Błąd, który popełnia wielu kierowców. Naprawa jest kosztowna

Lenistwo, przyzwyczajenie czy po prostu błąd, który nie został zauważony podczas nauki jazdy — to możliwe powody, dla których kierowcy jeżdżą z nogą opartą na sprzęgle. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy wciskają pedał sprzęgła podczas postoju na światłach. Jest to jednak zwyczaj, którego warto się oduczyć, ponieważ po dłuższym czasie może prowadzić do uszkodzenia sprzęgła i konieczności kosztownej naprawy.

Opierając nogę na sprzęgle szybko zużyjesz częśćOpierając nogę na sprzęgle, szybko zużyjesz część
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Sprzęgło w normalnych warunkach eksploatacji powinno wytrzymać około 100 tysięcy kilometrów, zanim zacznie stopniowo odmawiać posłuszeństwa. Niestety, z powodu powolnego procesu zużycia, kierowcy często przyzwyczajają się do pierwszych oznak jego niedomagań i nie zauważają ich na czas. Ostatecznie, żywotność tego elementu zależy od zachowania kierowcy.

Karsten Graef z TÜV SÜD (organizacja zajmująca się kontrolą i badaniami technicznymi w Niemczech) zauważa, że wciskanie pedału sprzęgła podczas stania na czerwonym świetle (odłączenie przepływu mocy) powoduje niepotrzebne zużycie łożyska wyciskowego i docisku sprzęgła. Podobnego zdania są polscy mechanicy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy Volkswagen Passat B9 - jest kombi, jest TDI, jest klasa

Adam Lehnort, ekspert firmy ProfiAuto, wyjaśnia, że przy wciśniętym pedale sprzęgła, elementy są poddawane zwiększonemu ciśnieniu. Zauważa jednak pewną ciekawą zależność i uspokaja kierowców. – Problem polega na tym, że biorąc pod uwagę cały zespół sprzęgła w okresie jego eksploatacji, są to wartości na tyle znikome, że nie należałoby się aż tak bardzo przejmować tym, czy mamy wciśnięty pedał sprzęgła na postoju, czy nie – dodaje.

Jednak najbardziej szkodliwe dla sprzęgła jest inne zachowanie. – Niewątpliwie na kondycję sprzęgła w większym stopniu wpływa jazda na tzw. półsprzęgle, trzymanie nogi w gotowości czy strzelanie ze sprzęgła, czyli podkręcenie silnika na wysokie obroty i szybkie puszczenie pedału sprzęgła – informuje Lehnort.

A jak rozpoznać, że uszkodziliśmy sprzęgło?

Jeżeli zauważamy, że podczas jazdy trzymamy lewą nogę na sprzęgle, warto zwrócić uwagę na pracę układu. Za głośną pracę sprzęgła odpowiada wysprzęglik, który najczęściej jest zespolony z łożyskiem wyciskowym. Zazwyczaj hałas jest słyszalny podczas zmiany biegów. Gdy jesteśmy w stanie odróżnić go od dźwięku silnika, powinniśmy zacząć się niepokoić. Naprawa w takim przypadku będzie wymagała rozłączenia silnika i skrzyni biegów, co nie będzie należało do tanich usług.

Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯