Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.1]

Polska Republika Ludowa była częścią bloku wschodniego. Motoryzacja kulała nie tylko u nas, ale również za granicą u naszych „partnerów”, a niektóre z ich konstrukcji traktowano niemal jak rodzime. Po przeglądzie aut z PRL, dziś sprawdzimy, jakie interesujące samochody klasyczne, wyprodukowane w krajach socjalistycznych, można kupić dziś za w miarę rozsądne pieniądze.
Ten artykuł ma 3 strony:
Łada 2101–2107
Historia tego auta zaczęła się w 1970 roku, kiedy to radziecka fabryka WAZ zaczęła produkcję kopii Fiata 124. Następne wersje oznaczano kolejnymi liczbami, zaczynającymi się od 210 (pierwszy numer — 2101), a Rosjanie sami rozwijali tę konstrukcję. Niektórzy złośliwi twierdzą, że tylko przez to, Fiat 125p nigdy nie stał się wyrobem wysokiej jakości i dobrej klasy. Nasi włodarze musieli mieć lepsze auto, a faktem jest, że pod niemal każdym względem przewyższało ono naszą konstrukcję.
Łada ma nowocześniejsze zawieszenie na sprężynach i silniki od 1200 do 1500, które mniej palą i lepiej przyspieszają. Lepsze wykonanie, osiągi, prowadzenie, jakość blacharki… to wszystko sprawiało, że Łady przetrwały znacznie dłużej w produkcji, a trwałość tych samochodów przewyższała praktycznie wszystko z tej części świata.
Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja
Warto zaznaczyć, że WAZ w 1980 roku wprowadził model 2105 i dwa lata później 2107, który już znacząco odbiegał od pierwowzoru, a zakończenia produkcji doczekał się dopiero w tym dziesięcioleciu. Zyskał także większe silniki — do pojemności 1700 — i lepsze wyposażenie. Przy okazji, Łada to jeden z niewielu producentów, którzy używali silników Wankla, choć do nas takie auta nie trafiały.
Zakup i utrzymanie
Jeszcze do niedawna, nie było problemu z zakupem kultowej Łady, a tymczasem dziś nie jest to takie proste. Rynek poważnie się skurczył i zwykle można wybierać pomiędzy bardzo zdewastowanymi autami a zadbanymi, o dość wysokiej cenie. Na szczęście, jeszcze niewiele osób traktuje te samochody jako potencjalnie zabytkowe i wciąż kilka tysięcy złotych wystarczy by nabyć coś przyzwoicie utrzymanego.
Zakup Łady 2101…7 w pigułce
Realna kwota za:
- przyzwoity egzemplarz do jazdy: 3000–5000 zł
- egzemplarz z potencjałem na klasyka: od 7000 zł
- klasyk: od 10 000 zł
Warto poszukać
- Samochodów z lat 70.
- Wersji nadwoziowej kombi
- Wersji eksportowej
- Unikatowych wersji z silnikiem Wankla, przygotowanych dla służb specjalnych
Czy da się jeździć Ładą na co dzień? Oczywiście. Będzie to przyjemniejsze niż podróżowanie Fiatem 125p czy Polonezem. Znany z solidności wóz, rzadko odmawia posłuszeństwa i jego głównym wrogiem jest nowoczesna technika. Wtrysk czy elektroniczny zapłon prędzej zawiedzie niż tradycyjny gaźnik lub aparat z rozdzielaczem.
Problemem jest korozja, ale Łady produkowano z dość grubych blach, więc od pojawienia się nalotu rdzy, do przejścia na drugą stronę, minie sporo czasu.
Nie ma absolutnie żadnych problemów z nabyciem części zamiennych, a ich ceny wydają się wręcz nierealne. Są tak niskie, że chciałoby się kupić więcej niż potrzeba. Obecnie łatwiej serwisować Ładę niż dużego Fiata. Niemal wszystko można nabyć w kraju, a są firmy, które sprowadzają z Rosji oryginalne elementy. Co prawda, zajmują się zwykle Nivami czy UAZ-ami, ale przy okazji, posiadają asortyment do innych modeli.
Co i jak kupić?
Potencjał na klasyka mają modele z okrągłymi lampami, czyli 2101, 2102, 2013 i 2106. Nowsze, te z prostokątnymi, jeszcze muszą na to długo poczekać. Szczególnie interesujące są dwa pierwsze, w których montowano reflektory pojedyncze. 2101 to sedan, natomiast 2102 kombi, które spotyka się niezwykle rzadko.
Gdzie kupić Ładę? Jeżeli szukacie interesującego egzemplarza, najlepiej wyjechać za wschodnią granicę, do naszych wschodnich i południowych sąsiadów. Auta te są popularne m.in. w Estonii. Na poszukiwania można także wybrać się na południe, na przykład do Czech, na Słowację czy na Węgry. Warto poszukać ładnej wersji eksportowej. Można spróbować kupić tani egzemplarz do naprawy i samemu doprowadzić go do pożądanego stanu, ponieważ asortyment części jest spory.
Ten artykuł ma 31 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze