Zwalniają na potęgę. W Polsce za to szukają fachowców

Bosch, ZF, Goodyear, Michelin – lista producentów części samochodowych zwalniających pracowników robi się dłuższa z dnia na dzień. Nadchodzą ciężkie czasy zmian – czarne chmury wiszą nad niewykwalifikowanymi pracownikami, również w Polsce.

Centrum ZF w CzęstochowieCentrum ZF w Częstochowie
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Materiały prasowe ZF
Mateusz Lubczański

Do końca 2024 roku ma zostać zamknięty zakład firmy ZF w Gelsenkirchen. Fabryka układów kierowniczych miała problemy już w 2018 roku, ale dopiero teraz dojrzano do odważnych decyzji. Od Boscha do 2025 roku odejdzie 1500 pracowników z działów rozwoju, administracji i sprzedaży. Zwolnień nie uniknie też Goodyear (Fulda i Fürstenwalde) czy Michelin (Karlsruhe i Trewir). To łącznie nieco ponad 3 tys. pracowników.

Obecnie niemieccy poddostawcy części zatrudniają 270 tys. osób. Ta liczba może spaść do 200 tys. w 2030 roku, stwierdził Frank Schwope, analityk motoryzacyjny i wykładowca Uniwersytetu w Hanowerze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen ID.Buzz GTX - nie tylko długi, ale i szybki

Co ciekawe, prognozy z 2021 r. sugerowały stworzenie nieco ponad 100 tys. nowych miejsc pracy – dzięki elektryfikacji i (teoretycznie) bardziej rygorystycznych norm czystości spalin Euro 7. Rzeczywistość okazała się jednak inna. W ciągu ostatnich 5 lat nie zanotowano wzrostu zatrudnienia.

To z kolei w całym niemieckim przemyśle samochodowym spadło o 6 proc. pomiędzy 2019 i 2023 rokiem. "Pod względem procentowym spadek był większy wśród dostawców, jednak spadek produkcji pojazdów był znacznie większy" – mówi Manuel Kallweit, główny ekonomista w Niemieckim Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. "Wciąż mamy niedobory wyszkolonych pracowników i nie będą one mniejsze w nadchodzących czasie" – stwierdza w rozmowie z Automotive News Europe.

W Polsce zatrudniają, ale specjalistów

"Już teraz obserwujemy pogorszenie się kondycji finansowej dostawców, czego dobitnym przykładem są liczne upadłości wśród firm w Niemczech. Natomiast wielu globalnych Tier 1 [kluczowych producentów – dop. red.] zapowiedziało w ostatnich kilkunastu tygodniach znaczące cięcia liczby miejsc pracy" – pisze Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl

Choć grupa Stellantis ostatecznie zdecydowała się na zamknięcie fabryki jednostek napędowych w Bielsku-Białej, sytuacja w Polsce, produkującej dużo części do samochodów, nie jest aż tak zła, jak można było się spodziewać.

W 2023 roku "większa przewidywalność zamówień i wyższa stabilność łańcucha dostaw spowodowały, że wzrosła liczba pracowników etatowych przy nieznacznym ograniczaniu tymczasówki" – pisze na łamach kwartalnika Automotive Suppliers Małgorzata Zborowska-Stęplewska.

Dokładniej: u ośmiu analizowanych pracodawców zatrudnienie wyniosło łącznie prawie 63,9 tys. osób. W stosunku do 2022 roku zwiększyło się ono o 2,3 tys. miejsc etatowych, lecz przy jednoczesnym ograniczaniu osób z agencji pracy (-106 osób). Największy pracodawca, koncern ZF, szukał ludzi do ośrodków inżynieryjnych i centrum IT. Drugi na podium Lear zatrudnił 635 "etatowców". Ma on zakłady w Tychach i Mielcu, a także trzy centra rozwojowe: Tychy, Legnicę i Pruszków.

Pomimo mocnej sytuacji gospodarczej Polski, przyszłość nie rysuje się optymistycznie. Jak donosi Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, inwestycje odpływają ze Starego Kontynentu. Dzięki ustawie Inflaction Reduction Act, Stany "przyciągnęły do siebie firmy z całego świata i znacznie wyprzedziły UE, notując trzykrotnie więcej bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w ciągu ostatnich dwóch i pół roku".

Przemysł motoryzacyjny od dawna wskazuje, że transformacja, jaką przechodzimy, może okazać się bolesna. Bez spójnej polityki UE, w tym planu wsparcia rodzimej motoryzacji, jedynie osłabimy kondycję branży, jej pozycję na świecie, a przez to również europejską gospodarkę. Widać wyraźnie, kto obecnie zyskuje, a kto traci w wyniku zmian, jakim poddawana jest europejska motoryzacja.

Tomasz Bęben
Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯