Audi wydrukowało jeżdżące Auto Union Typ C
Samochody, które powstały dzięki drukowi 3D to oczywiście żadna nowość, ale Audi jest kolejnym dowodem na to, że firmy motoryzacyjne traktują drukarki tego typu bardzo poważnie.
06.11.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:10
Pierwszym jeżdżącym samochodem, który wyszedł spod drukarki 3D był Strati zaprezentowany w Chicago w zeszłym roku. Auto powstało w firmie Local Motors, ma napęd elektryczny pozwalający przejechać dystans 200 km. To niewielki roadster wykonany z 50 części, który można rozpędzić do prędkości 60 km/h. Oczywiście napęd i instalacja elektryczna nie zostały wydrukowe, ale karoseria czy deska rozdzielcza już tak.
Podobne dzieło powstało w dziale narzędziowym Audi, gdzie bada się technologię druku 3D z myślą o przeniesieniu jej do produkcji samochodów seryjnych. Chodzi m. in. o wykorzystanie metalu do budowy części przy pomocy drukarki.
prof. dr Hubert Waltl:
Wspólnie z kolegami z działu badań, wciąż badamy granice nowych procesów. Jednym z naszych celów jest zastosowanie drukarek tworzących części metalowe w produkcji seryjnej.
By zaprezentować możliwości druku 3D w metalu, stworzono wszystkie metalowe części służące do złożenia jeżdżącego modelu w skali 1:2 legendarnego wozu grand Prix Auto Union Typ C. Podczas procesu produkcji laser wytapiał warstwami metalowy pył o ziarnistości 0,015-0,040 mm, co umożliwiło stworzenie części o bardzo skomplikowanej geometrii. Ich wytworzenie tradycyjnymi metodami byłoby trudne i czasochłonne. Co więcej, elementy metalowe (stal i aluminium) dzięki procesowi drukowania 3D mają większą gęstość materiału niż odlewane lub kształtowane tradycyjnymi metodami.
Warto w tym miejscu dodać, że Audi nie jest pionierem w drukowaniu 3D części, których można użyć w samochodzie produkcyjnym. A jednocześnie to nie jest nasz pierwszy artykuł na ten temat. Co więcej, BMW już używa takich części, ale nie w produkcji seryjnej, a w motorsporcie. Pisaliśmy pół roku temu o wirniku pompy wody wykonanej z aluminium w drukarce 3D. BMW wytworzyło już ponad 500 takich części metodą natryskiwania proszku o ziarnistości 0,05 mm. Wirników tych używa się w BMW M4 DTM.