Tydzień w motorsporcie #14

Tydzień w motorsporcie #14
Źródło zdjęć: © fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Marcin Łobodziński

13.03.2017 07:09, aktual.: 01.10.2022 20:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W minionym tygodniu pożegnaliśmy dwóch motorsportowych mistrzów świata, mogliśmy podsumować przedsezonowe testy Formuły 1 i poznać zwycięzcę trzeciej rundy WRC.

Zmarł John Surtees

10 marca zmarł John Surtees, były kierowca Formuły 1, który zasłynął z tego, że zdobył mistrzostwo świata również w wyścigach motocyklowych. Swój tytuł F1 wywalczył za kierownicą bolidu Ferrari w 1964 roku po tym, jak miał już mistrzostwo w motocyklowej klasie 500 cm3 i 350 cm3. Po przygodzie z Ferrari ścigał się dla Coopera i Hondy, a karierę zakończył jako szef i jednocześnie kierowca własnej stajni.

W latach 1967-1968 John Surtees był kierowcą Hondy i dał zespołowi jedno zwycięstwo.
W latach 1967-1968 John Surtees był kierowcą Hondy i dał zespołowi jedno zwycięstwo.© fot. Honda

John Surtees po odejściu z Formuły 1 poświęcał czas na rozwój wyścigowej kariery swojego syna, Henry’ego, ale ten w 2009 roku zginął tragicznie w wypadku w Formule 2. John założył fundację pomagającą rodzinom ofiar wypadków i to właśnie jej przedstawiciele poinformowali o jego śmierci w szpitalu. John Surtees żył 83 lata.

Zginął Anthony Delhalle

Anthony Delhalle był aktualnym mistrzem świata wyścigów długodystansowych. Zginął 9 marca w wyniku obrażeń po wypadku, do jakiego doszło podczas testów w Nogaro, przygotowujących zespoły i zawodników do 24 Heures Motos. Był członkiem zespołu Suzuki, z którym zdobył mistrzostwo pięciokrotnie. W dniu śmierci miał 35 lat.

Zakończenie zimowych testów Formuły 1

W miniony piątek zakończyła się ostatnia tura jazd testowych w Katalonii, gdzie tegoroczny rekord przejazdu uzyskał Kimi Räikkönen. Fin był jedynym kierowcą w tym roku, który ustanowił czas poniżej 1:19 min, a konkretnie 1:18,634 min. Tym samym potwierdził, że nowe bolidy F1 są szybsze o 4 s na okrążeniu od zeszłorocznych. Więcej na ten temat pisałem w artykule "Nowa Formuła 1 2017 – zmiany techniczne oraz ich efekty".

Obraz
© fot. Red Bull Content Pool

Jednym z głównych tematów w padoku w minionym tygodniu była bardzo problematyczna jednostka napędowa Hondy. Fernando Alonso powiedział w jednym z wywiadów, że jedynym problemem stajni jest silnik, który nie ma ani niezawodności, ani mocy.

W mediach krążą plotki o tym jak napięte są relacje pomiędzy japońskim dostawcą silników a brytyjskim zespołem McLarena. To ekipa, która w wyniku awarii przejechała najmniej okrążeń podczas testów. Zdaniem Erica Boulliera, problem leży w tym, że silniki są projektowane i budowane w Japonii, z dala od zespołu. Brakuje tak dobrej komunikacji jak w innych stajniach. „Honda musi przyjąć kulturę pracy w Formule 1 i dokonać integracji na wszystkich poziomach”. – stwierdził. Tym samym potwierdził znany od lat fakt, że nie da się wygrywać w F1, gdy do głosu dochodzi typowo japońska organizacja pracy.

Kris Meeke wygrywa Rajd Meksyku

Kris Meeke i Paul Nagle z Citroëna wygrali trzecią rundę WRC, Rajd Meksyku. Brytyjski kierowca wykorzystał dobrą pozycję startową i już od trzeciego odcinka pierwszego dnia objął prowadzenie, którego nie oddał do mety. Jest to już trzeci w tym roku zwycięzca, co potwierdza, że tegoroczne mistrzostwa świata mogą być wyjątkowo ciekawe.

Obraz
© fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Na podium obok Meeke’a stanął Sebastien Ogier z M-Sportu, a trzecie miejsce zajął kierowca Hyundaia Thierry Neuville. Piątkę zamknęli Ott Tanak i Hayden Paddon.

Słabo tym razem zaprezentował się zespół Toyoty, który był liderem mistrzostw po drugiej rundzie. Jari-Matti Latvala zameldował się na szóstej pozycji, a Juho Hanninen ukończył rajd jako siódmy. Obaj mieli problemy techniczne.

Rajd Meksyku 2017 - klasyfikacja generalna
Poz.ZałogaSamochódCzas/strata
1.

K. Meeke

P. Nagle

Citroen C3 WRCzwycięzca
2.

S. Ogier

J. Ingrassia

Ford Fiesta WRC+13,8 s
3.

T. Neuville

N. Gilsoul

Hyundai i20 Coupe WRC+59,7 s
4.

O. Tanak

R. Molder

Ford Fiesta WRC+2:18,3 min
5.

H. Paddon

J. Kennard

Hyundai i20 Coupe WRC+3:32,9 min
6.

J-M. Latvala

M. Anttila

Toyota Yaris WRC+4:40,3 min
7.

J. Hanninen

K. Lindstrom

Toyota Yaris WRC+5:06,2 min
8.

D. Sordo

M. Marti

Hyundai i20 Coupe WRC+5:22,7 min
9.

E. Evans

D. Barritt

Ford Fiesta WRC+8:41,8 min
10.

P. Tidemand

J. Andersson

Skoda Fabia R5+10:51,9 min

Koniec GP2, początek Formuły 2

Ze skutkiem natychmiastowym Rada Światowa Sportów Motorowych FIA podjęła decyzję o przemianowaniu serii GP2 na Formułę 2. Jest to efekt prac Jeana Todta, mających uporządkować szczeble kariery dla zawodników, starających się o angaż do Formuły 1. Francuz obejmując stanowisko szefa FIA zapowiadał, że będzie dążył do wprowadzenia jasnych nazw od Formuły 4 do Formuły 1.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Tydzień w motorsporcie #18
Marcin Łobodziński
Tydzień w motorsporcie #8
Marcin Łobodziński
Tydzień w motorsporcie #7
Marcin Łobodziński
Tydzień w motorsporcie #2
Marcin Łobodziński
Tydzień w motorsporcie #5
Marcin Łobodziński
Tydzień w motorsporcie #21
Marcin Łobodziński
Tydzień w motorsporcie #26
Marcin Łobodziński
Tydzień w motorsporcie #11
Marcin Łobodziński
Komentarze (0)