Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 9] 

Podwójny dyfuzor to nie wszystko, co można „wycisnąć” z aerodynamiki w tylnej części bolidu. Kolejną metodą na zwiększenie docisku jest zastosowanie tzw. dmuchanego dyfuzora.

Olgierd Lachowski

Jak wiele innych pomysłów w Formule 1, tak i dmuchany dyfuzor nie jest nowym rozwiązaniem. Był on stosowany już w latach 90. XX wieku. Z kolei w 2004 roku Renault miało system z zaworem obejściowym, który odpowiednio sterował spalinami.

Co to właściwie jest dmuchany dyfuzor?

Dmuchany dyfuzor to taki dyfuzor, którego praca wiąże się ze spalinami wydostającymi się z silnika. Wykorzystywane jest zjawisko, w którym szybko wydostające się spaliny przyspieszają powietrze wokół nich (czyli obniżają ciśnienie), a co za tym idzie - zwiększają docisk bolidu.

Do tego roku stosowane były dwa główne rozwiązania – dziś o pierwszym z nich.

Jak to działa?

Wydostające się z rur wydechowych z dużą prędkością spaliny poruszają się wzdłuż górnej płaszczyzny dyfuzora, a następnie trafiają na listwę Gurneya, która spełnia w tym przypadku nieco inne zadanie niż zwykle. W tym przypadku listwa ta jest montowana z myślą o tym, by za nią wytworzył się mały wir, który porwie powietrze wydostające się z dyfuzora.

Spaliny zasysają gazy spod dyfuzora, powodując, że wysysa on powietrze spod podłogi wozu z większą prędkością. Zwiększenie prędkości pod podłogą obniża ciśnienie gazu i zwiększa w ten sposób docisk.

Drugie rozwiązanie jest nieco bardziej skomplikowane, ale o tym jutro.

Źródło: scarbsf1 (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut