Typ wybitny, czyli historii Jaguara część 3 [geneza motoryzacji]
Lata sześćdziesiąte to kolejny przełom w historii Jaguara. Wydawało się, że marka długo nie powtórzy sukcesu modeli XK. Jednak zdarzyło się zupełnie inaczej.
17.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:38
W 1955 roku Jaguar wprowadził samonośną karoserię. To zapoczątkowało zupełnie nową erę w produkcji samochodów. Jej wzorem był model MK. Na europejskim rynku ta czterodrzwiowa limuzyna wyróżniała się również ceną. Wówczas rzeczywiście trudno było dostać pojazd innej marki z porównywalnym wyposażeniem w podobnej kwocie. Po udanym starcie MK II w wersjach z silnikiem 2,4 i 3,4 litra, pod koniec 1959 roku pokazano na londyńskich targach motoryzacyjnych kolejną wersję z silnikiem o pojemności 3,8 litra. Auto miało sześciocylindrowy silnik o mocy 220 KM. Wyróżniało się także złotym lakierem – stąd też użyta dla niego nazwa Gold Plated Show Car.
Ale to nie MK II miało wskazać Jaguarowi drogę w lata sześćdziesiąte. W marcu 1961 roku w Genewie debiutował model E-Type. Za jego wygląd odpowiedzialny był Malcolm Sayer, który stworzył to auto na podstawie modelu D-Type. Szczupła konstrukcja z miejscem dla kierowcy i jednego pasażera bez wątpienia kupiła sobie sporo zwolenników. Przekonywała zarówno wyglądem, jak i funkcjonalnością. Bez wątpienia pod wieloma względami samochód ustanawiał nowe standardy. Chociażby zaprojektowane przez Boba Knighta tylne zawieszenie zapewniało wspaniałe prowadzenie.
Silnik pierwszej serii modelu E-Type był zbliżony do tego, który występował w MK II, ale wytwarzał więcej mocy – aż 265 KM. Ważący niespełna 1170 kg samochód rozpędzał się do 240 km/h. Od zera do setki rozpędzał się w siedem sekund. E-Type na stałe ulokował Jaguara w czołówce firm motoryzacyjnych. Niewiele samochodów w historii motoryzacji do tego stopnia fascynowało zarówno ekspertów jak i zwykłych kierowców.
Druga seria tego kultowego modelu została wypuszczona w 1968 roku. Pojemność skokowa wzrosła do 4235 ccm, moc pozostała na poziomie 265 KM. Wyprodukowano 18 820 sztuk tej serii.
W 1971 E-Type otrzymał potężny silnik V12 o pojemności 5,3 litra. Moc auta to wówczas 276 KM. Jaguar musiał dokonać tych zmian, by nadążyć za konkurencją, która już od pewnego czasu stosowała coraz silniejsze jednostki. Fanom marki nie spodobało się jednak, że trzecia seria E-Type miała zwiększony rozstaw osi do 2670 mm. Ich zdaniem miało to duży wpływ na wygląd auta i pozbawiło go uroku. Opinie chyba nieco na wyrost.
Produkcję E-Type zakończono w 1974 roku. W 1996 roku nowojorskie Museum of Modern Art uznało Jaguara E-Type za jeden z trzech najwybitniejszych samochodów w historii motoryzacji.