Nugget w akcji

Nugget w akcji (fot. Mateusz Lubczański)

Test: Ford Transit Custom Nugget Plus - przez weekend byłem królem kempingu

Ford Transit Nugget Plus jest autem na trudne czasy. Gdy Polacy obawiają się wyjazdów zagranicznych, polskie drogi i kempingi zapełniają się w niebywałym tempie. Sprawdziłem, czy w kampervanie Forda naprawdę można mieszkać i przede wszystkim – wypocząć.

Obserwuj nas na Instagramie:

Ford Transit Custom Nugget Plus — test, opinia

Mazury stały się zakorkowane jak nigdy, a niektóre dzikie punkty w tym roku przestały być… no cóż, dzikie. Na polach kempingowych nie widać pandemii, wszyscy bawią się na plażach jakby nigdy nic, kelnerki noszą jedzenie bez zakrywania twarzy, a kubłem zimnej wody jest jedynie uwaga zwrócona w sklepie przez zatroskaną sprzedawczynię, która bardziej obawia się raczej kary za brak maseczki u klienta niż ewentualnego zarażenia. W takich warunkach przychodzi mi sprawdzić kampervana Forda, który na celownik wziął sobie takie legendy jak Volkswagena Californię czy Mercedesa Marco Polo.

Ford Transit Nugget dołącza do grona kompaktowych kamperów. To świetne auto do zwiedzania

Ford Nugget to nowy konkurent dla Volkswagena Californii oraz Mercedesa Marco Polo. Auto dające swobodę w podróżowaniu i nieco wytchnienia od…

Czym tak naprawdę jest Ford Transit Nugget Plus?

Marcin Łobodziński, gdy po raz pierwszy pisał o Nuggecie, bardzo dobrze wytłumaczył, czym są takie kampervany. To po prostu bardzo wygodne namioty na kołach, które pozwalają zatrzymać się, przespać, a później ruszyć w dalszą trasę. Nie są stworzone do mieszkania w nich przez tydzień na totalnym odludziu, służą raczej idei "slow life" i podróży po kraju, choć słyszałem, że niektórzy wybierali się nimi nawet do Hiszpanii.

Nugget, w przeciwieństwie do Marco Polo czy Californii, oferuje toaletę

W standardowym – czyli pozbawionym podniesionego dachu – Nuggecie znajdziemy 2 łóżka (jedno wynika właśnie z konstrukcji dachu), kuchnię, 40-litrową lodówkę, 42-litrowy zbiornik na wodę czy przyłącze do prysznica. Wersja plus – widoczna na zdjęciu – ma większy rozstaw osi, sztywny dach oraz chemiczną toaletę, którą umiejscowiono tak, że korzystając z niej można pomachać innym użytkownikom dróg (na szczęście są zasłony i roleta, więc prywatność będzie zachowana). Nugget dalej jest nowością na polach kempingowych, więc auto spotkało się z olbrzymim zainteresowaniem i budziło masę pytań.

Zobacz Nuggeta z bliska

Westfalia na nowo

Za zabudowę odpowiada firma Westfalia, która najbardziej znana jest z tworzenia kamperoaut na bazie volkswagenów, więc trudno podważać jej kompetencje. Nugget odchodzi jednak od tradycyjnej zabudowy wnętrza. O ile tam przyzwyczajeni jesteśmy do umiejscowienia kuchni po lewej stronie kabiny, tak w fordzie przestrzeń podzielono na dwie oddzielne strefy: kącik kuchenno-sanitarny z blatem w kształcie litery L oraz część dzienną z kanapą, która może pełnić rolę łóżka. Nie jest to w żaden sposób rozwiązanie gorsze, lecz inne niż zazwyczaj spotykane aranżacje wnętrza.

Jakość wykonania stoi na wysokim poziomie, a listwy LED wraz z drewnianą podłogą dają wrażenie mikroapartamentu. Tradycyjnie dla Westfalii, jeśli coś wymaga użycia siły, to znaczy, że robimy to źle. Mamy szafę na ubrania, setki schowków i drabinkę pozwalającą dostać się na górę.

Wnętrze Nuggeta

Zwrócić trzeba uwagę na kilka elementów. Odpływ od zlewu, przy rozłożonym łóżku dolnym, można trącić nogą w czasie snu. Za dnia o wiele częściej korzysta się z tylnej klapy, gdzie nie ma żadnej moskitiery. Obowiązkowo trzeba kupić markizę, a jeśli planujemy prysznice w trasie, namiot na klapę bagażnika. No i ciekawostka – choć stolik mocowany jest na tylnej klapie i nie zajmuje miejsca, tak rozkładane fotele trzeba już zabezpieczyć w kącie (w Volkswagenie Californii mieszczą się w drzwiach, choć Ford punktuje tu moskitierą).

Kanapę można zmienić w łóżko

Dla kogo?

Przed takim pytaniem stanąłem na jednej z mazurskich tras. O ile "zwykły" Nugget z podnoszonym i krótkim rozstawem może z powodzeniem służyć do codziennej jazdy (tak jak i California), tak wersja Plus ze sztywną zabudową dachu jest wybitnie skupiona na odpoczynku i wymaga zdecydowanie większej uwagi.

Nie jest tak wszechstronna, nie zmieści się wszędzie (parkingi podziemne czy wszelkie drive thru często odpadają), nie ma specjalnie dużej przestrzeni ładunkowej. To bardzo niszowa wersja, która choć stara oferować się np. toaletę (co znajdziemy dopiero w większym Volkswagenie Grand Californii), dalej jest w miarę małym busem. Gdyby tylko Ford poszerzył ofertę o dużego kampera na bazie dużego Transita…

Koszty użytkowania

Ford oferuje Nuggeta wyłącznie z silnikami Diesla, co nie powinno dziwić. Bazowy ma 130 KM (360 Nm), topowy 185 KM (i 415 Nm). Skłaniałbym się ku temu drugiemu, tym bardziej że Nugget Plus waży ok. 2400 kg, co doskonale czuć. Spalanie, nawet z automatyczną skrzynią biegów, mieści się w racjonalnych zakresach. W mieście to 10 l/100, pod miastem udało mi się zejść do 7,7 l/100 km, autostrada z kolei to wysiłek dla auta i najlepiej jest utrzymywać ok. 120 km/h, co zaowocuje zużyciem wynoszącym ok 9,5 l. Jeśli chodzi o cenę zakupu, to wszystko zależy od specyfikacji i dodatków, ale bezpiecznie trzeba przyjąć, że bez 200 tys. zł nie ma co podchodzić do zakupu Nuggeta.

Moja opinia o Fordzie Transicie Custom Nugget

Mateusz Lubczański

Kwestią nie jest wyższość forda czy volkswagena, lecz decyzja dot. filozofii wnętrza. Wydzielenie części kuchennej to ciekawy zabieg, który może niektórym bardziej odpowiadać niż przeniesienie kuchni do lewej części kabiny. Niestety taka zabudowa ogranicza (już i tak wątpliwe) możliwości przewozowe auta, gdy nie służy do odpoczynku.

Ogólna ocena9z 10

Plusy:

  • W tej klasie nikt nie oferuje toalety
  • Przyjemny nastrój i dobre wykończenie kabiny
  • Akceptowalne spalanie

Minusy:

  • Brak moskitiery przy tylnej klapie
  • Rozplanowanie wnętrza nie każdemu może odpowiadać
Ford Transit Custom Nugget Plus — dane techniczne

Silnik i napęd:

Objętość skokowa: 1995 cm³  
Moc maksymalna: 185 KM   
Moment maksymalny: 415 Nm   
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Zużycie paliwa (miasto): ---l/100 km 10 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): ---l/100 km 7,7 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): ---l/100 km 9,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):  8 l/100 km 8,6 l/100 km
Cena:
Model od (Nugget Plus Trend): 207 980 zł  

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Renault Clio Dynamique Energy 0,9 TCe - między modą a sportem [test autokult.pl] Odświeżone Renault Trafic i Master – jeszcze lepiej dostosowane do potrzeb Nowe Audi A4 B9 2.0 TDI S-Tronic S-Line - test, opinia, spalanie, cena Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde - gdzie jest czwarty listek? [test autokult.pl] Volkswagen Golf VII R DSG - test Toyota C-HR 2.0 – nowy wariant hybrydowy odpowiedzią na brak diesla? Test: Volkswagen Multivan 6.1 - chce być jak pradziadek. Bulli wysoko postawił poprzeczkę Pierwsza jazda: Škoda Octavia iV, RS iV oraz e-TEC - Czesi idą z prądem Renault Master z napędem 4x4 niemieckiej firmy Oberaigner. Zobacz, jak działa Porsche 718 Cayman GTS: sportowe auto bez pozerki. Tylko czysta przyjemność z jazdy Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4 Laurin & Klement [test autokult.pl] Nowy Nissan Qashqai 1,2 DIG-T (2014) - pierwsza jazda

Popularne w tym tygodniu:

Test: Suzuki Swace – po co walczyć, jeśli można się przyłączyć Test: Kia e-Niro – doskonale zwyczajne auto, które w Polsce ma podcięte skrzydła Test: Mazda 3 Sedan – dlaczego japoński kompakt zawsze wywołuje takie poruszenie? Test: Toyota GR Yaris - odpowiedzi na 20 pytań, które chcesz zadać Test: Renault Kadjar nie może się przebić. Powód wydaje się oczywisty RAM 1500 z LPG - sprawdzałem dla was dziwne rzeczy Jaki wpływ na zużycie paliwa mają tryby jazdy w dieslu Volkswagena z DSG? Test: Toyota Proace City Verso - współpraca z Francuzami wyszła Japończykom na dobre Porównanie: Lexus ES 300h vs Mercedes-Benz E 300 de - luksus za kropelkę Test: McLaren 675 LT z 2015 roku dla swoich twórców już jest klasykiem. Tyle że z karbonu i tytanu Test długodystansowy Nissana Leafa: życie z elektrykiem "na dopłatę" Test: Porsche Macan GTS - złamie nawet najbardziej zagorzałych przeciwników sportowych SUV-ów