WAŻNE
TERAZ

Będzie podwyżka płacy minimalnej. Rząd zdecydował

Wczesne lata Buicka [geneza motoryzacji]

Legenda Buicka, jak wiele legend, narodziła się dosyć przypadkowo. Właściciel firmy postanowił zamienić materiały instalacyjne na silniki spalinowe.

Buick Y-JobBuick Y-Job
Piotr Wielgus

David Dunbar Buick w roku 1899 sprzedał swoje przedsiębiorstwo, które specjalizowało się w produkcji materiałów instalacyjnych. Od dawna fascynował się budową i wykorzystaniem silników spalinowych. Tym też postanowił się zająć w swoim nowym biznesie.

W 1904 roku powstała firma Buick Motor Company, którą współtworzył także inżynier Walter Marr. Firma wyprodukowała kilkaset samochodów, ale nie odniosły one zbytniego sukcesu i Buick znalazł się na krawędzi bankructwa. Uratował go William Durant, który podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku zebrał ponad 1000 zamówień i pomógł Buickowi stać się jednym z dziesięciu największych producentów samochodów w USA, jednocześnie wtłaczając markę w maszynę o nazwie General Motors.

Buick Model C
Buick Model C

Pierwszym samochodem, który pomógł ugruntować pozycję marki, był model C. Auto miało moc 22 KM, silnik dwucylindrowy rzędowy i dwubiegową skrzynię manualną. Ważyło 875 kg. Lata dwudzieste to kryzys, który dotknął także Buicka. Marka wróciła na dobre w 1936 roku. Już na początku tego dziesięciolecia Buick zainwestował w silniki ośmiocylindrowe najnowszej generacji, które miały zastąpić sześciocylindrówki. Samochody zyskały też niesamowicie piękny design, bardzo nowoczesny jak na tamte czasy.

Buick Century
Buick Century

Przykładem zmian niech będzie Buick Century, w którym zastosowano stylistykę karoserii typu streamline, wzbogaconą licznymi chromowanymi dodatkami. Samochody wyposażono w trójstopniowe przekładnie, które były niesamowicie elastyczne. Na drugim biegu spokojnie można było jechać 85 km/h. Century miał 95 KM mocy.

Buick Century 1956
Buick Century 1956

W 1937 roku Buick skonstruował model testowy Y-Job, który de facto można uznać za pierwszy koncept na świecie. W samochodzie zastosowano podwozie Buick-Roadmaster, a karoserię zaprojektował Harley Earl. Samochód był wielkim dwumiejscowym kabrioletem. Wyposażono go w wiele niespotykanych w tamtych czasach gadżetów, takich jak chowane światła, elektryczne szyby czy składany dach chowany w bagażniku. Auto nigdy nie trafiło do seryjnej produkcji.

Buick Y-Job Concept
Buick Y-Job Concept

Buick zaprzestał produkcji na czas II wojny światowej, ale wznowił ją błyskawicznie po zakończeniu konfliktu, już w roku 1946. Trzy lata później marka wyprodukowała ponad 550 tysięcy samochodów, co było wynikiem rekordowym.

Buick Roadmaster
Buick Roadmaster

Marka szykowała się do hucznego obchodzenia swoich pięćdziesiątych urodzin. W roku 1953 wprowadzono wiele poprawek, a na rynku pojawiła się seria zwana Golden Anniversary Models. W tym samym czasie ośmiocylindrowe silniki, które nadawały charakterystyczny, wypukły kształt maskom buicków, zostały zastąpione nowoczesnymi jednostkami V8. I zaczęła się nowa, bardziej znana era buicków, która hucznie przeprowadziła tę markę przez lata 60. i 70.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów