1990 Chevrolet Corvette Nivola [zapomniane koncepty]
Ostatnio krążyły plotki, jakoby nowa generacja Corvetty miała silnik umieszczony centralnie. GM zdementował te informacje, jednak w 1990 roku Bertone zaprezentowało prototyp Corvetty, której silnik zainstalowano właśnie za plecami kierowcy i pasażera. Oto nietypowy koncept Corvetty o nazwie Nivola.
28.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:57
Ostatnio krążyły plotki, jakoby nowa generacja Corvetty miała silnik umieszczony centralnie. GM zdementował te informacje, jednak w 1990 roku Bertone zaprezentowało prototyp Corvetty, której silnik zainstalowano właśnie za plecami kierowcy i pasażera. Oto nietypowy koncept Corvetty o nazwie Nivola.
Nazwa samochodu pochodzi o nazwiska włoskiego kierowcy wyścigowego - Tazio Nuvolariego - popularnie zwanego Nivola. Jego zamiłowanie do żółtych samochodów zdecydowało także o kolorze prezentowanego prototypu.
Centralnie umieszczony silnik i typowa dla supersamochodów stylistyka nie pozostawiają złudzeń jakiego rodzaju pojazdem miał być koncept Nivola. Niski i aerodynamiczny front pojazdu z otwieranymi reflektorami przechodził w dużą przednią szybę, która wyznaczała początek dwuosobowej kabiny pasażerskiej. Linia boczna wzorowana była na supersamochodach Ferrari czy Lamborghini, gdzie małe okna boczne były ostatnim przystankiem przed w miarę wysoko poprowadzonym konturem części tylnej Nivoli.
Pas tylny wykończono przechodzącą przez całą szerokość nadwozia linią świateł oraz dwiema potężnymi końcówkami wydechu wkomponowanymi w nadwozie. Dzięki zdejmowanemu panelowi dachowemu, prototyp Nivoli w prosty sposób przekształcał się w wersję kabrio. Z ciekawostek warto także wspomnieć, że w drzwiach Nivoli ukryto schowki na podręczny bagaż.
Stylistyka zewnętrzna samochodu zdradzała jego sportowy charakter, jednak czy inżynierowie dogadali się z projektantami? Na całe szczęście tak i w centralnym miejscu zainstalowano 5,7-litrowy silnik w układzie V8 z ówczesnej (C4) Corvetty ZR1, który generował około 380 KM. Warto także wspomnieć, że rozkład masy w koncepcie Nivola wynosił 40% przód/60% tył. Inżynierowie zdecydowali się tutaj także na hydrauliczno-pneumatyczny układ zawieszenia, dzięki czemu jego wysokość można było regulować w przedziale 60 mm.
Źródło: Car Styling • Diseno Art • Concept Carz • Corvette Concepts