Poradniki i mechanikaCo ile serwisować samochód?

Co ile serwisować samochód?

Co ile serwisować samochód?
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
08.07.2022 10:57, aktualizacja: 13.03.2023 16:40

Chyba każdy kierowca wie, jak ważne jest serwisowanie auta. Od tego zależy jego sprawność techniczna, bezpieczeństwo jazdy i minimalne koszty eksploatacji. Serwis auta powinien zawsze być wykonywany regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta lub dobrymi praktykami motoryzacyjnymi. Jeżeli jesteś świeżo upieczonym kierowcą lub właścicielem samochodu i jeszcze nie wiesz z jaką częstotliwością powinny być sprawdzane konkretne podzespoły auta.

Wszystko, co ważne znajdziesz tutaj oraz na stronie Motointegrator.com.

Serwisowanie auta, czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć

Współczesne samochody to skomplikowane konstrukcje, złożone z setek, jeśli nie tysięcy elementów. Niektóre z nich są bardziej, inne mniej narażone na uszkodzenia i zużycie. Dodatkowo część z nich ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je traktować priorytetowo, kiedy przeprowadzamy serwis swojego samochodu.

Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Hamulce to jeden z ważniejszych układów w samochodzie, odpowiadający za bezpieczeństwo jazdy. Pozwalają one szybko i w sposób kontrolowany wytracić prędkość i zatrzymać samochód. Aby hydrauliczny układ hamulcowy, stosowany w samochodach osobowych, działał prawidłowo, ważny jest płyn hamulcowy i jego kondycja. Stary płyn może powodować, że hamulce nie będą działały z pełną mocą, doprowadzając do poślizgu samochodu. Specjaliści zalecają, by wymieniać płyny hamulcowe zgodnie z zaleceniami producenta. W przypadku ich braku, należy dokonać wymiany przynajmniej raz na dwa lata.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Następny produkt z grupy materiałów eksploatacyjnych to olej silnikowy. Zapewnia on jednostce napędowej smarowanie i chłodzenie. W jego przypadku zalecenia co do częstotliwości wymiany są proste. Należy to robić co 10 do 15 tysięcy kilometrów przebiegu lub co 12 miesięcy — zależnie co wypadnie pierwsze. Co ciekawe, w przypadku aut sportowych, mechanicy zalecają skrócenie tego interwału do 5-8 tysięcy kilometrów. Świeży olej silnikowy zapewnia najlepsze warunki pracy dla jednostki napędowej i pozwala uniknąć w nim kosztownych usterek.

Wymiana klocków hamulcowych

W tym przypadku sprawa jest prosta. Klocki wymieniamy wtedy, gdy grubość okładziny ciernej zbliża się do minimum. W nowoczesnych samochodach może sygnalizować to kontrolka na zestawie wskaźników, dając znać, że należy przygotować się na wymianę klocków na nowe. Jeśli chodzi o żywotność, to wiele zależy od mocy silnika, marki klocków i tarcz hamulcowych, ale przede wszystkim od stylu jazdy.

Wymiana filtra paliwa

Nowoczesne samochody najczęściej mają filtr paliwa zabudowany w pompie paliwowej, wówczas jego wymiany powinien dokonać wykwalifikowany warsztat dysponujący odpowiednimi narzędziami. Filtry powinny być regularnie wymieniane, w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi - co 50 000 km, a dla pojazdów z silnikiem Diesla rekomenduje się co 15 000 km.

Odgrzybianie całej instalacji klimatyzacji

Klimatyzacja w samochodzie to jedno z największych udogodnień. Aby jednak działała prawidłowo, należy ją regularnie serwisować, odgrzybiać i pamiętać o wymianie filtra kabinowego. Takie filtry najczęściej można znaleźć w komorze silnika lub za schowkiem pasażera. Należy pamiętać, że są one przydatne przez określony okres czasu. Najlepiej jest dokonać wymiany raz na rok, albo co każde przejechane 15 000 km.

Dlaczego nie powinno się przedłużać czasu wykorzystywania filtra? Istnieje niebezpieczeństwo gromadzenia się na nim wirusów, grzybów i pleśni. Ich bytowanie może prowadzić do stosunkowo niegroźnych objawów chorobowych, jak kichanie czy nudności, ale również do poważniejszych schorzeń, np. opryszczki, zapalenia spojówek, ospy wietrznej. Obecność niepożądanych mikroorganizmów na filtrach jest szczególnie niekorzystna na alergików.

Ile kosztuje serwisowanie samochodu?

Prawidłowo wykonywane czynności serwisowe pomagają przedłużyć żywotność silnika, ograniczając ryzyko jego awarii. Zarówno mając nowe auto, jak i starsze, trzeba przestrzegać zaleceń mechaników. Chcąc obniżyć koszty eksploatacji, warto serwisować auto w warsztacie niezależnym. Ceny usług są w nich zazwyczaj znacznie niższe niż w autoryzowanych stacjach obsługi. Wymiana opon w takim warsztacie to koszt 50 - 100zł, paska rozrządu - 700 -1500 zł, a instalacji klimatyzacji 1000 - 2000 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)