Audi zamierza całkowicie zrezygnować z tradycyjnych pokręteł i przycisków

Czy komukolwiek przeszkadzają fizyczne przyciski? Nie wiedzieć czemu producenci, szczególnie ci, którzy nadają ton współczesnej motoryzacji, sukcesywnie odchodzą od prostych i bezpiecznych rozwiązań na rzecz wszechobecnych ekranów dotykowych. Zalicza się do nich także Audi, którego przedstawiciele przyznają, że nie zmienią obranego kierunku.

Ekrany wyglądają pięknie, ale tylko przez pierwsze kilka minut od sprzątania. Przy regularnym użytkowaniu takie wnętrze jest usiane liniami papilarnymi.Ekrany wyglądają pięknie, ale tylko przez pierwsze kilka minut od sprzątania. Przy regularnym użytkowaniu takie wnętrze jest usiane liniami papilarnymi.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Ekrany i dotykowe przyciski stanowią coraz częstszy widok w samochodowych wnętrzach. Te rozwiązania, które bez wątpienia przyczyniają się do estetycznej i nowoczesnej prezencji kokpitu, mają też jednak sporo wad. Największą z nich wcale nie są odciski palców pozostawione na dotykowych elementach i doprowadzające do szału pedantów. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo.

Fizyczne przyciski i pokrętła pozwalają sterować poszczególnymi funkcjami za pomocą tzw. pamięci mięśniowej. Wiele czynności wykonujemy automatycznie, a czując uginający się pod palcem przycisk, wiemy, że dana funkcja została uruchomiona. Nie musimy w tym celu odrywać wzroku od drogi i upewniać się, czy na pewno trafiliśmy we właściwe miejsce na ekranie, a ten poprawnie odczytał nasze polecenie.

Jazda autem pozbawionym fizycznych przycisków jest zdecydowanie mniej intuicyjna, a przebijanie się przez pokładowe multimedia okazuje się nieraz bardzo absorbujące. Wszystko to odwraca uwagę kierowcy od tego, czym powinien się on zająć, czyli od prowadzenia. Producenci zdają się jednak nie zauważać problemu, uparcie wciskając nam coraz więcej dotykowych ekranów. Przykładem może być chociażby najnowsza generacja Volkswagena Golfa, która zatraciła znaną z poprzedników, perfekcyjną ergonomię i wygodę obsługi.

Marc Lichte odpowiadający za stylistykę Audi, w wywiadzie dla magazynu "Motorauthority" stwierdził, że motoryzacja idzie we właściwym kierunku i w przyszłości planowana jest całkowita rezygnacja z ruchomych przycisków i gałek w modelach tej marki. Zastąpią je jednak nie tylko dotykowe ekrany, ale również systemy sterowane gestami, czy głosem, tak, by kierowca w ogóle nie musiał odrywać rąk od kierownicy. Ale czy takie rozwiązania muszą wykluczać pozostawienie chociaż kilku fizycznych przycisków? Naszym zdaniem nie, ale w Audi najwyraźniej twierdzą inaczej.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony