Znad Bałtyku do Czech w 4 godziny. Kluczowy odcinek S3 na finiszu
Najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce, piękne widoki, a co najważniejsze — ukończenie fragmentu, który tworzył lukę w całej nitce. Drogą S3 już w wakacje 2024 będziemy mogli pojechać ciągiem aż do granicy z Czechami.
24.05.2024 | aktual.: 24.05.2024 11:03
Droga ekspresowa S3 należy do jednych z najważniejszych inwestycji w zachodniej Polsce. Chociaż pierwsze plany jej stworzenia sięgają jeszcze lat 40. XX wieku (jeszcze jako potencjalną autostradę A3), dopiero na początku nowego tysiąclecia rozpoczęły się realne działania.
Ostatecznie postanowiono wytyczyć trasę od Świnoujścia do Lubawki, gdzie znajduje się przejście graniczne z Czechami. Po drodze kierowcy mijają Szczecin (na jego obwodnicy S3 dzieli trasę z A6), Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin czy Legnicę, a także przecinają autostrady A2 i A4.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najważniejszą obecnie inwestycją, która zamyka dolnośląskie prace nad drogą, jest liczący lekko ponad 16 km odcinek Bolków — Kamienna Góra. Jest on brakującym elementem układanki, który już niedługo znajdzie się na swoim miejscu.
Prace na wspomnianym fragmencie mają się już ku końcowi i już podczas wakacji 2024 r. ma zostać on udostępniony kierowcom. Tym samym zakończone zostaną prace na odcinku Legnica — Lubawka, a S3 będzie mogła pochwalić się nieprzerwaną robotami drogowymi nitką od węzła Troszyn w woj. zachodnio-pomorskim aż do granicy polsko-czeskiej.
- Odcinek ten zostanie udostępniony do ruchu po przeprowadzeniu odbiorów technicznych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Spodziewamy się tego w miesiącach wakacyjnych, a o dokładnym terminie będziemy informować - poinformowała nas Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Ważny odcinek S3 niemal skończony. Świetna wiadomość dla mieszkańców, turystów i branży transportowej
Dolnośląski odcinek S3 będzie przecinać Karkonosze, co nie tylko gwarantuje piękne widoki, ale stawiało przed inżynierami wiele wyzwań. Konieczne było, chociażby stworzenie dwóch tuneli o długości kolejno 320 m oraz aż 2,3 km. Ten drugi będzie dzierżyć miano najdłuższego pozamiejskiego tunelu w Polsce, ustępując o włos tunelowi na warszawskim Ursynowie, na drodze ekspresowej S2.
Dzięki ukończeniu lwiej części drogi S3 kierowcy będą mogli w naprawdę krótkim czasie przejechać Polskę wzdłuż. Ekspresówka ta połączy Morze Bałtyckie z Sudetami, co oczywiście może mieć również niebagatelny wpływ na turystykę. Dla wielu skróceniu ulegnie również czas dojazdu m.in. do Pragi.
- Trasa od początku drogi ekspresowej S3 w Świnoujściu do granicy polsko-czeskiej będzie liczyła ok. 470 km, przy czym od węzła Rzęśnica do węzła Klucz będzie przebiegać autostradą A6. Zakładając, że kierowca będzie miał do dyspozycji samochód osobowy to całą trasę, z przerwą na odpoczynek, przejedzie w czasie nieco ponad 4 godz., nie przekraczając dopuszczalnych limitów prędkości - zapewnia GDDKiA.
Nitka S3 niemal gotowa. Nadal jednak prowadzi donikąd
Nie można również zapominać o znaczeniu trasy w kwestii tranzytu. S3 jest bowiem częścią trasy E65, która zaczyna się w szwedzkim Malmö i ciągnąc się przez Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Chorwację, Bośnię i Hercegowinę, Czarnogórę, Kosowo i Macedonię Północną, kończy się w greckim mieście Chania, aż na wyspie Kreta.
Domyślnie polskie S3 będzie łączyć się z drogą D11 w Czechach. Na razie jednak odcinek po naszej stronie granicy kończy się w szczerym polu, a inwestycja u naszych południowych sąsiadów stoi pod znakiem nieustannych zawirowań. Trudno na ten moment szacować, kiedy do Czech będziemy mogli wjechać bez zjeżdżania z ekspresówki.