Idą jak burza. Takie opony to nie tylko zalety
Opony całoroczne to wygodne rozwiązanie dla kierowców, które pozwala zaoszczędzić na kosztach i czasie związanych z sezonową wymianą ogumienia. Jednak nie sprawdzą się w każdym aucie i w przypadku każdego kierowcy.
Wygoda i oszczędność
W trzech pierwszych kwartałach 2024 r. sprzedaż opon całorocznych wzrosła o 15 proc. W tym samym czasie sprzedaż opon zimowych wzrosła o 2 proc., a sprzedaż opon letnich spadła o 3 proc. Bez cienia przesady można więc powiedzieć, że ogumienie całoroczne idzie jak burza, zdobywając coraz większy procent rynku. Dlaczego?
Opony całoroczne zdobywają coraz większą popularność wśród kierowców ze względu na swoją uniwersalność. Ich główną zaletą jest możliwość użytkowania przez cały rok, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, które normalnie byłyby poświęcone na sezonową wymianę opon. W obecnych realiach należy lekką ręką liczyć na oszczędność na poziomie 15-200 zł na sezon, czyli 300-400 zł rocznie. Nie trzeba też przechowywać nieużywanego aktualnie kompletu, za co część kierowców płaci, np. w zakładzie wulkanizacyjnym. Potencjalne oszczędności nieco topnieją w obliczu faktu, że nawet opony całoroczne należy przynajmniej raz do roku wyważać.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział
Wielką zaletą opon całorocznych jest ich uniwersalność. Kierowcy, którzy nie przemieszczają się w ekstremalnych warunkach pogodowych, często wybierają opony całoroczne jako rozsądny kompromis. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takie ogumienie dobrze radzi sobie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Jest świetnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy niezbyt często wyjeżdżają z miasta i pokonują rocznie raczej kilka, a nie kilkanaście tys. km.
Kompromisy w działaniu
Jednak, jak podkreślają eksperci, działanie opon całorocznych można porównać do uniwersalnej kołdry – nigdy nie będzie idealna ani na zimowe mrozy, ani na letnie upały. Co to oznacza w praktyce?
Opony całoroczne nie są zaprojektowane na ekstremalne zimowe warunki, takie jak pokryte śniegiem czy lodem drogi, gdzie tradycyjne opony zimowe są bardziej efektywne. Chodzi to przede wszystkim o sprawność hamowania, ale też możliwość sprawnego włączenia się do ruchu.
Z drugiej strony, w upalne letnie dni wydajność opon całorocznych również może być nieco ograniczona w porównaniu do dedykowanych opon letnich. Mogą też szybciej się zużywać. Szczególnie dotyczy to jazdy w czasie, gdy występuje szczególnie wysoka temperatura. Mieszanka opony całorocznej, która z oczywistych względów musi być bardziej miękka niż w typowej oponie letniej, źle znosi takie warunki i przedwcześnie może się zużyć.