Utylizacja baterii aut elektrycznych. Czy jest to możliwe?
Rośnie popularność samochodów elektrycznych na świecie, ponieważ pozwalają one na ograniczenie zanieczyszczeń powietrza i na zmniejszenie skali efektu cieplarnianego. Według prognoz w 2030 roku po drogach będzie jeździć już nawet 145 mln aut elektrycznych. Jednak instalowane w nich baterie z czasem muszą zostać utylizowane. W jaki sposób? Czy można poddać recyklingowi baterie do samochodów elektrycznych?
28.11.2022 | aktual.: 28.12.2022 12:12
Problem z bateriami aut elektrycznych
Wykorzystywanie samochodów elektrycznych jest korzystne dla środowiska naturalnego. Jednak naukowcy z Uniwersytetu Cornella w Stanach Zjednoczonych zdecydowali się przyjrzeć bliżej problemom środowiskowym w związku z coraz częstszym stosowaniem akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów z napędem elektrycznym. Co się dzieje ze zużytymi bateriami?
Naukowcy opisali wyniki zaawansowanych badań, w których wykorzystali technikę modelowania skutków dla środowiska w celu zbadania, jakie kompromisy środowiskowe oraz ekonomiczne trzeba w takiej sytuacji ponieść.
Fenqui You z Uniwersytetu Cornella, biorący udział w badaniach, podkreśla, że: "akumulatory są zaprojektowane do pracy przez 5-12 lat, zanim nie stracą swojej wydolności energetycznej do napędzania pojazdu i nie zakłada się ich ponownego wykorzystania".
Co dzieje się z nimi później? Niewiele się o tym mówi, tymczasem chemia wykorzystana w akumulatorach może negatywnie oddziaływać na środowisko. Paul Anderson z Uniwersytetu w Birmingham w wypowiedzi dla stacji BBC dodaje, że "Obecnie w skali globalnej bardzo trudno jest o szczegółowe dane na temat odsetka akumulatorów litowo-jonowych, które poddawane są recyklingowi, ale wartość, którą wszyscy cytują, to około 5 proc. (…) Za 10-15 lat, gdy duża ich liczba będzie się zbliżała do zużycia, bardzo ważne będzie posiadanie przemysłu recyklingowego".
Recykling baterii, utylizacja czy dalsze wykorzystanie?
Eksperci przekonują, że dzięki poddaniu baterii samochodów elektrycznych recyklingowi, można nie tylko je ponownie wykorzystać, ale zmniejszyć ich ślad węglowy o 17 proc. Mogą one z powodzeniem posłużyć jako magazyny energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, jak wiatr czy słońce. Nawet jeśli obniży się ich wydolność energetyczna, nadal nadają się do ponownego wykorzystania w takim trybie.
Można też je zastosować do zasilania rowerów elektrycznych i wózków magazynowych. Istnieją pomysły, by wykorzystać je jako system awaryjnego zasilania stacji 5G czy ulicznego oświetlenia. To wszystko jednak tylko odsuwa w czasie problem z nadmierną ilością zużytych baterii do samochodów elektrycznych.
Należy zainteresować koniecznością recyklingu baterii do aut elektrycznych odpowiednie firmy i organizacje, ponieważ wzrost liczby pojazdów elektrycznych spowoduje, że z czasem pojawi się problem utylizacji wielkich ilości baterii. Według Greenpeace w latach 2021-2030 na całym świecie 12,85 mln ton baterii litowo-jonowych przestanie się nadawać do użycia w samochodach elektrycznych.
W tym samym czasie z ziemi zostanie wydobytych ponad 10 mln ton litu, kobaltu i niklu oraz manganu – elementów niezbędnych do wyprodukowania nowych baterii do samochodów elektrycznych. Z całą pewnością koniecznie będzie odzyskanie choć części z tego, co już zostało użyte.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że akumulatory aut elektrycznych zbudowane są z wielu ogniw elektrycznych, a to powoduje trudności w ich rozbiórce. W ich składzie znajdują się też toksyczne substancje chemiczne. Same baterie do samochodów elektrycznych wcale nie są tworzone z myślą o późniejszym recyklingu.
Koszty produkcji baterii do pojazdów z napędem elektrycznym ze świeżo wydobytych składników zwykle są niższe niż w przypadku pozyskiwania materiałów z recyklingu zużytych akumulatorów. Jednak niektórzy producenci samochodów elektrycznych już dziś inwestują w recykling zużytych baterii.
Na przykład Renault poddaje recyklingowi już wszystkie swoje baterie, z kolei chińska firma motoryzacyjna BYD wprowadziła na rynek akumulatory, z których ogniwa można wyjąć ręcznie.