"Blachy" z ograniczeniami. Tych znaków nie możesz mieć na tablicy

Polskie tablice rejestracyjne mają ograniczenia wynikające z wyglądu znaków. Kierowcy, którzy zdecydują się zapłacić, mogą "obejść" te limity. O wiele lepiej rozwiązano to w Niemczech.

Wymiana tablic rejestracyjnychWymiana tablic rejestracyjnych
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Mateusz Lubczański

"Wyróżnik pojazdu, z zastrzeżeniem § 32 ust. 2, określa organ rejestrujący, posługując się zestawem cyfr i liter stanowiących pojemność rejestracyjną, z wyłączeniem liter B, D, I, O i Z" – czytamy w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 roku w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.

Dlaczego? Znaki B, D, I, O i Z są podobne do cyfr 8,0, 1,0 oraz 2. Na np. nagraniach z kamer można by się pomylić co do rejestracji. Co ciekawe, "z zastrzeżeniem § 32 ust. 2" oznacza tablice indywidualne, których treść (wyróżnik) "pojazdu określa zainteresowany właściciel pojazdu". Sam "wyróżnik pojazdu" oznacza drugą część numeru rejestracyjnego, następującą po "wyróżniku miejsca", który wskazuje na powiat.

Dodatkowe wymagania? Dobrane znaki "nie zawierają w swoim znaczeniu w języku polskim albo obcym treści obraźliwych lub niezgodnych z zasadami współżycia społecznego". Nie ma więc przeszkód, by mieć na aucie tablicę BDIOZ, choć trzeba za nią zapłacić.

Niemcy stali przed problemem podrabiania prostych wizualnie tablic w latach 70. XX wieku. Wtedy też wymyślono wzór FE-Schrift. "F" było skrótem od Fälschung (niem. podróbka/falsyfikat) a "E" od erschweren (niem. zapobieganie), co w połączeniu ze Schrift (niem. czcionka) dało nam czcionkę zapobiegającą podrabianiu. Weszła ona do użytku dopiero w 2004 roku, ale wyraźnie odróżnia podobne wcześniej do siebie znaki.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"