Samochody używaneAudiUżywane Audi A5 (8T) w pigułce. Więcej sportu, więcej kłopotów

Używane Audi A5 (8T) w pigułce. Więcej sportu, więcej kłopotów

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Audi
Marcin Łobodziński
10.09.2018 08:51, aktualizacja: 30.03.2023 09:40

Spokrewnione z Audi A4, Audi A5 jest atrakcyjną propozycją dla osób młodych duchem i ceniących sobie bardziej wygląd niż funkcjonalność. Zainteresowanie autem jest obecnie bardzo duże, bo można je kupić już za mniej niż 30 tys. zł. A to typowa cena dla Polaka. Pozostaje pytanie: jaką wersję najlepiej wybrać?

Roczniki: 2007-2016 (lifting 2011, wersja Sportback od 2009)

Ceny rynkowe: 25 000-150 000 zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: wysokie

Wersje nadwoziowe: coupé, liftback (sportback), kabriolet

Pojemność bagażnika: coupe (465 l), liftback (480 l)

Popularne silniki benzynowe Audi A5 8T:

  • 1.8 TFSI (144, 160, 170, 177 KM)
  • 2.0 TFSI (180, 211, 224 KM)
  • 3.0 TFSI (272KM)
  • 3.2 FSI (256 KM)

Popularne silniki Diesla Audi A5 8T:

  • 2.0 TDI (136, 143, 150, 163, 170, 177, 190 KM)
  • 2.7 TDI (190 KM)
  • 3.0 TDI (204, 218, 240 i 245 KM)

Wersje sportowe: 4.2 S5 (354 KM), 3.0 S5 (333 KM), 4.2 FSI RS5 (450 KM)

Z przodu jest jak w Audi A4, ale z tyłu, nawet w wersji Sportback jest mniej miejsca na głowę.
Z przodu jest jak w Audi A4, ale z tyłu, nawet w wersji Sportback jest mniej miejsca na głowę.© fot. mat. prasowe / Audi

Audi chcąc wejść w segment D o mniej klasycznym charakterze, zaproponowało klientom wraz z modelem A4, jego dwa sportowe warianty – A5 Coupé i A5 Sportback. Przy czym ten drugi zadebiutował dopiero po dwóch latach od premiery A4 i A5 Coupé. W ten sposób pojawiło się na rynku Audi dla osób młodych, choćby duchem.

Z technicznego punktu widzenia Audi A5 jest dokładnie tym samym samochodem co A4 (B8), przy czym do A5 oferowano więcej wariantów napędowych. Ot choćby silnika 1.8 TFSI, który występował w aż w pięciu wersjach, podczas gdy w A4 tylko w trzech. To samo można powiedzieć o dieslu 2.0 TDI – w A5 aż dziesięć wariantów, w A4 osiem. Warto też podkreślić, że ten diesel pojawił się w A5 dopiero od rocznika 2008 w wersji 170-konnej, a pozostałe dołączały sukcesywnie od 2010 roku. Można zatem przyjąć, że A5 ma bardziej dopracowane i pozbawione większości wad diesle 2.0 TDI.

Oczywiście klienci początkowo wybierali raczej mocne wersje tego samochodu. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to furorę zrobił 2.0 TFSI. W gamie diesli królem również został motor 2-litrowy. Z pierwszymi bywa różnie. Jedni narzekają na wysoki pobór oleju, inni nie. Wiele zależy od tego, jak pierwszy właściciel zachowywał się względem samochodu w początkowym okresie eksploatacji. Trwałość jest również zależna od tuningu – 2.0 TFSI to motor bardzo podatny na strojenie.

Pięciodrzwiowe Audi A5 nazwano Sportback
Pięciodrzwiowe Audi A5 nazwano Sportback© fot. mat. prasowe / Audi

Jeżeli chcecie kupić pewniaka, najlepszy wybór to jednostki wolnossące. Silnik 3.2 FSI nie jest zbyt popularny, ale jego moc 256 KM rozwijana bardziej harmonijnie niż w 2.0 TFSI jest przynajmniej zadowalająca. Motor nie ma właściwie żadnych poważnych problemów – czasami niedomaga układ zapłonowy. To samo można powiedzieć o silniku 4.2 w modelu S5. Do wyboru jest jeszcze 3.0 TFSI – bardziej bezproblemowy niż 2.0, a jednocześnie znacznie mocniejszy.

Najbardziej ryzykowne jednostki to benzyniak 1.8 TFSI oraz diesel 3.0 TDI, jeżeli jest zaniedbany. Ten pierwszy nie oferuje dobrych osiągów, spala tyle samo paliwa niż 2.0 TFSI, z reguły jeszcze więcej oleju. Czy trzeba się bać 2.0 TFSI? Niekoniecznie. Jednak przed zakupem polecam odwiedziny w warsztacie, który zajmuje się tymi silnikami.

3-litrowy diesel jest ogólnie dobrą konstrukcją, ale jego największym problemem jest napęd rozrządu. Jeżeli okaże się, że trzeba go wymienić, naprawa będzie kosztować minimum 7 tys. zł. Dobrą alternatywą dla tego silnika może być nieco łatwiejszy w obsłudze 2.7 TDI.

Audi A5 Coupe, po liftingu w 2011 roku
Audi A5 Coupe, po liftingu w 2011 roku© fot. mat. prasowe / Audi

Warto jeszcze wspomnieć o automatycznych skrzyniach biegów. W niektórych wersjach był to tradycyjny Tiptronic, w innych dwusprzęgłowy S tronic, a jeszcze w innych bezstopniowy Multitronic. Najlepszym wyborem jest ta pierwsza przekładnia, ale była oferowana wyłącznie do S5 z silnikiem V8. Natomiast S tronic i Multitronic mogą generować podobne koszty napraw.

Automatyczne skrzynie biegów w Audi A5:

  • Tiptronic: 4.2 FSI (S5)
  • S tronic: 2.0 TFSI (211 i 224 KM) quattro, 3.0 TFSI, 4.2 FSI (RS5), 2.0 TDI (177 i 190 KM) quattro, 3.0 TDI (218, 240 i 245 KM)
  • Multitronic: 1.8 TFSI, 2.0 TFSI z przednim napędem, 3.2 FSI z przednim napędem, wszystkie diesle z przednim napędem

Nawet biorąc pod uwagę fakt, że we wszystkich skrzyniach manualnych pojawia się koło dwumasowe, to i tak manual jest wciąż najbezpieczniejszym wyborem w Audi A5.

Audi A5 Coupe po liftingu
Audi A5 Coupe po liftingu© fot. mat. prasowe / Audi

Oczywiście klasycznie dla Audi przednie zawieszenie wielowahaczowe wykonano z aluminium. Pełny zestaw naprawczy to wydatek około 2 tys. zł. Pojedyncze wahacze z przodu czy z tyłu to koszt rzędu 100-250 zł w zależności od rodzaju wahacza i producenta.

Samochód został dobrze wykonany i zabezpieczony przed korozją. Jeżeli chodzi o elektrykę, to głównym problemem są czujniki silników i elektryczny hamulec postojowy. Wyposażenie z reguły działa dobrze.

Kupując Audi A5 musisz się liczyć z dużym ryzykiem zakupu zaniedbanego auta. Koszty serwisu i utrzymania też nie są niskie. Wraz z debiutem Audi A4 B8 i Audi A5 8T minęły już czasy dopracowanych modeli Audi, tanich w utrzymaniu. Choć trzeba zaznaczyć, że wiele osób, które kupiły zadbane auta, nie narzeka.

Typowe usterki Audi A5 8T:

  • awarie czujników i wysoki pobór oleju w 4-cylindrowych silnikach z rodziny TFSI,
  • typowe dla diesli usterki w silniku 2.0 TDI,
  • rozciągający się łańcuch rozrządu w silnikach TFSI oraz sześciocylindrowych TDI,
  • awarie przekładni automatycznej Multitronic,
  • awarie przekładni automatycznej S tronic
  • parujące reflektory i wypalenie diod w światłach,
  • awarie elektrycznego hamulca postojowego.

Czego szukać:

Najlepsze są wolnossące benzyniaki. Nawet jeżeli droższe w ubezpieczeniu i spalające więcej paliwa, z reguły wytrzymują znaczne przebiegi i nie zaskakują awariami.

Czego unikać:

Wersji 1.8 TFSI oraz podejrzanie tanich 2.7 i 3.0 TDI.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)