Elektryfikacja wywróci rynek pracy do góry nogami. Dla Polski to ryzyko, ale i szansa

Europejskie organizacje ostrzegają, że wraz z silnikiem spalinowym zniknie nawet 500 tys. miejsc pracy. Jednak już dziś mówi się o planie na załatanie tej luki. Dużym wygranym może być tu Polska, która jest numerem 3 pod kątem zatrudnionych w tym sektorze.

Najpierw automatyzacja, teraz elektryfikacja grozi miejscom pracyNajpierw automatyzacja, teraz elektryfikacja grozi miejscom pracy
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Volkswagena
Mateusz Lubczański

Ponad 200 tys. osób w Polsce związanych jest zawodowo z sektorem automotive, co czyni nasz kraj 3. potęgą motoryzacyjną w Europie – za Niemcami i Francją, a przed Włochami czy Hiszpanią. Może nie mamy – jeszcze – swojej własnej marki, ale produkujemy samochody, silniki i całą masę innego osprzętu bez którego nie powstałoby auto. W związku z elektryfikacją miejsca pracy są zagrożone.

A ta jest nieunikniona. Choć nie wszyscy producenci pojazdów zadeklarowali swoją gotowość, to nawet Polska jest zainteresowana odejściem od pojazdów spalinowych już w 2035 roku. To według Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Branży Motoryzacyjnej sprawi, że choć po 2025 roku będziemy mogli zauważyć nieco większe zatrudnienie – wynikające z coraz bardziej skomplikowanych jednostek napędowych – tak po 2030 roku 70 proc. miejsc pracy zniknie w ciągu 5 lat.

Stowarzyszenie zauważa, że ok. połowa z osób pracujących na stanowiskach związanych z silnikami spalinowymi będzie mogła znaleźć zatrudnienie w podobnych warunkach. Niestety, nie każde miejsce pracy da się uratować – jak podkreślono w raporcie, problemem są "inne firmy, inne umiejętności, inne regiony i inne czasy".

To dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego wartego 145 miliardów złotych zła informacja. Jeszcze w 2018 roku eksportowaliśmy towary za 32,3 mld euro (głównie do niemieckich fabryk). W raporcie podkreślono również, że 70 proc. budżetu związanego z produkcją samochodu elektrycznego będzie związane z przeróbką i produkcją ogniw elektrycznych. To dobra wiadomość dla Polski.

Według badań opracowanych przez Boston Consulting Group we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw choć pracownicy będą musieli się przekwalifikować, liczba miejsc pracy powinna zostać na tym samym poziomie. Już teraz mamy w Polsce największy zakład wytwarzający ogniwa litowo-jonowe w Europie – fabrykę LG Solution w Biskupicach, gdzie produkowane są akumulatory do np. elektrycznych fordów.

– Rozwój elektromobilności przyczyni się do zmniejszenia zatrudniania o zaledwie 2 tys. stanowisk. Jednak ta stosunkowo niska liczba wiąże się z olbrzymimi zmianami w strukturze rynku pracy. Producenci samochodów i dostawcy związani z motoryzacją opartą na silnikach spalinowych mogą się spodziewać zmniejszenia zatrudnienia o 23 tys. osób. Jednocześnie popyt na produkty i usługi związane z sektorem e-mobility, w tym akumulatory litowo-jonowe i infrastrukturę ładowania, będzie sprzyjać utworzeniu 21 tys. nowych miejsc pracy – powiedział dr Kristian Kuhlmann z Boston Consulting Group.

W nieco jaśniejszych barwach przyszłość widzi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. - W scenariuszu bazowym transformacja sektora motoryzacyjnego ograniczy redukcję miejsc pracy o 5 tys., zaś w scenariuszu optymistycznym możliwe będzie zwiększenie zatrudnienia nawet o 6 tys. nowych stanowisk – informuje.

Stowarzyszenie Producentów zauważa jeszcze jeden istotny aspekt. Zrezygnowanie z projektu Fit-for-55 (zakładającego zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 55 proc. do 2030 roku) i skupienie się na 50-procentowej redukcji (poprzez np. paliwa odnawialne) spowodowałaby wzrost zatrudnienia do ponad 760 tys. miejsc pracy w całej Europie.

Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇