Chiński gigant sprzeda platformę Europejczykom. Ma to być gruba ryba

Prezes chińskiego koncernu Chery potwierdził, że w najbliższych dniach ma dopiąć transakcję sprzedaży swojej platformy europejskiemu producentowi. Jak sam przyznaje, chętnych jest dwóch i są to marki z wyższego segmentu rynkowego.

Signage inside a Chery Automobile Co. Ltd. dealership in Doha, Qatar, on Wednesday, Oct. 4, 2023. Chinese electric-vehicle makers are facing one of their biggest challenges yet: convincing drivers in the oil-rich Middle East to switch to battery-powered cars. Photographer: Christopher Pike/Bloomberg via Getty ImagesKtóraś z europejskich marek premium ma kupić platformę od chińskiego Chery
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Chińscy producenci od dłuższego czasu próbują przypuścić szturm na rynek europejski. Wychodzi im to ze zmiennym szczęściem. Pierwotna taktyka, opierająca się o wysyłanie gotowych już samochodów na Stary Kontynent, napotyka trudności. Opór ze strony tutejszych konkurentów oraz Unii Europejskiej okazał się dość mocny.

Planem B, który przy okazji ma pozwolić Chińczykom na zadomowienie się w Europie, jest tworzenie swoich własnych fabryk. Decyduje się na to coraz więcej koncernów z Państwa Środka i chociaż ustawodawcy robią wiele, by uprzykrzyć przybyszom ze wschodu życie, w materii ich własnych europejskich zakładów mogą zrobić o wiele mniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Beijing 5 – rodzinny SUV z Chin za 127 tys. zł

Taką taktykę przyjęło chociażby Chery, które w naszym regionie jest obecne już od dłuższego czasu. Ten koncern był jednym z pierwszych realnie działających w wybranych europejskich państwach. Próbuje on również rozprzestrzeniać swoje wpływy, nawiązując współprace z lokalnymi producentami.

O kolejnym etapie tego planu informuje teraz Reuters. Jak potwierdził prezes Chery Yin Tongyue, koncern finalizuje obecnie plan sprzedaży platformy jednemu z europejskich producentów premium. 

Jak przyznaje Tongyue, ma to być marka planująca się w wyższym segmencie rynkowym niż Chery, a chętnych do podpisania umowy jest aż dwóch. Piłeczka jest po stronie Chińczyków — to oni zadecydują, komu ostatecznie powierzą wykorzystywania swojej platformy.

Dwie europejskie marki premium chcą korzystać z naszej platformy, a umowa zostanie podpisana z jedną z nich — marką bardziej premium niż my — podczas mojej podróży po Europie.

Yin Tongyue
prezes koncernu Chery
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę