Błąd przy wyprzedzaniu. Silnik może nie dać rady

Właściwe techniki jazdy nie tylko pozwalają na oszczędność paliwa, ale także zmniejszają zużycie pojazdu. Niemniej jednak nawet najbardziej doświadczeni kierowcy nie są wolni od popełniania błędów, które wynikają z niewłaściwych nawyków. Jednym z najczęściej spotykanych jest brak redukcji biegu przed wyprzedzaniem.

Mitsubishi ColtMitsubishi Colt
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Wyobraźmy sobie sytuację, w której mamy do dyspozycji pustą drogę, samochód o dobrej mocy i konieczność wyprzedzenia pojazdu poruszającego się wolniej. To właśnie w takich okolicznościach zdarza się, że kierowcy nie redukują biegu przed przyspieszaniem. Mają przecież wystarczająco dużo czasu i miejsca na wykonanie manewru, a samochód i tak przyspiesza po wciśnięciu pedału gazu. To jednak jest błąd, który może mieć negatywny wpływ na silnik.

Nie brakuje także kierowców, którzy błędnie sądzą, że przyspieszanie na niższych obrotach — wiążące się z mniejszym hałasem z układu wydechowego — jest lepszą opcją. Należy jednak pamiętać, że duże obciążenie na niskich obrotach to coś, czego silnik nie lubi. W takim zakresie pracy jest on mniej wydajny, co oznacza, że mniej energii z paliwa jest wykorzystywane na przyspieszanie, a więcej na produkcję ciepła. To nie tylko prowadzi do większego spalania, ale także do przegrzewania się silnika, a w szczególności wnętrza cylindrów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Land Cruiser 250 – wziął wszystko, co najlepsze

Przegrzewanie tych elementów skutkuje nierównomiernym spalaniem mieszanki i problemami z zapłonem. To z kolei prowadzi do nierównomiernego rozłożenia sił w cylindrze i przyspiesza zużycie silnika. Szczególnie niekorzystne dla silników z turbodoładowaniem, które są obecnie standardem w nowych samochodach, jest przyspieszanie na niskich obrotach. W takich jednostkach napędowych zwiększa się ryzyko przedwczesnego zapłonu mieszanki.

Dwa japońskie giganty motoryzacyjne, Toyota i Denso, producent m.in. świec zapłonowych, przeprowadziły badania na temat skutków przyspieszania bez redukcji biegu. Okazało się, że w takich warunkach w silniku mogą pozostawać żarzące się resztki paliwa i oleju, które przy niskich obrotach mają większą szansę na wywołanie przedwczesnego zapłonu. W efekcie przyspiesza to zużycie tłoków i świec.

Argumentem przemawiającym za redukcją biegu przed wyprzedzaniem jest także kwestia bezpieczeństwa. Wyprzedzanie to manewr, który niesie ze sobą pewne ryzyko i powinien być wykonany dynamicznie i zakończony jak najszybciej. Dlatego redukcja biegu jest kluczowa, aby wykorzystać maksymalne przyspieszenie samochodu i szybko wyprzedzić wolniejszy pojazd. To jest zasada, którą powinno się przekazywać podczas kursów nauki jazdy lub szkoleń doszkalających.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej