Audi R8 z tylnym napędem. Pragnienia purystów zostały spełnione
Audi zapowiedziało, że na początku 2020 roku wprowadzi do sprzedaży tylnonapędowe R8. Kolejną nowością będzie odświeżone wyścigowe Audi R8 LMS GT4 przeznaczone dla prywatnych zespołów. Oba będą napędzane przez wolnossące, 5,2-litrowe V10.
06.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:28
Supersportowe Audi R8 po liftingu dotychczas występowało jedynie z napędem na 4 koła (quattro). Teraz producent zapowiada, że niebawem do sprzedaży wejdzie także odświeżone R8 RWD, które wcześniej było oferowane w limitowanej serii na początku 2018 roku.
Z zewnątrz niewiele się zmieni. Auto otrzyma wszystkie zmiany charakterystyczne dla poliftowego modelu. Pakiet stylizacji nadwozia z włóknem węglowym lub z czarnym lakierowaniem dostępny będzie jako opcja, podobnie jak nowy lakier Kemora Gray. Wersja RWD będzie występować zarówno jako coupe, jak i spyder. Obecność napędu na tył będzie zdradzał błyszczący napis "RWD" na desce rozdzielczej po stronie pasażera.
Zamknięta wersja będzie lżejsza o 65 kg od analogicznej odmiany quattro, natomiast otwarta – 55 kg lżejsza. Do napędu posłuży ta sama, 5,2-litrowa wolnossąca V10-ka, jednak moc została obniżona. Zamiast 620 otrzymamy 540 KM i 540 Nm zamiast 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który będzie przenoszony na tylne koła za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni S Tronic. W standardzie oferowany będzie mechanizm różnicowy z mechaniczną blokadą, a sportowy tryb jazdy pozwoli na jazdę w kontrolowanym poślizgu.
Osiągi będą nieco słabsze niż w wersji z quattro. Coupe będzie przyspieszać do 100 km/h w 3,7 sekundy, a prędkość maksymalna wyniesie 320 km/h. Z kolei spyderowi osiągnięcie setki zajmie o 0,1 s więcej, a prędkościomierz zatrzyma się na 318 km/h.
Ceny R8 Coupe RWD w Niemczech będą zaczynać się od 144 tys. euro (ok. 614 tys. zł), a wersja Spyder – 157 tys. euro (ok. 670 tys. zł), co czyni je tańszymi od odmian quattro o 23 tys. euro w obu przypadkach.
Audi R8 LMS GT4
Od 2018 roku poprzednia wersja R8 LMS GT4 zdobyła na całym świecie aż 17 tytułów. Audi zapewnia, że w wersji po liftingu inżynierowie dopracowali poszczególne podzespoły dla jeszcze lepszego zespolenia kierowcy z autem. Powinno to przełożyć się na jeszcze lepsze wyniki na torze.
Oprócz zmian zewnętrznych, które zakładał facelifting, R8 LMS GT4 otrzyma imponujące ospojlerowanie. Do napędu posłuży ten sam wolnossący silnik, 5.2 V10, który zgodnie z regulacjami generować będzie 495 KM. Do współpracy dobrano 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową. Wyścigowy samochód będzie współdzielił ok. 60 proc. części ze swoim cywilnym bratem.
Audi zapowiedziało także kilka innowacji. Kierowca będzie mógł dobrać ustawienia kontroli trakcji i ABS-u w zależności od swoich preferencji i warunków na torze. Odpowiednie pokrętła znajdą swoje miejsce na kierownicy, która została dopasowana z wersji wyścigowej GT2.
Audi R8 LMS GT4 produkowane będzie ręcznie w tym samym zakładzie co zwykłe R8, w Böllinger Höfe at the Neckarsulm. Oba auta mają być dostępne w sprzedaży od początku 2020 roku.