Audi wydrukowało jeżdżące Auto Union Typ C 

Samochody, które powstały dzięki drukowi 3D to oczywiście żadna nowość, ale Audi jest kolejnym dowodem na to, że firmy motoryzacyjne traktują drukarki tego typu bardzo poważnie.

Obraz
Marcin Łobodziński

Pierwszym jeżdżącym samochodem, który wyszedł spod drukarki 3D był Strati zaprezentowany w Chicago w zeszłym roku. Auto powstało w firmie Local Motors, ma napęd elektryczny pozwalający przejechać dystans 200 km. To niewielki roadster wykonany z 50 części, który można rozpędzić do prędkości 60 km/h. Oczywiście napęd i instalacja elektryczna nie zostały wydrukowe, ale karoseria czy deska rozdzielcza już tak.

Podobne dzieło powstało w dziale narzędziowym Audi, gdzie bada się technologię druku 3D z myślą o przeniesieniu jej do produkcji samochodów seryjnych. Chodzi m. in. o wykorzystanie metalu do budowy części przy pomocy drukarki.

prof. dr Hubert Waltl:

Wspólnie z kolegami z działu badań, wciąż badamy granice nowych procesów. Jednym z naszych celów jest zastosowanie drukarek tworzących części metalowe w produkcji seryjnej.

By zaprezentować możliwości druku 3D w metalu, stworzono wszystkie metalowe części służące do złożenia jeżdżącego modelu w skali 1:2 legendarnego wozu grand Prix Auto Union Typ C. Podczas procesu produkcji laser wytapiał warstwami metalowy pył o ziarnistości 0,015-0,040 mm, co umożliwiło stworzenie części o bardzo skomplikowanej geometrii. Ich wytworzenie tradycyjnymi metodami byłoby trudne i czasochłonne. Co więcej, elementy metalowe (stal i aluminium) dzięki procesowi drukowania 3D mają większą gęstość materiału niż odlewane lub kształtowane tradycyjnymi metodami.

Warto w tym miejscu dodać, że Audi nie jest pionierem w drukowaniu 3D części, których można użyć w samochodzie produkcyjnym. A jednocześnie to nie jest nasz pierwszy artykuł na ten temat. Co więcej, BMW już używa takich części, ale nie w produkcji seryjnej, a w motorsporcie. Pisaliśmy pół roku temu o wirniku pompy wody wykonanej z aluminium w drukarce 3D. BMW wytworzyło już ponad 500 takich części metodą natryskiwania proszku o ziarnistości 0,05 mm. Wirników tych używa się w BMW M4 DTM.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Test: Ford Mustang GTD – żarty się skończyły
Test: Ford Mustang GTD – żarty się skończyły
RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka jak trzeba