Audi wydrukowało jeżdżące Auto Union Typ C

Samochody, które powstały dzięki drukowi 3D to oczywiście żadna nowość, ale Audi jest kolejnym dowodem na to, że firmy motoryzacyjne traktują drukarki tego typu bardzo poważnie.

Audi wydrukowało jeżdżące Auto Union Typ C
Marcin Łobodziński

06.11.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:10

Pierwszym jeżdżącym samochodem, który wyszedł spod drukarki 3D był Strati zaprezentowany w Chicago w zeszłym roku. Auto powstało w firmie Local Motors, ma napęd elektryczny pozwalający przejechać dystans 200 km. To niewielki roadster wykonany z 50 części, który można rozpędzić do prędkości 60 km/h. Oczywiście napęd i instalacja elektryczna nie zostały wydrukowe, ale karoseria czy deska rozdzielcza już tak.

Podobne dzieło powstało w dziale narzędziowym Audi, gdzie bada się technologię druku 3D z myślą o przeniesieniu jej do produkcji samochodów seryjnych. Chodzi m. in. o wykorzystanie metalu do budowy części przy pomocy drukarki.

prof. dr Hubert Waltl:

Wspólnie z kolegami z działu badań, wciąż badamy granice nowych procesów. Jednym z naszych celów jest zastosowanie drukarek tworzących części metalowe w produkcji seryjnej.

By zaprezentować możliwości druku 3D w metalu, stworzono wszystkie metalowe części służące do złożenia jeżdżącego modelu w skali 1:2 legendarnego wozu grand Prix Auto Union Typ C. Podczas procesu produkcji laser wytapiał warstwami metalowy pył o ziarnistości 0,015-0,040 mm, co umożliwiło stworzenie części o bardzo skomplikowanej geometrii. Ich wytworzenie tradycyjnymi metodami byłoby trudne i czasochłonne. Co więcej, elementy metalowe (stal i aluminium) dzięki procesowi drukowania 3D mają większą gęstość materiału niż odlewane lub kształtowane tradycyjnymi metodami.

Warto w tym miejscu dodać, że Audi nie jest pionierem w drukowaniu 3D części, których można użyć w samochodzie produkcyjnym. A jednocześnie to nie jest nasz pierwszy artykuł na ten temat. Co więcej, BMW już używa takich części, ale nie w produkcji seryjnej, a w motorsporcie. Pisaliśmy pół roku temu o wirniku pompy wody wykonanej z aluminium w drukarce 3D. BMW wytworzyło już ponad 500 takich części metodą natryskiwania proszku o ziarnistości 0,05 mm. Wirników tych używa się w BMW M4 DTM.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)