Alpina B4 Bi-Turbo (2013)

W piątek na salonie samochodowym w Tokio zadebiutuje nowe auto Alpiny. Już teraz jednak tuner udostępnił zdjęcia i informacje o tym wozie – o modelu B4 Bi-Turbo z ponad 400-konną jednostką napędową.

Obraz
Olgierd Lachowski

Za każdym razem wiadomo, że warsztat z Buchloe pokaże własną odmianę danego modelu BMW. Tak było z BMW serii 3 czy BMW serii 5 (oba z nadwoziami kombi i sedan). Zaskoczeniem była jednak Alpina XD3 Bi-Turbo. Z kolei przy nowym B4 Bi-Turbo nie ma żadnych niespodzianek. Jest to wszystko, czego się spodziewamy i składa się na naprawdę ładny i szybki wóz.

Obraz

Przeróbki wizualne tego modelu to wręcz klasyka w wykonaniu Alpiny. Jest niebieskie nadwozie, są nowe koła, jest sportowy układ wydechowy z czterema końcówkami i są naklejki wzdłuż karoserii.

Felgi o nazwie Alpina Classic wzorem nawiązują do obręczy stosowanych przez tę firmę wiele lat temu. Mają one średnicę 20”, a założone na nie opony charakteryzują się wymiarami 245/30 R 20 z przodu i 265/30 R 20 na kołach tylnych.

Obraz

Nadwozie nie jest poobwieszane nie wiadomo jaką liczbą spojlerów. Są tylko dwa nowe elementy. Jeden jest z przodu, pod zderzakiem, zaś drugi z tyłu – to listwa zamocowana do pokrywy bagażnika. Wraz z nowymi kołami i odpowiednim kolorem karoserii całość tworzy świetne połączenie.

Na pokładzie zmiany też są tradycyjne. W prezentacyjnym aucie Alpina zaproponowała obszywaną skórą kierownicę i nową tapicerkę reszty wnętrza. Na kole kierownicy wykonano szwy w kolorach zielonym i niebieskim. Zakład z Buchloe informuje, że jeśli chodzi o kolorystykę skór zastosowanych wewnątrz i lakieru na zewnątrz, to nie ma żadnych ograniczeń.

Obraz

B4 Bi-Turbo ma podwozie z zawieszeniem wyposażonym w amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia. Również zmienną – zależną od prędkości jazdy – charakterystykę pracy ma przekładnia kierownicza. Za to podobno niezmiennie skuteczne są hamulce z tarczami o średnicy 370 mm z przodu oraz 345 mm na osi tylnej.

Przy układzie wydechowym palce maczała renomowana firma Akrapovič, więc jest więcej niż pewne, że to świetna konstrukcja. Całość jest lżejsza o 7,5 kg od seryjnego odpowiednika i została zaopatrzona w zawór regulacyjny, który otwiera się powyżej 2500 obr./min pozwalając spalinom przepływać niemal bez oporów.

Obraz

Silnik to rzędowa jednostka napędowa składająca się 6 sześciu cylindrów. Ich objętość skokowa wynosi 3,0 l. Motor ma bezpośredni wtrysk benzyny, układ Valvetronic i dwie turbosprężarki. Alpina wymieniła wał korbowy na wytrzymalszy i zastosowała nowe świece zapłonowe. Nie zabrakło też przeprogramowanego ECU.

Tak samo jak w starszej Alpinie B3, tak i w B-czwórce moc maksymalna „szóstki” wynosi 410 KM przy 5500-6250 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 600 Nm przy 3000-4000 obr./min. Z silnika moc przepływa do 8-biegowej automatycznej przekładni produkcji ZF. Napęd jest przekazywany na koła tylne (dostępna będzie też wersja xDrive, czyli z napędem na obie osie).

Obraz

Od 0 do 100 km/h coupé przyspiesza w 4,20 s. To całkiem dobry wynik jak na wóz o wadze ponad 1600 kg. Wersja xDrive będzie pewnie w tym manewrze nieco szybsza. Prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosi 305 km/h.

Tuner chwali się, że jego maszyna pali średnio tylko 7,6 l/100 km. To zasługa m.in. układu start/stop. Nie wiem czy ten wynik da się osiągnąć w rzeczywistym ruchu, ale nawet jeśli jest całkowicie wyssany z palca, to mało kogo to będzie obchodzić. Przecież to auto będzie kupowane nie ze względu na oszczędny motor.

Obraz

Premiera wystawowa nastąpi w najbliższy piątek w Tokio. Do sprzedaży Alpina B4 Bi-Turbo wejdzie w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Dane techniczne

[u]Silnik i napęd:[/u]

• Typ: R6

• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie

• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

• Objętość skokowa: 2979 cm3

• Doładowanie: 2 turbosprężarki

• Moc maksymalna: 410 KM przy 5500-6250 obr./min

• Objętościowy wskaźnik mocy: 137,63 KM/l (seryjny – 102,72 KM/l)

• Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 3000-4000 obr./min

• Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna ZF

• Typ napędu: na tylne koła

[u]Hamulce i koła:[/u]

• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm, 6-tłoczkowe zaciski

• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm, 4-tłoczkowe zaciski

• Koła przednie: 8,0 x 20” Alpina Classic

• Koła tylne: 9,0 x 20” Alpina Classic

• Opony przednie: 265/30 R 20

• Opony tylne: 285/30 R 20

[u]Masy i wymiary:[/u]

• Masa własna: 1615 kg

• Stosunek masy do mocy: 3,94 kg/KM (seryjny – 5,28 kg/KM)

• Długość: 4640 mm

• Szerokość: 1825 mm

• Wysokość: 1373 mm

• Rozstaw osi: 2810 mm

[u]Osiągi:[/u]

• Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s

• Prędkość maksymalna: 305 km/h

Alpina B4 Bi-Turbo (2013) - galeria zdjęć

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/18] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀