Pionier lekkich konstrukcji nadwozia
Lekka konstrukcja nadwozia pozwoliła na redukcję zużycia paliwa, co z kolei wyraźnie przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Coraz bogatsze wyposażenie samochodów powoduje zwiększenie ich masy. Aluminiowe nadwozie umożliwia przeciwdziałanie temu wzrostowi wagi.
30.05.2008 | aktual.: 02.10.2022 14:34
Audi jest jedynym producentem samochodów na świecie stosującym aluminium w konstrukcji Space Frame w produkcji wielkoseryjnej.
Zaprezentowaną po raz pierwszy w 1993 roku koncepcją w pełni aluminiowego nadwozia dla Audi A8 marka z czterema pierścieniami wytyczyła nowe standardy w klasie wyższej samochodów.
Koncepcja Audi Space Frame (ASF) zaprezentowana przez Audi w 1993 roku na IAA we Frankfurcie rozpoczęła nową erę w dziedzinie konstrukcji samochodów. W następnym roku swoją światową premierę na Genewskim Salonie Samochodowym miała seryjna wersja Audi A8.
„Ta limuzyna klasy wyższej wywołała rewolucję w przemyśle motoryzacyjnym. Stała się bodźcem do opracowania wielu alternatywnych koncepcji lekkich karoserii, nie tylko
z zastosowaniem nowego materiału, jakim było aluminium, lecz również ze stali” – powiedział Jürgen Lunemann, Kierownik Zakładu Audi w Neckarsulm. Znacznemu przyspieszeniu uległo opracowywanie nowych rodzajów stali. Ważąca 222 kg obecna struktura nadwozia A8 jest o około 43 procent lżejsza, niż tego samego typu nadwozie wykonane ze stali.
Druga generacja Audi A8 pojawiła się na rynku w 2002 roku i miała najlżejszą karoserię w swojej klasie. W 2003 roku ta luksusowa limuzyna otrzymała „European Car Body Award“, najważniejszą europejską nagrodę za innowacyjność w dziedzinie budowy nadwozi.