Z taryfikatora zniknęło kilka wykroczeń. Sprytnie zwiększono mandat z 300 do 3000 zł

W nowym taryfikatorze nie znajdziecie już niektórych wykroczeń i to tak oczywistych, że wydaje się to dziwne. Można więc odnieść błędne wrażenie, że nie ma już za nie mandatów. Prawda jest jednak zupełnie inna. Sprawdziłem – mandat może wzrosnąć z 200-300 zł do nawet 3000 zł.

Dopiero dokładne wczytanie się w taryfikator pozwoli dostrzec lukiDopiero dokładne wczytanie się w taryfikator pozwoli dostrzec luki
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Lubuska Policja
Marcin Łobodziński

Nowy taryfikator mandatów opublikowany 31 grudnia 2021 r. i obowiązujący od 1 stycznia 2022 r. podniósł wysokość kar za wiele wykroczeń. Po dogłębnej analizie tego dokumentu i porównaniu go ze starą wersją, zauważyłem jednak, że w nowym taryfikatorze brakuje dosłownie kilku, ale zupełnie oczywistych i typowych wykroczeń. Są to m.in.:

  • Nieustąpienie pierwszeństwa pojazdowi podczas włączania się do ruchu (w nowym taryfikatorze jest tylko nieustąpienie pieszemu)
  • Nieustąpienie pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu
  • Uniemożliwienie włączenia się do ruchu autobusowi

Dotychczas były to wykroczenia zagrożone mandatem w wysokości od 200 do 300 zł, ale zniknięcie ich z taryfikatora oznacza wzrost kar - i to nawet 10-krotny.

Jak nie taryfikator mandatów, to kodeks wykroczeń

Policjant zawsze nakłada grzywnę w drodze mandatu karnego na podstawie kodeksu wykroczeń, a taryfikator jest jedynie narzędziem pomocniczym. Jeśli jakieś wykroczenie jest "taryfikowane", to policjant korzysta z taryfikatora. Jeśli nie, nakłada mandat za wykroczenie w związku z … i tu podaje podstawę prawną.

  • Do tej pory policjant w drodze mandatu karnego mógł nałożyć grzywnę od 20 do 500 zł – mówi komisarz Joanna-Biel Radwańska z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. – Po zmianie przepisów mandat może wynieść od 20 do 5000 zł i taką grzywnę można nałożyć, jeśli nie ma jej w taryfikatorze - wyjaśnia.

Warto tu jednak doprecyzować, że jeśli chodzi o wykroczenia przeciwko przepisom ustawy Prawo o ruchu drogowym nieokreślonym w taryfikatorze, to kara grzywny nie może przekroczyć 3000 zł, chyba że inne przepisy mówią inaczej (art. 97 kw).

W praktyce oznacza to, że za nieustąpienie pierwszeństwa innemu pojazdowi, czy to przy zmianie pasa ruchu, czy podczas włączenia się do ruchu, można dostać już nie mandat 200-300 zł, ale od 20 do 3000 zł. Inną karą niż w 2021 r. zagrożeni są również kierowcy, którzy nie dają możliwości włączenia się do ruchu autobusowi wyjeżdżającemu z zatoki w obszarze zabudowanym czy nie zachowują się odpowiednio względem autobusu szkolnego.

Co się stało z tymi wykroczeniami?

Zniknęły i nie bardzo wiadomo dlaczego. Nawet wypowiadający się nieoficjalnie policjanci nie do końca rozumieją, co się stało i przyznają, że w policji jest z tym spore zamieszanie.

Prosty przykład. W nowym taryfikatorze z działu o nazwie "Przepisy dotyczące ruchu pojazdów” zniknęła część B "Włączanie się do ruchu", a w części nazwanej "Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu" nie ma wykroczenia dotyczącego zmiany pasa ruchu. Dużą część nowego taryfikatora stanowią działy dotyczące ruchu i bezpieczeństwa pieszych, w które wpisano wykroczenia z innych do tej pory działów, m.in. "Przecinanie się kierunków ruchu".

Spędziłem kilka dni na analizie i porównaniu obu taryfikatorów i osobiście współczuję policjantom. Do tej pory taryfikator był czytelny i ułożony sensownie, bo wykroczenie o konkretnym brzmieniu było umieszczone w dziale o podobnej nazwie. Teraz już niekoniecznie.

Przykład: do tej pory wyprzedzanie na przejściu dla pieszych było w dziale "wyprzedzanie". Logiczne? Nie dla ustawodawców, którzy umieścili to w dziale "Naruszenie przepisów o bezpieczeństwie pieszych", pomimo iż sekcja "wyprzedzanie" nadal istnieje.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥