Ukryta funkcja hamulca. Przyda się na wzniesieniu czy skrzyżowaniu

Ukryta funkcja w hamulcu
Ukryta funkcja w hamulcu
Źródło zdjęć: © Autokult | Konrad Skura

12.06.2023 17:26, aktual.: 12.06.2023 17:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W nowych samochodach producenci coraz częściej montują system zwany Auto Hold, który utrzymuje w bezruchu pojazd po zatrzymaniu, bez potrzeby naciskania pedału hamulca. Tymczasem podobny mechanizm możemy spotkać także w autach z manualną skrzynią biegów i bez elektrycznego hamulca ręcznego.

Chociaż kierowcy często narzekają na zbyt duży wpływ asystentów jazdy oraz związaną z tym "utratę kontroli nad autem", wiele systemów okazuje się naprawdę przydatnych w codziennym użytkowaniu. Jednym z nich jest np. Auto Hold. Najczęściej występuje w samochodach z elektromechanicznym hamulcem ręcznym i automatyczną skrzynią biegów (choć nie jest to regułą), bo i tu daje najwięcej korzyści.

Kierowca w takim pojeździe po zatrzymaniu musi cały czas trzymać nogę na pedale hamulca — gdy go puści, samochód ruszy, nawet gdy jest płasko. Najczęściej system włączany jest osobnym przyciskiem, a uruchomienie "trzymania" następuje automatycznie po zatrzymaniu.

Niektóre samochody nie mają natomiast osobnego włącznika. Przykładowo w mercedesach, jeśli system jest obecny, wystarczy mocniej docisnąć hamulec po zatrzymaniu, a potwierdzeniem załączenia systemu będzie wyświetlenie na ekranie napisu "HOLD".

Nieco podobną funkcję, mają także niekoniecznie zupełnie nowe auta. Chodzi tu o ukrytą funkcję asystenta podjazdu, o którego istnieniu nie wszyscy wiedzą. Wynika to z faktu, że często nie uruchamia się go dodatkowym przyciskiem. Jeśli przyjdzie nam ruszać pod górę, nie musimy korzystać z hamulca ręcznego i jego stopniowego odpuszczania przy jednoczesnym operowaniu sprzęgłem i gazem – wszyscy na pewno pamiętamy to z kursu na prawo jazdy.

Asystent podjazdu uruchomi się, gdy mocniej wciśniemy hamulec — wówczas pompa hamulcowa przytrzyma na 2-3 sekundy ciśnienie w układzie, podczas gdy my będziemy mogli skupić się na ruszeniu. Gdy zaczniemy się toczyć, układ zwolni hamulce i pozwoli nam płynnie ruszyć do przodu. Warto przy następnej okazji sprawdzić, czy wasz samochód także tym dysponuje.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)