Aston Martin V12 Vantage GT3 (2012) [wyścigi]

Aston Martin V12 Vantage GT3 (2012) [wyścigi]21.04.2012 17:00
Aston Martin V12 Vantage GT3 (2012) [wyścigi]
Olgierd Lachowski

Początkowo Aston Martin rozważał możliwość wprowadzenia na tory wersji V8 Vantage, jednak ostatecznie stanęło na odmianie z 12-cylindrowym silnikiem.

Początkowo Aston Martin rozważał możliwość wprowadzenia na tory wersji V8 Vantage, jednak ostatecznie stanęło na odmianie z 12-cylindrowym silnikiem.

Wóz jest krótszy od DBRS9 i ma mniejszy rozstaw osi, dzięki czemu jest poręczniejszy na krętych torach. Auto wyścigowe względem drogowego zostało znacznie poszerzone i ma dość mocno zmodyfikowaną przednią część nadwozia. Producent dodał przedni spojler, wymienił pokrywę silnika, przednie błotniki, zamontował listwy progowe z boku oraz dyfuzor i spojler z tyłu. Za przednimi kołami znajdują się wyloty powietrza opływającego silnik.

We wnętrzu jest tylko jeden fotel – dla kierowcy, który w stosunku do seryjnego osadzony jest niżej i przesunięty ku tyłowi. Jest też oczywiście rozbudowana klatka bezpieczeństwa. Prawie całą kabinę ogołocono z tapicerki.

Pod maską Astona znajduje się 12-cylindrowy widlasty wolnossący silnik o objętości skokowej 6, 0 l. Moc maksymalna jednostki napędowej wynosi 600 KM, a szczytowy moment obrotowy to 700 Nm. Prawdopodobnie takimi parametrami motoru legitymować się będą tylko wozy wystawiane w niemieckich mistrzostwach ADAC GT Masters, natomiast pojazdy spełniające wymogi klasy GT3 rozwijają około 550 KM mocy.

428886345340383148

110-litrowy zbiornik paliwa znajduje się w możliwie najbezpieczniejszym miejscu, to znaczy za plecami kierowcy w obrębie klatki bezpieczeństwa. Benzynę można do niego wlewać przez jeden z dwóch wlewów.

Zamiast seryjnej jest wyścigowa 6-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów Xtrac, która przekazuje napęd wyłącznie na tylną oś. Między skrzynią a silnikiem znajduje się wyścigowe sprzęgło z węglową tarczą sprzęgłową. Zanim moc trafi na koła, przechodzi przez mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.

Zawieszenie tego wozu nie jest tak skomplikowane jak w DBRS9. Co prawda można regulować dowolnie wysokość podwozia, ale amortyzatory pracują tylko w dwóch trybach ustawień.

Układ hamulcowy składa się ze staliwnych tarcz hamulcowych (węglowe i ceramiczne są zabronione). Z przodu wóz ma 6-tłoczkowe zaciski, a z tyłu 4-tłoczkowe. V12 Vantage ma regulację balansu siły hamowania z kabiny kierowcy i może być wyposażony w wyścigowy ABS – o ile zezwala na to regulamin zawodów.

Bolid porusza się na kołach z 18-calowymi felgami. Przednie obręcze mają szerokość 12,5”, a tylne 13,0”. Założone są na nie opony typu slick o rozmiarze 30/68-18 z przodu oraz 31/71-18 z tyłu.

Tak zwany suchy samochód waży regulaminowe minimum dla klasy GT3 – 1250 kg. W rzeczywistości waga Astona jest prawdopodobnie mniejsza i został on dociążony ciężarkami rozłożonymi w różnych miejscach pojazdu.

Cena wozu zaczyna się od 341 000 euro.

428886345340907436

W tej chwili V12 Vantage GT3 można zobaczyć m.in. w brytyjskich mistrzostwach GT. Z kolei w serii GT1 World Championship na razie startuje dostosowany do regulaminu klasy GT3 model DBRS9. Początkowo V12 Vantage miała wykorzystywać w FIA GT1 ekipa Young Driver AMR, jednak zespół zdecydował o tym, że będzie startował ADAC GT Masters.

Dane techniczne

  • Typ: V12, 60supo/sup
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5998 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 600 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 100,03 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna Xtrac
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 12,5 x 18”
  • Koła tylne: 13,0 x 18”
  • Opony przednie: 30/68-18
  • Opony tylne: 31/71-18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1250 kg (suchy)
  • Stosunek masy do mocy: 2,08 kg/KM
  • Rozstaw osi: 2600 mmblock position=\inside5884/block

Źródło: Aston Martin

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)