Sprzedają się jak świeże bułeczki. Klientów nie odstrasza nawet opinia niemieckiego sądu

Popularność segmentu SUV-ów wciąż rośnie, także w Europie. Nowe modele ocierają się już o 50 proc. udziału w rynku.

Dobra passa SUV-ów trwa
Dobra passa SUV-ów trwa
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

17.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:08

Pierwsza połowa 2022 r. należała do SUV-ów. Liczby pokazują, że prawie co drugi samochód opuszczający w tym roku salon należał do tego segmentu – takie wyliczenia przedstawiła agencja doradcza Jato. Za obszar badań posłużył rynek UE oraz Wielkiej Brytanii – to tam właśnie SUV-y otarły się o symboliczny próg 50 proc. udziału w sprzedaży aut nowych.

Duże przed małymi

W pierwszym półroczu tego roku ich udział w europejskim rynku wyniósł dokładnie 49,5 proc. Agencja, prowadząc badania, podzieliła też sam segment SUV-ów gabarytowo. Wyniki pokazują, że największym zainteresowaniem klientów cieszyły się do tej pory średnie SUV-y (22,8 proc.), jednak mniejsze modele segmentu nie zostały daleko w tyle z udziałem 18,8 proc.

O rynkowym sukcesie SUV-ów świadczy fakt, że dopiero ostatnie miejsce podium przypadło segmentowi należącemu do klasycznych aut miejskich. Zajął on 17,3 proc. rynku.

(Nie)znana recepta na sukces

Pytanie o przyczyny utrzymującej się od już ładnych paru lat mody na SUV-y jest wciąż otwarte. Nie pozostaje jednak całkowicie bez odpowiedzi. Eksperci są raczej zgodni, że niepodważalnym atutem aut tego typu jest poczucie bezpieczeństwa, jakie dają podróżującym. Wyższa pozycja za kierownicą – sama w sobie – daje już kierującym większą pewność "za kółkiem", ale to tylko jedna strona medalu.

Kwestia bezpieczeństwa SUV-ów przedstawia się zgoła inaczej, jeśli popatrzymy na nią z perspektywy pieszych. Niedawno opisywaliśmy sprawę niemieckiego kierowcy, który został skazany przez frankfurcki sąd na wyższą grzywnę właśnie dlatego, że przejechał na czerwonym świetle SUV-em, który – przynajmniej w opinii sądu – jest bardziej niebezpieczny dla pieszych (i rowerzystów) niż wspomniane auta miejskie.

Producentom w to graj!

Niezależnie od opinii na temat SUV-ów producenci oferują w swoich gamach szeroki wybór aut tego segmentu. Trudno im się dziwić. Ze względu na ich wyższe ceny zarabiają po prostu na nich więcej. Korzystają na tym także dealerzy, bowiem ich marże idą w górę wraz z ceną produktu.

Źródło artykułu:WP Autokult
rynekcrossover/suveuropa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (23)