Alpina B4 Bi-Turbo (2013)

Alpina B4 Bi‑Turbo (2013)

Alpina B4 Bi-Turbo (2013)
Olgierd Lachowski
21.11.2013 19:31, aktualizacja: 08.10.2022 09:58

W piątek na salonie samochodowym w Tokio zadebiutuje nowe auto Alpiny. Już teraz jednak tuner udostępnił zdjęcia i informacje o tym wozie – o modelu B4 Bi-Turbo z ponad 400-konną jednostką napędową.

Za każdym razem wiadomo, że warsztat z Buchloe pokaże własną odmianę danego modelu BMW. Tak było z BMW serii 3 czy BMW serii 5 (oba z nadwoziami kombi i sedan). Zaskoczeniem była jednak Alpina XD3 Bi-Turbo. Z kolei przy nowym B4 Bi-Turbo nie ma żadnych niespodzianek. Jest to wszystko, czego się spodziewamy i składa się na naprawdę ładny i szybki wóz.

Obraz

Przeróbki wizualne tego modelu to wręcz klasyka w wykonaniu Alpiny. Jest niebieskie nadwozie, są nowe koła, jest sportowy układ wydechowy z czterema końcówkami i są naklejki wzdłuż karoserii.

Felgi o nazwie Alpina Classic wzorem nawiązują do obręczy stosowanych przez tę firmę wiele lat temu. Mają one średnicę 20”, a założone na nie opony charakteryzują się wymiarami 245/30 R 20 z przodu i 265/30 R 20 na kołach tylnych.

Obraz

Nadwozie nie jest poobwieszane nie wiadomo jaką liczbą spojlerów. Są tylko dwa nowe elementy. Jeden jest z przodu, pod zderzakiem, zaś drugi z tyłu – to listwa zamocowana do pokrywy bagażnika. Wraz z nowymi kołami i odpowiednim kolorem karoserii całość tworzy świetne połączenie.

Na pokładzie zmiany też są tradycyjne. W prezentacyjnym aucie Alpina zaproponowała obszywaną skórą kierownicę i nową tapicerkę reszty wnętrza. Na kole kierownicy wykonano szwy w kolorach zielonym i niebieskim. Zakład z Buchloe informuje, że jeśli chodzi o kolorystykę skór zastosowanych wewnątrz i lakieru na zewnątrz, to nie ma żadnych ograniczeń.

Obraz

B4 Bi-Turbo ma podwozie z zawieszeniem wyposażonym w amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia. Również zmienną – zależną od prędkości jazdy – charakterystykę pracy ma przekładnia kierownicza. Za to podobno niezmiennie skuteczne są hamulce z tarczami o średnicy 370 mm z przodu oraz 345 mm na osi tylnej.

Przy układzie wydechowym palce maczała renomowana firma Akrapovič, więc jest więcej niż pewne, że to świetna konstrukcja. Całość jest lżejsza o 7,5 kg od seryjnego odpowiednika i została zaopatrzona w zawór regulacyjny, który otwiera się powyżej 2500 obr./min pozwalając spalinom przepływać niemal bez oporów.

Obraz

Silnik to rzędowa jednostka napędowa składająca się 6 sześciu cylindrów. Ich objętość skokowa wynosi 3,0 l. Motor ma bezpośredni wtrysk benzyny, układ Valvetronic i dwie turbosprężarki. Alpina wymieniła wał korbowy na wytrzymalszy i zastosowała nowe świece zapłonowe. Nie zabrakło też przeprogramowanego ECU.

Tak samo jak w starszej Alpinie B3, tak i w B-czwórce moc maksymalna „szóstki” wynosi 410 KM przy 5500-6250 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 600 Nm przy 3000-4000 obr./min. Z silnika moc przepływa do 8-biegowej automatycznej przekładni produkcji ZF. Napęd jest przekazywany na koła tylne (dostępna będzie też wersja xDrive, czyli z napędem na obie osie).

Obraz

Od 0 do 100 km/h coupé przyspiesza w 4,20 s. To całkiem dobry wynik jak na wóz o wadze ponad 1600 kg. Wersja xDrive będzie pewnie w tym manewrze nieco szybsza. Prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosi 305 km/h.

Tuner chwali się, że jego maszyna pali średnio tylko 7,6 l/100 km. To zasługa m.in. układu start/stop. Nie wiem czy ten wynik da się osiągnąć w rzeczywistym ruchu, ale nawet jeśli jest całkowicie wyssany z palca, to mało kogo to będzie obchodzić. Przecież to auto będzie kupowane nie ze względu na oszczędny motor.

Obraz

Premiera wystawowa nastąpi w najbliższy piątek w Tokio. Do sprzedaży Alpina B4 Bi-Turbo wejdzie w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Dane techniczne

[u]Silnik i napęd:[/u]

• Typ: R6

• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie

• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

• Objętość skokowa: 2979 cm3

• Doładowanie: 2 turbosprężarki

• Moc maksymalna: 410 KM przy 5500-6250 obr./min

• Objętościowy wskaźnik mocy: 137,63 KM/l (seryjny – 102,72 KM/l)

• Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 3000-4000 obr./min

• Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna ZF

• Typ napędu: na tylne koła

[u]Hamulce i koła:[/u]

• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm, 6-tłoczkowe zaciski

• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm, 4-tłoczkowe zaciski

• Koła przednie: 8,0 x 20” Alpina Classic

• Koła tylne: 9,0 x 20” Alpina Classic

• Opony przednie: 265/30 R 20

• Opony tylne: 285/30 R 20

[u]Masy i wymiary:[/u]

• Masa własna: 1615 kg

• Stosunek masy do mocy: 3,94 kg/KM (seryjny – 5,28 kg/KM)

• Długość: 4640 mm

• Szerokość: 1825 mm

• Wysokość: 1373 mm

• Rozstaw osi: 2810 mm

[u]Osiągi:[/u]

• Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s

• Prędkość maksymalna: 305 km/h

Alpina B4 Bi-Turbo (2013) - galeria zdjęć

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/18]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)