BMW Serii 7 - historia poprzedników G11 w pigułce [galeria zdjęć]

Niedawno BMW przedstawiło najnowszą odsłonę swojej flagowej limuzyny. Korzenie G11 sięgają roku 1977. Wtedy BMW po raz pierwszy przedstawiło Serię 7. Był to model E23. Jak od tamtej pory luksusowy okręt z Bawarii ewoluował do ultranowoczesnego samochodu, który wkrótce wjedzie do salonów?

BMW Serii 7 E23 pojawiło się w roku 1977. Jego protoplastą było E3.
BMW Serii 7 E23 pojawiło się w roku 1977. Jego protoplastą było E3.
Źródło zdjęć: © **19771979 BMW 733i (E23)**
Mariusz Zmysłowski

03.07.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:57

Wszystkie ówczesne Serie 7 oprócz 745i oferowane były z 12-zaworowym 6-cylindrowym motorem M30. Był to silnik znany już z wcześniejszych aut bawarskiego producenta. Wspomniane 745i miało dołączyć do gamy dopiero kilka lat po wejściu Serii 7 E23 do produkcji.
Wszystkie ówczesne Serie 7 oprócz 745i oferowane były z 12-zaworowym 6-cylindrowym motorem M30. Był to silnik znany już z wcześniejszych aut bawarskiego producenta. Wspomniane 745i miało dołączyć do gamy dopiero kilka lat po wejściu Serii 7 E23 do produkcji.© **1977–1979 BMW 733i USspec (E23)**
Jak zawsze w przypadku flagowych limuzyn, na pokładzie pojawiło się wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym ABS, poduszki powietrzne, klimatyzacja. Początkowo część z nich była oferowana jako opcje. Dopiero później stały się standardem.
Jak zawsze w przypadku flagowych limuzyn, na pokładzie pojawiło się wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym ABS, poduszki powietrzne, klimatyzacja. Początkowo część z nich była oferowana jako opcje. Dopiero później stały się standardem.© **1977–1979 BMW 733i USspec (E23)**
Obraz
© **1977–1979 BMW 733i USspec (E23)**
Obraz
© **1977–1979 BMW 733i USspec (E23)**
Obraz
© **1979–1986 BMW 735i (E23)**
Obraz
© **1979–1986 BMW 735i (E23)**
Wspomniane już BMW 745i zostało przedstawione w 1979 roku. Pod maską pracował motor o oznaczeniu M102. W rzeczywistości była to wariacja na temat silnika M30. 3,2-litrowa jednostka rozwijała ponad 250 KM za sprawą turbosprężarki KKK.
Wspomniane już BMW 745i zostało przedstawione w 1979 roku. Pod maską pracował motor o oznaczeniu M102. W rzeczywistości była to wariacja na temat silnika M30. 3,2-litrowa jednostka rozwijała ponad 250 KM za sprawą turbosprężarki KKK.© **1980–1986 BMW 745i (E23)**
W 1984 roku BMW poprawiło silnik 745i. Jednostka o oznaczeniu M106 została wyposażona w komputer Motronic. Powiększono także jej pojemność skokową. Wzrosła ona do 3,4 l.
W 1984 roku BMW poprawiło silnik 745i. Jednostka o oznaczeniu M106 została wyposażona w komputer Motronic. Powiększono także jej pojemność skokową. Wzrosła ona do 3,4 l.© **1980–1986 BMW 745i (E23)**
Obraz
© **19821986 BMW 732i UKspec (E23)**
W 1983 roku BMW przeprowadziło lifting swojego dużego sedana. E23 dostało między innymi nieco szersze nerki. Zmiany przeprowadzono także pod maską i w tylnym zawieszeniu.
W 1983 roku BMW przeprowadziło lifting swojego dużego sedana. E23 dostało między innymi nieco szersze nerki. Zmiany przeprowadzono także pod maską i w tylnym zawieszeniu.© **1983–1986 BMW Serii 7 (E23)**
Obraz
© **1982–1986 BMW 735i UKspec (E23)**
BMW Serii 7 E32, czyli następcę E23 przedstawiono w 1986 roku. Prace nad tym modelem trwały ponad 6 lat.
BMW Serii 7 E32, czyli następcę E23 przedstawiono w 1986 roku. Prace nad tym modelem trwały ponad 6 lat.© **1986–1992 BMW 735i (E32)**
Wnętrze miało być bardziej luksusowe niż kiedykolwiek wcześniej.
Wnętrze miało być bardziej luksusowe niż kiedykolwiek wcześniej.© **1986–1992 BMW 735i (E32)**
Na pokładzie najbardziej ekskluzywnych wersji pojawił się między innymi telefon, fax i lodówka na butelki.
Na pokładzie najbardziej ekskluzywnych wersji pojawił się między innymi telefon, fax i lodówka na butelki.© **1986–1992 BMW 735i UKspec (E32)**
Obraz
© **1986–1992 BMW 735i UKspec (E32)**
Obraz
© **1986–1992 BMW 735i USspec (E32)**
Obraz
© **1986–1992 BMW 735iL (E32)**
Obraz
© **1986–1994 BMW Serii 7(E32)**
E32 było pierwszą Serią 7, która została wyposażona w widlastą dwunastkę. 5-litrowy motor był na szczycie gamy jednostek napędowych, w której do tej pory brylowało V8 M60.
E32 było pierwszą Serią 7, która została wyposażona w widlastą dwunastkę. 5-litrowy motor był na szczycie gamy jednostek napędowych, w której do tej pory brylowało V8 M60.© **1987–1994 BMW 750iL (E32)**
Wersja 750iL była pierwszym samochodem, w jakim zastosowano ksenonowe światła mijania.
Wersja 750iL była pierwszym samochodem, w jakim zastosowano ksenonowe światła mijania.© **1987–1994 BMW 750iL (E32)**
Obraz
© **1987–1994 BMW 750iL UKspec (E32)**
Przedłużona Seria 7 E32 była rozciągnięta o 11,4 cm w stosunku do bazowej wersji. Ich rozstawy osi wynosiły 2833 mm (standard) i 2947 mm (długa).
Przedłużona Seria 7 E32 była rozciągnięta o 11,4 cm w stosunku do bazowej wersji. Ich rozstawy osi wynosiły 2833 mm (standard) i 2947 mm (długa).© **1987–1994 BMW 750iL USspec (E32)**
Obraz
© **1992–1994 BMW 740iL USspec (E32)**
Następcą E32 było E38, które weszło do produkcji w roku 1994.
Następcą E32 było E38, które weszło do produkcji w roku 1994.© **1994–1997 BMW 750i (E38)**
E38 było pierwszą Serią 7, której charakterystyczne, okrągłe światła zostały przykryte kloszem.
E38 było pierwszą Serią 7, której charakterystyczne, okrągłe światła zostały przykryte kloszem.© **1996–1998 BMW 728i UKspec (E38)**
Najmniejszym silnikiem oferowanym w tej Serii 7 był 2,5-litrowy diesel M51D25. Rozwijał on 143 KM i 280 Nm. Ta rzędowa szóstka była tylko minimalnie mniejsza od najskromniejszego motoru benzynowego pracującego w 728i. Tam 2,8-litrowe R6 o kodzie M52B28 generowano 193 KM i 280 Nm. Na drugim końcu skali znów znalazło się V12. 5,4-litrowe M73B54 rozwijało 326 KM i 490 Nm.
Najmniejszym silnikiem oferowanym w tej Serii 7 był 2,5-litrowy diesel M51D25. Rozwijał on 143 KM i 280 Nm. Ta rzędowa szóstka była tylko minimalnie mniejsza od najskromniejszego motoru benzynowego pracującego w 728i. Tam 2,8-litrowe R6 o kodzie M52B28 generowano 193 KM i 280 Nm. Na drugim końcu skali znów znalazło się V12. 5,4-litrowe M73B54 rozwijało 326 KM i 490 Nm.© **1996–1998 BMW 740i (E38)**
Flagowa limuzyna ponownie została udostępniona w wydłużonej wersji. Odmiana podstawowa miała rozstaw osi równy 2930 mm. W dłuższej iL wymiar ten wynosił 3070 mm.
Flagowa limuzyna ponownie została udostępniona w wydłużonej wersji. Odmiana podstawowa miała rozstaw osi równy 2930 mm. W dłuższej iL wymiar ten wynosił 3070 mm.© **1996–1998 BMW 740iL (E38)**
W latach 1997-2001 BMW produkowało także superluksusową wersję L7. Bazowała ona na 750iL, zatem dysponowała widlastą dwunastką. Wszystkie 899 sprzedanych egzemplarzy dysponowało rozstawem osi równym 3320 mm i ważyło około 2270 kg.
W latach 1997-2001 BMW produkowało także superluksusową wersję L7. Bazowała ona na 750iL, zatem dysponowała widlastą dwunastką. Wszystkie 899 sprzedanych egzemplarzy dysponowało rozstawem osi równym 3320 mm i ważyło około 2270 kg.© **1997 BMW L7 (E38)**
Obraz
© **1998–2001 BMW L7 (E38)**
W 1998 roku BMW przeprowadziło lifting Serii 7 E38. Jak zawsze nieco zmodyfikowano reflektory, grill i uzupełniono wyposażenie auta. Na pokład trafiły między innymi takie rozwiązania jak DSC III, które stało się teraz standardem, czy HPS (Head Protection System), czyli zestaw poduszek powietrznych.
W 1998 roku BMW przeprowadziło lifting Serii 7 E38. Jak zawsze nieco zmodyfikowano reflektory, grill i uzupełniono wyposażenie auta. Na pokład trafiły między innymi takie rozwiązania jak DSC III, które stało się teraz standardem, czy HPS (Head Protection System), czyli zestaw poduszek powietrznych.© **1998–2001 BMW 730d (E38)**
Obraz
© **1998–2001 BMW 730d (E38)**
Obraz
© **1998–2001 BMW 750iL (E38)**
Obraz
© **1998–2001 BMW 750iL (E38)**
Obraz
© **1999–2001 BMW 740i Sport Pack (E38)**
Kilka dni temu BMW przedstawiło [url=http://autokult.pl/25803,bmw-i8-hydrogen-fuel-cell-kolejny-krok-w-przyszlosc]model i8 zasilany wodorem**. Nie jest to jednak nic nowego na liście badań prowadzonych przez BMW. Już w roku 2001 niemiecki koncern pokazał 750hL, które było wyposażone w wielki zbiornik na wodór.
Kilka dni temu BMW przedstawiło [url=http://autokult.pl/25803,bmw-i8-hydrogen-fuel-cell-kolejny-krok-w-przyszlosc]model i8 zasilany wodorem**. Nie jest to jednak nic nowego na liście badań prowadzonych przez BMW. Już w roku 2001 niemiecki koncern pokazał 750hL, które było wyposażone w wielki zbiornik na wodór.© **2001 BMW 750hL CleanEnergy Concept (E38)**
BMW Serii 7 E65 zastąpiło E38 w roku 2001. Jego publiczna premiera miała miejsce na targach samochodowych we Frankfurcie.
BMW Serii 7 E65 zastąpiło E38 w roku 2001. Jego publiczna premiera miała miejsce na targach samochodowych we Frankfurcie.© **2001–2005 BMW Serii 7 (E65)**
E65 było pierwszym BMW, którego nazwa kodowa służyła nie tylko wskazaniu generacji, ale także rodzaju nadwozia. Stąd ta Seria 7 nosiła także miano E66, E67 oraz E68, rozróżniając tym samym rozstawy osi krótkie od długich oraz oddzielając od standardowych odmian wersję High Security i hybrydową.
E65 było pierwszym BMW, którego nazwa kodowa służyła nie tylko wskazaniu generacji, ale także rodzaju nadwozia. Stąd ta Seria 7 nosiła także miano E66, E67 oraz E68, rozróżniając tym samym rozstawy osi krótkie od długich oraz oddzielając od standardowych odmian wersję High Security i hybrydową.© **2001–2005 BMW Serii 7 (E65)**
Na pokładzie nowej Serii 7 pojawiły się takie rozwiązania jak EDC-C (Electronic Damper Control), samopoziomujące się zawieszenie tylnej osi, światła adaptacyjne, reflektory biksenonowe oraz aktywny tempomat bazujący swoje działanie na radarze. Pełna lista nowinek w E65 jest naturalnie znacznie dłuższa.
Na pokładzie nowej Serii 7 pojawiły się takie rozwiązania jak EDC-C (Electronic Damper Control), samopoziomujące się zawieszenie tylnej osi, światła adaptacyjne, reflektory biksenonowe oraz aktywny tempomat bazujący swoje działanie na radarze. Pełna lista nowinek w E65 jest naturalnie znacznie dłuższa.© **2001–2005 BMW Serii 7 (E65)**
Obraz
© **2001–2005 BMW Serii 7 (E65)**
Obraz
© **20012005 BMW 745i (E65)**
BMW Serii 7 E68 było wersją zasilaną wodorem. Co ciekawe, nie był to jedynie prototyp. BMW faktycznie wprowadziło ten pojazd do produkcji. Powstało 100 egzemplarzy.
BMW Serii 7 E68 było wersją zasilaną wodorem. Co ciekawe, nie był to jedynie prototyp. BMW faktycznie wprowadziło ten pojazd do produkcji. Powstało 100 egzemplarzy.© **2001 BMW 745h CleanEnergy Concept (E68)**
Obraz
© **2002 BMW 760Li Yachtline Concept (E66)**
Obraz
© **2002–2005 BMW 740d (E65)**
Widlasta dwunastka BMW urosła do pojemności 6 l. Oferowany w 760i silnik rozwijał 445 KM i 600 Nm. Standardową Serię 7 rozpędzał do 100 km/h w 5,3 s.
Widlasta dwunastka BMW urosła do pojemności 6 l. Oferowany w 760i silnik rozwijał 445 KM i 600 Nm. Standardową Serię 7 rozpędzał do 100 km/h w 5,3 s.© **2003–2005 BMW 760Li (E66)**
W 2005 roku BMW przeprowadziło lifting swojego flagowego okrętu. Zmodyfikowano grill, przednie i tylne reflektory. Front dostał teraz bardziej zaostrzone klosze lamp. Tylne światła znacznie urosły. Przedliftowy trapez został scalony z wąskim paskiem w jeden kształt.
W 2005 roku BMW przeprowadziło lifting swojego flagowego okrętu. Zmodyfikowano grill, przednie i tylne reflektory. Front dostał teraz bardziej zaostrzone klosze lamp. Tylne światła znacznie urosły. Przedliftowy trapez został scalony z wąskim paskiem w jeden kształt.© **2005–2008 BMW 730d (E65)**
E66, czyli wydłużona Seria 7 dysponowała rozstawem osi wynoszącym 3130 mm. W E65 wymiar ten był równy 2990 mm.
E66, czyli wydłużona Seria 7 dysponowała rozstawem osi wynoszącym 3130 mm. W E65 wymiar ten był równy 2990 mm.© **2005–2008 BMW 760Li (E66)**
Obraz
© **2007 BMW Serii 7 30th Anniversary Limited Edition (E66)**
Obraz
© **20082012 BMW 730d (F01)**
Obraz
© **20082012 BMW 730d (F01)**
E65 zostało zastąpione w 2008 roku przez F01 oraz wydłużoną F02. Auto produkowane jest w Indiach, Egipcie, Tajlandii, Rosji, Meksyku i naturalnie w Niemczech.
E65 zostało zastąpione w 2008 roku przez F01 oraz wydłużoną F02. Auto produkowane jest w Indiach, Egipcie, Tajlandii, Rosji, Meksyku i naturalnie w Niemczech.© **20082012 BMW 750Li (F02)**
Co ciekawe, schodząca ze sceny odsłona Serii 7 została po raz pierwszy pokazana publicznie na Placu Czerwonym w Moskwie. Dopiero kilka miesięcy później doczekała się premiery na targach samochodowych w Los Angeles.
Co ciekawe, schodząca ze sceny odsłona Serii 7 została po raz pierwszy pokazana publicznie na Placu Czerwonym w Moskwie. Dopiero kilka miesięcy później doczekała się premiery na targach samochodowych w Los Angeles.© **20082012 BMW 750Li (F02)**
Podstawowy rozstaw osi wynosił w tym modelu 3070 mm. Przedłużone BMW Serii 7 F02 miało ten wymiar rozciągnięty do poziomu 3210 mm. Co ciekawe, dłuższa wersja dostępna była nie tylko z topowym silnikiem V12. Na rynki azjatyckie powstało także 730Li wyposażone w 3-litrową rzędową szóstkę generującą 258 KM.
Podstawowy rozstaw osi wynosił w tym modelu 3070 mm. Przedłużone BMW Serii 7 F02 miało ten wymiar rozciągnięty do poziomu 3210 mm. Co ciekawe, dłuższa wersja dostępna była nie tylko z topowym silnikiem V12. Na rynki azjatyckie powstało także 730Li wyposażone w 3-litrową rzędową szóstkę generującą 258 KM.© **20082012 BMW 750Li (F02)**
W 2008 roku BMW przedstawiło hybrydową wersję, którą wyposażono w układ napędowy z 750i oraz dodatkowy silnik elektryczny. Jednostka zasilana prądem rozwijała jedynie 20 KM. Silnik zabudowany ze skrzynią biegów służył między innymi do rekuperacji energii oraz wspomagania rozruchu konwencjonalnego motoru. Produkcję ActiveHybrid 7 rozpoczęto w roku 2010. Auto było oznaczone symbolem F04.
W 2008 roku BMW przedstawiło hybrydową wersję, którą wyposażono w układ napędowy z 750i oraz dodatkowy silnik elektryczny. Jednostka zasilana prądem rozwijała jedynie 20 KM. Silnik zabudowany ze skrzynią biegów służył między innymi do rekuperacji energii oraz wspomagania rozruchu konwencjonalnego motoru. Produkcję ActiveHybrid 7 rozpoczęto w roku 2010. Auto było oznaczone symbolem F04.© **2008 BMW Serii 7 ActiveHybrid (F04)**
Topowe V12 o pojemności 6 l znów stało się mocniejsze. N74B60 w F02 rozwijało 544 KM i 750 Nm.
Topowe V12 o pojemności 6 l znów stało się mocniejsze. N74B60 w F02 rozwijało 544 KM i 750 Nm.© **2008–2012 BMW 750Li USspec (F02)**
Obraz
© **2009–2012 BMW Serii 7 Individual (F01)**
Obraz
© **2009–2012 BMW Serii 7 Individual (F01)**
Obraz
© **20092012 BMW 760Li M Sport Package (F02)**
W 2012 roku BMW przeprowadziło lifting Serii 7. Wygląd auta został minimalnie zaostrzony, a do listy wyposażenia dołączyły LED-owe światła, system rozrywki, nowe samopoziomujące się zawieszenie, dodatki do systemu ConnectedDrive i wiele innych opcji.
W 2012 roku BMW przeprowadziło lifting Serii 7. Wygląd auta został minimalnie zaostrzony, a do listy wyposażenia dołączyły LED-owe światła, system rozrywki, nowe samopoziomujące się zawieszenie, dodatki do systemu ConnectedDrive i wiele innych opcji.© **20122015 BMW 750Li (F02)**
Obraz
© **20122015 BMW 750Li (F02)**
Źródło artykułu:WP Autokult
historiagaleria zdjęćBMW
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (19)