Zaskakujące dane z aplikacji Yanosik. Kierowcy nie zwolnili pomimo wyższych mandatów

Zaskakujące dane z aplikacji Yanosik. Kierowcy nie zwolnili pomimo wyższych mandatów
Marcin Łobodziński

15.02.2022 13:56, aktual.: 14.03.2023 13:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Najnowszy raport Yanosika pokazuje, że pomimo znacznego wzrostu kwot mandatów polscy kierowcy nie zmienili nawyków odnośnie stosowania się do ograniczeń prędkości. Po chwilowym rozeznaniu się w sytuacji nawet delikatnie przyspieszyli.

Dane publikowane na początku stycznia, czyli zaraz po wejściu w życie nowego taryfikatora mandatów, pokazały istotną poprawę w przestrzeganiu ograniczeń prędkości. O ile w 2021 r. średnio 63 proc. użytkowników Yanosika jeździło zgodnie z przepisami, o tyle w pierwszych dniach 2022 było to już blisko 70 proc.

Największą, bo prawie 11-procentową poprawę odnotowano na obszarze zabudowanym na drogach krajowych. W pierwszych trzech dniach stycznia Yanosik odnotował też ogromny, bo 69-procentowy wzrost przejechanych kilometrów z włączoną aplikacją przez użytkowników i większe zainteresowanie aplikacją na krótkich trasach.

Po kilku dniach wszystko wróciło do normy

Dane za cały styczeń, a nie tylko trzy pierwsze dni, pokazały, że polscy kierowcy wrócili do swoich nawyków. Kiedy porównamy dane z pełnych miesięcy 2022 i 2021 r., to tylko symbolicznie więcej kierowców trzyma się dopuszczalnych prędkości poza obszarem zabudowanym i tylko o 3 proc. więcej przestrzega przepisów w obszarze zabudowanym.

Minimalnie spadła liczba przekroczeń w każdym zakresie prędkości, ale kiedy porównamy to z 3-, 4-, a nawet 5-krotnym wzrostem kwot mandatów za samą prędkość, to można uznać, że nic się nie zmieniło.

Procent udziału przekroczeń dopuszczalnej prędkości w styczniu 2021 i 2022
PRĘDKOŚĆ JAZDY

 

Styczeń 2021

Styczeń 2022
obszar zabudowanyobszar niezabudowanyobszar zabudowanyobszar niezabudowany
Prawidłowa74 proc.69 proc.77 proc. 70,1 proc.
Przekorczenie <10 km/h12 proc.13 proc.12 proc.14,2 proc.
Przekorczenie o 10-20 km/h9 proc.9 proc. 7,7 proc.8,8 proc.
Przekorczenie o 20-30 km/h3,5 proc.5 proc. 2 proc. 4,1 proc. 
Przekorczenie o 30-40 km/h1 proc. 2 proc.1 proc. 1,7 proc. 
Przekorczenie o 40-50 km/h0,3 proc.1 proc. 0,2 proc. 0,7 proc. 
Przekorczenie >50 km/h0,2 proc.1 proc. 0,1 proc. 0,4 proc. 
Dane: yanosik.pl

Przyglądając się średnim prędkościom, warto zauważyć nieznaczny wzrost w tym roku w styczniu względem stycznia z roku 2021 na drogach szybkiego ruchu. Na pozostałych typach dróg praktycznie nie widać zmian.

Średnia prędkość na poszczególnych typach dróg
Rodzaj drogiStyczeń 2021Styczeń 2022
Autostrady110 km/h112 km/h
Ekspresowe105 km/h108 km/h
Krajowe - obszar niezabudowany73 km/h72 km/h
Krajowe - obszar zabudowany52 km/h52 km/h
Inne - obszar niezabudowany56 km/h56 km/h
Inne -  obszar zabudowany31 km/h30 km/h
dane: yanosik.pl

Niestety Yanosik nie podzielił się informacją na temat liczby użyć lub przejechanych kilometrów z włączoną aplikacją w całym styczniu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)