8 mln diesli z Niemiec zagrożone. Wszystko zależy od wyroku sądu UE

Niewykluczone, że niebawem nasi zachodni sąsiedzi będą musieli wycofać z użytku 8,2 mln samochodów napędzanych silnikami Diesla. Wszystko będzie zależało od wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Chodzi o zanieczyszczenia.

Drogowe testy emisji (RDE)
Drogowe testy emisji (RDE)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | ITS
Tomasz Budzik

Sprawa, która swój finał w TSUE ma znaleźć w 2025 r., rozpoczęła się od skargi dwóch klientów Mercedesa. Jak informuje ADAC, początkowo mężczyźni zwrócili się do sądu w Duisburgu, ponieważ poczuli się oszukani nadmierną rzeczywistą emisją zanieczyszczeń przez ich samochody wysokoprężne, spełniające normę emisji Euro 5. Sąd okręgowy miał wątpliwości co do tego, czy samochód może w rzeczywistości emitować więcej zanieczyszczeń, niż wynika to z jego fabrycznych danych. Sprawę skierował więc do TSUE.

Choć wyroku tego organu jeszcze nie ma, to rzecznik generalny TSUE Athanasios Rantos stwierdził, że w jego opinii samochód powinien spełniać deklarowane parametry o emisji zanieczyszczeń w realnym użytkowaniu. I to niezależnie od warunków, a więc zarówno podczas jazdy po równym terenie, jak i pod górę, tak na letnich, jak i na zimowych oponach, zarówno przy wolnej, jak i przy szybkiej jeździe. Nie trzeba być ekspertem, by wiedzieć, ze w rzeczywistości tak nie jest.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Oczywiście wyrok jeszcze nie zapadł. Jeśli jednak będzie niekorzystny dla producentów samochodów, może to oznaczać potężne zmiany u naszych zachodnich sąsiadów. Niemieccy posiadacze diesli spełniających normę emisji Europ 5 obawiają się, że jeśli w TSUE zapadnie niekorzystny wyrok, może on oznaczać brak możliwości używania samochodów na niemieckich drogach.

Prawnicy ADAC wskazują jednak, że w ich opinii konsekwencje nie będą tak poważne. Zmiany w trybie homologacji NEDC nie mogą działać wstecz i dotknąć pojazdów, które trafiły do klientów przed urealnieniem pomiaru emisji zanieczyszczeń – uważają prawnicy organizacji.

Rzeczywiste drogowe testy emisji (RDE) zostały wprowadzone dopiero wraz z nastaniem normy Euro 6d. Zdaniem ADAC samochody, które spełniały normę Euro 5 i Euro 6, produkowane w latach 2011 – 2018, zostały zatwierdzone zgodnie z ówczesnym prawem, więc europejski sąd nie powinien podważać ich prawa do poruszania się po drogach. A co jeśli zapadnie inny wyrok?

Z najbardziej negatywnym scenariuszu – przynajmniej dla posiadaczy diesli spełniających normę Euro 5 lub Euro 6 – wyrok TSUE unieważni homologację tych aut. Wówczas ponownie będą one mogły ją uzyskać, jeśli zostanie udowodnione, że w testach RDE również utrzymują deklarowaną emisję zanieczyszczeń. To zaś zapewne się nie uda. W Niemczech mogłoby to dotyczyć 8,2 mln samochodów.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (3)