Android Automotive OS – co warto wiedzieć o tym systemie?

Android Automotive OS – co warto wiedzieć o tym systemie?

Android Automotive OS – co warto wiedzieć o tym systemie?
Źródło zdjęć: © Materiał partnera
13.05.2021 08:11, aktualizacja: 14.03.2023 16:29

System Android to rozwiązanie doskonale znane użytkownikom smartfonów. Od ponad pięciu lat podobne rozwiązanie możemy spotkać również w wielu modelach telewizorów z systemem Android TV. Teraz nadszedł czas, że lubiany i doceniany za swoją prostotę i użyteczność system operacyjny trafia na pokład nowoczesnych i bezpiecznych aut Volvo.

Android Automotive OS to nie to samo co Android na smartfonie

Choć oba systemy mają wspólne korzenie, to w wersji na smartfon i odmianie przeznaczonej do branży motoryzacyjnej podobna jest jedynie architektura wewnętrzna samego systemu. To rozwiązanie sprawdzone, stabilne i bezpieczne. Z wypracowanymi ścieżkami bezprzewodowej aktualizacji, elastyczne i doskonale radzące sobie z różnorodnymi zadaniami.

Każda z odmian Androida przeznaczona dla różnej klasy urządzeń jest specjalnie przystosowana do tego, by optymalnie wykorzystywać funkcjonalność urządzenia, na którym dana wersja systemu pracuje. Nie inaczej jest w przypadku Android Automotive OS – to system wręcz idealnie skrojony na potrzeby nowoczesnej motoryzacji i pokładowych systemów bezpieczeństwa oraz inforozrywki.

Google Automotive Services – spójna i stabilna podstawa

Jednym z najważniejszym składników systemu operacyjnego Android Automotive OS jest bazowy zestaw usług wbudowanych w system o nazwie Google Automotive Services. Jak nazwa wskazuje, usługi te stanowiące aplikacyjny fundament tego systemu operacyjnego zostały zoptymalizowane pod kątem ich wykorzystania w cyfrowym ekosystemie nowoczesnego, stale połączonego z internetem samochodu.

Cechą Android Automotive OS jest to, że funkcje i aplikacje wbudowane w bazowy pakiet Google Automotive Services będą dostępne na pokładzie każdego samochodu z tym systemem operacyjnym. O jakich funkcjach i aplikacjach mowa? Współczesne samochody wymagają systemów nawigacyjnych. Funkcję tę w ramach Google Automotive Services realizuje znana posiadaczom smartfonów aplikacja Mapy Google.

Trzeba jednak pamiętać, że jej wydanie w Android Automotive OS ma znacznie większą funkcjonalność od bliźniaczej aplikacji, którą znamy z urządzeń mobilnych. Przede wszystkim kierowca wsiadający do auta z Android Automotive nie musi martwić się obszarem mapy – bez względu na to, czy auto ma połączenie z internetem, czy też znajduje się na obszarze poza zasięgiem bezprzewodowych usług cyfrowych, na pokładzie w wewnętrznej pamięci pojazdu znajdą się połączenia drogowe całego kontynentu. Oczywiście optymalny potencjał Mapy Google z Google Automotive Services ujawnią w momencie, gdy samochód będzie mieć dostęp do internetu – kierowca otrzyma wtedy na bieżąco informacje o sytuacjach drogowych na pokonywanej trasie. Mapy Google poinformują nie tylko o korkach, ale pozwolą też łatwo ominąć utrudnienia, roboty drogowe, czy zaplanować podróż z uwzględnieniem określonych typów dróg.

Android Automotive OS i pełna integracja z pojazdem

Bardzo dużą zaletą Android Automotive OS jest to, że system ten w pełni może być zintegrowany z pokładowymi funkcjami danego modelu, np. z klimatyzacją, nagłośnieniem, funkcjami komfortowymi, masażami, konsumencką diagnostyką silnika itp.

W przypadku aut wyposażonych w wiele ekranów (np. ekran w konsoli centralnej, wirtualne tablice na desce rozdzielczej przed kierowcą i dodatkowo wyświetlacz head-up rzucający obraz na przednią szybę pojazdu), Android Automotive OS potrafi korzystać z każdego dostępnego ekranu do prezentacji istotnych dla kierowcy informacji – takiego efektu nie da się uzyskać za pomocą smartfonowych nakładek do samochodów takich jak Android Auto czy Apple CarPlay. Żadna, nawet najlepiej przystosowana do pojazdu nakładka smartfonowa jest ograniczona interfejsem komunikacyjnym pomiędzy telefonem a cyfrowym systemem auta. W przypadku Android Automotive OS taki problem nie istnieje, bo to właśnie Android Automotive OS jest głównym systemem ekosystemu inforozrywki w danym aucie.

Obraz
© Materiał partnera

Asystent Google – realne szanse na dogadanie się z pojazdem

Próby implementacji interfejsu głosowego na pokładzie nowoczesnych aut czynione są od dawna, ale to nie w świecie motoryzacji osiągnięto przełom w komunikacji głosowej pomiędzy człowiekiem a maszyną. Tym przełomem był Asystent Google, który zadebiutował na smartfonach z Androidem. Jednak cechą raz wypracowanych, udanych rozwiązań i złożonych algorytmów jest to, że łatwo można je adaptować do innych środowisk. Jak można się domyślić, Asystent Google jest również wbudowany w Android Automotive OS, stanowi jeden z głównych elementów wspomnianego pakietu usług Google Automotive Services.

Sztuczna inteligencja rozumiejąca ludzką mowę zupełnie zmienia podejście do kwestii łatwości obsługi funkcji pojazdu. Bariera wejścia dla osób nie zaznajomionych z technologią przestaje mieć znaczenie, bo przecież mowa jest naszym najstarszym sposobem wymiany informacji. Jeżeli czegokolwiek będziemy potrzebować od naszego pojazdu, wystarczy po prostu o to zapytać.

Dzięki Asystentowi kierowca będzie mógł dosłownie porozumieć się z autem, głosowo wywołać praktycznie dowolną funkcję związaną z komfortem (klimatyzacja, wentylacja, system multimedialny, łączność, ustawienia i podgrzewanie foteli, masaże i wiele więcej), a także głosowo wyszukiwać dowolne cele nawigacyjne, pytać o pogodę, najlepszą restaurację w okolicy itp.

Oczywiście pokładowa sztuczna inteligencja w samochodach Volvo oparta na Android Automotive OS i obecna w postaci głosu Asystenta Google będzie również mieć wiedzę na temat funkcji auta. Asystent przypomni np. o konieczności podładowania auta, tudzież jego zatankowania. Asystent przypomni również o zbliżającym się przeglądzie pojazdu, a także zadba o informacje diagnostyczne.

Android Automotive OS daje szerokie możliwości rozbudowy

Wszystkie dotychczasowe systemy inforozrywki w samochodach oferowały konsumentom pewien zamknięty zbiór funkcji. Lepszych, gorszych, ale zawsze były one odgórnie ściśle określone przez producenta danego modelu. Android Automotive OS zmienia reguły gry. Oto bowiem na rynek wchodzi spójny, bezpieczny i funkcjonalny system pokładowy dla motoryzacji, którego możliwości użytkownik auta poprzez szeroki dostęp do różnych aplikacji w sklepie Google Play, może dostosowywać do własnych potrzeb. Niezależnie od bogactwa fabrycznie preinstalowanych funkcji pokładowego systemu cyfrowego, każdy będzie mógł wybrać, co i kiedy będzie mu potrzebne na pokładzie własnego auta.

Czy takie samochody w ogóle już istnieją? Oczywiście – pierwszą marką, która zdecydowała się na implementację systemu Android Automotive OS na pokładzie swoich samochodów jest Volvo. Aktualnie wiadomo już, że w system ten wyposażony jest najnowszy elektryczny SUV Volvo XC40 Recharge, a także najnowsza odmiana (rok modelowy 2022), najpopularniejszego średniego SUV-a klasy premium: Volvo XC60. Jeszcze w tym roku system ten trafi do Volvo S90 i V90. Ale nie tylko ta marka skusiła się na to rozwiązanie. W niedalekiej przyszłości będą z nich korzystać także samochody marek grupy Stellantis i GM. Współpracę z Googlem deklarują także Renault-Mistubishi oraz Ford.

Do 2030 roku Google chce być dominującym graczem w branży pokładowych systemów operacyjnych nowych aut.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)