Audi zamierza całkowicie zrezygnować z tradycyjnych pokręteł i przycisków

Czy komukolwiek przeszkadzają fizyczne przyciski? Nie wiedzieć czemu producenci, szczególnie ci, którzy nadają ton współczesnej motoryzacji, sukcesywnie odchodzą od prostych i bezpiecznych rozwiązań na rzecz wszechobecnych ekranów dotykowych. Zalicza się do nich także Audi, którego przedstawiciele przyznają, że nie zmienią obranego kierunku.

Ekrany wyglądają pięknie, ale tylko przez pierwsze kilka minut od sprzątania. Przy regularnym użytkowaniu takie wnętrze jest usiane liniami papilarnymi.Ekrany wyglądają pięknie, ale tylko przez pierwsze kilka minut od sprzątania. Przy regularnym użytkowaniu takie wnętrze jest usiane liniami papilarnymi.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Ekrany i dotykowe przyciski stanowią coraz częstszy widok w samochodowych wnętrzach. Te rozwiązania, które bez wątpienia przyczyniają się do estetycznej i nowoczesnej prezencji kokpitu, mają też jednak sporo wad. Największą z nich wcale nie są odciski palców pozostawione na dotykowych elementach i doprowadzające do szału pedantów. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo.

Fizyczne przyciski i pokrętła pozwalają sterować poszczególnymi funkcjami za pomocą tzw. pamięci mięśniowej. Wiele czynności wykonujemy automatycznie, a czując uginający się pod palcem przycisk, wiemy, że dana funkcja została uruchomiona. Nie musimy w tym celu odrywać wzroku od drogi i upewniać się, czy na pewno trafiliśmy we właściwe miejsce na ekranie, a ten poprawnie odczytał nasze polecenie.

Jazda autem pozbawionym fizycznych przycisków jest zdecydowanie mniej intuicyjna, a przebijanie się przez pokładowe multimedia okazuje się nieraz bardzo absorbujące. Wszystko to odwraca uwagę kierowcy od tego, czym powinien się on zająć, czyli od prowadzenia. Producenci zdają się jednak nie zauważać problemu, uparcie wciskając nam coraz więcej dotykowych ekranów. Przykładem może być chociażby najnowsza generacja Volkswagena Golfa, która zatraciła znaną z poprzedników, perfekcyjną ergonomię i wygodę obsługi.

Marc Lichte odpowiadający za stylistykę Audi, w wywiadzie dla magazynu "Motorauthority" stwierdził, że motoryzacja idzie we właściwym kierunku i w przyszłości planowana jest całkowita rezygnacja z ruchomych przycisków i gałek w modelach tej marki. Zastąpią je jednak nie tylko dotykowe ekrany, ale również systemy sterowane gestami, czy głosem, tak, by kierowca w ogóle nie musiał odrywać rąk od kierownicy. Ale czy takie rozwiązania muszą wykluczać pozostawienie chociaż kilku fizycznych przycisków? Naszym zdaniem nie, ale w Audi najwyraźniej twierdzą inaczej.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇