Zapłacisz nawet dwa razy więcej. Sprawdź naklejkę pod maską
Naklejkę z oznaczeniem zastosowanego czynnika do klimatyzacji znajdziemy praktycznie w każdym samochodzie, który nie przechodził naprawy blacharskiej. Może to być R134a lub R1234yf. Różnica wydaje się nieduża, ale drugi z czynników może wpływać na koszty serwisowe, które bywają dwukrotnie wyższe.
Obecnie każdy samochód dysponuje klimatyzacją. Nawet te najtańsze oferują w standardzie manualny układ. Można więc śmiało powiedzieć, że każdy nowy samochód będzie dysponował naklejką z oznaczeniem rodzaju czynnika.
Rozróżnia się dwa czynniki: R134a oraz R1234yf. R134a to tradycyjny czynnik stosowany od lat 90., który spotkamy w każdym wiekowym aucie wyposażonym w klimatyzację. Natomiast R1234yf to "nowa generacja" czynnika. Używana jest od około dekady, ale masowo pojawiła się w samochodach od 2017 r.
Mowa tu głównie o autach, które wówczas zdobywały homologację. Modele z wcześniejszą homologacją mogły dalej używać czynnika R134a. Okres od 2015 do 2020 roku był czasem stopniowego przechodzenia na nowy czynnik, nawet w wcześniej homologowanych modelach. Dlaczego ma to takie znaczenie dla kupującego pojazdy z tamtego okresu?
Jakie są różnice między starym i nowym czynnikiem klimatyzacji?
Teoretycznie nowsze rzeczy powinny być bardziej wydajne i ogółem lepsze, od swoich poprzedników. Otóż nie w tym przypadku. Z praktycznego punktu widzenia użytkownik doświadcza trzech głównych różnic. Po pierwsze, nowy czynnik jest mniej wydajny niż starszy. Oznacza to większe obciążenie silnika przez klimatyzację.
Po drugie, koszt wymiany czynnika w serwisie jest niemal dwukrotnie wyższy. Różnica nie jest co prawda kolosalna, ale wciąż jest. Przykładowa usługa w warsztacie dla klimatyzacji o pojemności 500 g kosztuje dla czynnika R134a 150 zł, a do R1234yf 200 zł.
Do tego dochodzi jeszcze koszt samego czynnika - 100 g czynnika R134a to 30 zł, podczas gdy R1234yf kosztuje 60 zł. Wymiana starszego czynnika kosztuje więc łącznie 300 zł, natomiast nowego - aż 500 zł. Różnica to 200 zł, a sam proces wymiany przebiega natomiast tak samo.
Trzecia różnica dotyczy napraw. Według mechaników, układy klimatyzacji z czynnikiem R1234yf są bardziej podatne na awarie. Częściej pojawiają się nieszczelności, ale problemy dotyczą także kompresorów.
Stare systemy klimatyzacji potrafią działać nawet dekad ę bez serwisowania. Później najczęściej wystarczy wymienić czynnik. Serwisowanie zalecane jest natomiast co dwa lata. Tymczasem nowsze systemy często potrzebują poważniejszych napraw już przed upływem 10 lat. Różnice są więc znaczące.