WAŻNE
TERAZ

Warszawa potwierdza. Reżim Łukaszenki uwolnił trzech Polaków

Wielki come back VW Golfa IV R32 z HPerformance

Jeżeli masz dosyć afery spalinowej, potrzebujesz szybkiego kompaktu i nie chcesz kupować nowego Golfa R z silnikiem 2.0 TSI, możesz wybrać inną opcję. Wystarczy pojechać do Niemiec na kilka dni z solidną porcją gotówki i wrócić prawdziwie rasową maszyną, która pozwoli jedynie wąchać spaliny współczesnym hot-hatchom.

Obraz
Marcin Łobodziński

Kto kiedykolwiek grał w Gran Turismo ten na pewno ma jeszcze w pamięci samochód HPA Motorsports Stage II R32. Niewiele różniący się od tego potwora pojazd kilka dni temu zaprezentowała firma HPerformance, która lubi od czasu do czasu pokazać coś innego niż pakiety dedykowane najnowszym modelom. Niemiecki tuner nie ukrywa, że też pamięta o kultowym modelu z Gran Turismo. W wirtualnej rzeczywistości ten wóz, bazujący na jednym z najbardziej hardkorowych hatchbacków w historii motoryzacji nie tylko imponował osiągami, ale miał jeszcze ogromny potencjał tuningowy. Firma HPerformance pokazała, że ten samochód wciąż może być atrakcyjną alternatywą choćby dla współczesnego Golfa R.

Obraz

Niemiecki tuner dzięki turbosprężarce HPA EFR550 - tak, tej HPA - i odpowiedniemu strojeniu uzyskał z 3,2-litrowego silnika VR6 niesamowite 550 KM mocy maksymalnej i 730 Nm momentu obrotowego. Ponadto gracze Playstation uwielbiający serię Gran Turismo znajdą pod maską coś, co na pewno im się spodoba - zapraszam do galerii zdjęć. Przypominamy, że seryjne parametry tego silnika to 241 KM i 320 Nm. Oczywiście zainstalowano cały zestaw do „uturbienia” silnika w taki sposób, by nie wyzionął ducha po kilku wyścigach ze współczesnym Golfem R o mocy ledwie 300 KM. Na starcie oba auta poradzą sobie podobnie dzięki napędowi 4MOTION i znacznej nadwyżce momentu, ale szczerze wątpimy by przy prędkości 200 km/h wciąż szły łeb w łeb. Tym bardziej szkoda, że tuner nie podał osiągów tego samochodu.

Oczywiście nie zabrakło obowiązkowego zestawu zawieszenia KW 2 i 19-calowych obręcz kół z oponami Michelin Super Sport. Są też twardsze stabilizatory H&R, nieco powiększone zderzaki i progi oraz układ wydechowy z regulacją głośności. Ponadto tuner dorzucił komplet hamulców HPerformancje, ale niestety nie wiemy nic o tym zestawie. Osobiście przyznam, że samochód wygląda imponująco i lepiej niż jakikolwiek współczesny Golf z niedawno zaprezentowaną wersją Clubsport włącznie.

Obraz

Zastanawialiśmy się w redakcji czy taka wycieczka do Niemiec o jakiej wspomniałem na początku miałaby sens. Załóżmy, że kupilibyśmy używanego Golfa R32 w bardzo dobrym stanie technicznym za około 20 000 euro. Zestaw modyfikacji w HPerformance kosztuje 35 000 euro, co daje łącznie kwotę około 55 000 euro (231 000 zł). Nowy Volkswagen Golf VII R kosztuje w Polsce około 150 000 zł. Za różnicę w cenie można by go jeszcze doposażyć, albo… kupić drugiego Golfa VII do jazdy na co dzień. Tyle tylko, że przy 550-konnym HPerformance współczesny Golf R to nie ta liga.

To może Audi RS3 z pięciocylindrowym silnikiem turbo o mocy 367 KM, przyspieszające do setki w 4,3 s? To byłby prawdopodobnie prawdziwy konkurent tego potwora, ale kosztuje już mocno nieprzyzwoite 257 000 zł, czyli sporo więcej niż kultowy R32 z blisko dwukrotnie większą mocą. Co jednak absolutnie najważniejsze, decydując się na Golfa R32 otrzymujemy samochód, który podczas wchodzenia na obroty oferuje dźwięk procesu spalania, a nie mruczenie z głośników.

A Wy, co byście wybrali?

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy