umożliwiają klientowi samodzielne porównanie scenariuszy leasingowych i kredytowych, symulowanie rat w czasie rzeczywistym oraz korzystanie z doradztwa ekspertów – wszystko to bez konieczności kontaktu z kilkunastoma instytucjami.

"Nie chodzi już tylko o dostęp do aut, ale o całkowite uproszczenie procesu decyzyjnego. Klienci oczekują, że otrzymają konkretną odpowiedź na pytanie: "co mogę dostać w swoim budżecie, bez zaskoczeń i zbędnych kroków?" – dodaje Miracki.

Leasing, kredyt, najem: nowe rozdanie po obniżce stóp

Obniżka stóp procentowych w maju (do poziomu 5,25%) już zaczyna przekładać się na spadek rat leasingowych, zwłaszcza w przypadku umów opartych na zmiennym WIBOR-ze. A najem długoterminowy zyskał na atrakcyjności, osiągając 30% udziału w rynku od początku 2025 roku.

Z danych OTOMOTO Lease wynika, że leasing pozostaje wyborem nr 1 dla firm i JDG, szczególnie w segmencie pojazdów dostawczych. Wśród aut osobowych największy udział nadal mają pojazdy z napędem benzynowym, ale hybrydy i auta plug-in zyskują na znaczeniu.

Majowy punkt zwrotny – dokąd zmierzamy?

Rynek motoryzacyjny w Polsce 2025 to połączenie dynamicznej koniunktury i technologicznej rewolucji. FinTech w motoryzacji to już nie przyszłość, a codzienność, która zmienia doświadczenie zakupowe klientów. Dealerzy, importerzy i platformy ogłoszeniowe – wszyscy korzystają z integracji danych, technologii i finansów.

Najbliższe miesiące pokażą, kto najlepiej wykorzysta ten potencjał. Pewne jest jedno: klient już nie chce wybierać auta tylko oczami. Chce wiedzieć, ile będzie kosztować jego użytkowanie od pierwszego dnia, i mieć wszystko podane na tacy – w jednym miejscu, online, bez tzw. papierologii.

Materiał sponsorowany przez OTOMOTO
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult