10 największych producentów samochodów na świecie [cz.1]
Pierwsza część nowej serii poświęconej największym producentom samochodów na świecie. Obecnie jednym z najlepiej zarabiających jest koncern SAIC MOTOR Corporation, który w 2013 roku sprzedał 5.1 mln sztuk pojazdów.
10.07.2014 | aktual.: 13.07.2014 14:25
Od czegoś trzeba zacząć
W czasach kiedy po Chińskich nieutwardzonych drogach jeździły głównie konie, rowery i radzieckie ciężarówki, mała montownia w Szanghaju opracowała pierwszy w tym kraju samochód osobowy SH760. Ponieważ każdy twórca musi się na czymś wzorować, inżynierowie Shanghai Automobile postanowili wykorzystać Mercedesy 220, które zostały zamówione dla notabli tego kraju.
W gotowym już projekcie (wystarczyło go skopiować) zmieniono przód i tył oraz uproszczono wnętrze. I tak od 1958 roku Shanghai SH760 produkowany był przez 33 lata w prawie niezmienionej formie.
Najważniejszy okres w historii frmy
W 1985 roku podpisano porozumienie z Volkswagenem na mocy którego, zaczęto montować w systemie CKD (tak jak w naszym kraju samochody Daewoo) model Santana. Opracowano również wersję z przedłużonym rozstawem osi, która do dziś cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród Chińskich taksówkarzy. Do 2009 roku zmontowano ponad 3 miliony Santany, którą można tam kupić po dziś dzień.[photo]39285[/photo]
Z małej montowni powstał wielki koncern
W latach dziewięćdziesiątych spółkę przemianowano na Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), aby podpisać umowę z GM. Niedługo po tym SAIC wykupił 10% własności GM Daewoo, dzięki czemu zyskał prawo do produkcji opracowanego przez Koreańczyków samochodu dostawczego Maxus. Następnie stał się posiadaczem 48.9 % SsangYong Motor oraz licencji na technologię Rovera 75. SAIC ma liczne zakłady produkcyjne w Chinach, w tym w Chongqing , Liuzhou , Qingdao , Szanghaju , Shenyang i Yantai.
W 2011 roku w należącej do koncernu fabryce MG Motor w Wielkiej Brytanii zaczęto montować pojazd oparty na płycie podłogowej Rovera 75 nazwany MG 6.
Aktualna gama modelowa
Pojazd popularnej klasy kompaktów, również sprzedawany w Wielkiej Brytanii - MG 5 oraz wersja sedan Roewe 350.
Klasa średnia - MG 6 i jego bliźniak Roewe 550.
Roewe 950 zbudowany na przedłużonej płycie podłogowej Opla Insignii.
Roewe W5 czyli po prostu SsangYong Kyron.
Sprzedawany w Australli, Peru, Chile,Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach - Maxus.