Tydzień w motorsporcie #14
W minionym tygodniu pożegnaliśmy dwóch motorsportowych mistrzów świata, mogliśmy podsumować przedsezonowe testy Formuły 1 i poznać zwycięzcę trzeciej rundy WRC.
13.03.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:30
Zmarł John Surtees
10 marca zmarł John Surtees, były kierowca Formuły 1, który zasłynął z tego, że zdobył mistrzostwo świata również w wyścigach motocyklowych. Swój tytuł F1 wywalczył za kierownicą bolidu Ferrari w 1964 roku po tym, jak miał już mistrzostwo w motocyklowej klasie 500 cm3 i 350 cm3. Po przygodzie z Ferrari ścigał się dla Coopera i Hondy, a karierę zakończył jako szef i jednocześnie kierowca własnej stajni.
John Surtees po odejściu z Formuły 1 poświęcał czas na rozwój wyścigowej kariery swojego syna, Henry’ego, ale ten w 2009 roku zginął tragicznie w wypadku w Formule 2. John założył fundację pomagającą rodzinom ofiar wypadków i to właśnie jej przedstawiciele poinformowali o jego śmierci w szpitalu. John Surtees żył 83 lata.
Zginął Anthony Delhalle
Anthony Delhalle był aktualnym mistrzem świata wyścigów długodystansowych. Zginął 9 marca w wyniku obrażeń po wypadku, do jakiego doszło podczas testów w Nogaro, przygotowujących zespoły i zawodników do 24 Heures Motos. Był członkiem zespołu Suzuki, z którym zdobył mistrzostwo pięciokrotnie. W dniu śmierci miał 35 lat.
Zakończenie zimowych testów Formuły 1
W miniony piątek zakończyła się ostatnia tura jazd testowych w Katalonii, gdzie tegoroczny rekord przejazdu uzyskał Kimi Räikkönen. Fin był jedynym kierowcą w tym roku, który ustanowił czas poniżej 1:19 min, a konkretnie 1:18,634 min. Tym samym potwierdził, że nowe bolidy F1 są szybsze o 4 s na okrążeniu od zeszłorocznych. Więcej na ten temat pisałem w artykule "Nowa Formuła 1 2017 – zmiany techniczne oraz ich efekty".
Jednym z głównych tematów w padoku w minionym tygodniu była bardzo problematyczna jednostka napędowa Hondy. Fernando Alonso powiedział w jednym z wywiadów, że jedynym problemem stajni jest silnik, który nie ma ani niezawodności, ani mocy.
W mediach krążą plotki o tym jak napięte są relacje pomiędzy japońskim dostawcą silników a brytyjskim zespołem McLarena. To ekipa, która w wyniku awarii przejechała najmniej okrążeń podczas testów. Zdaniem Erica Boulliera, problem leży w tym, że silniki są projektowane i budowane w Japonii, z dala od zespołu. Brakuje tak dobrej komunikacji jak w innych stajniach. „Honda musi przyjąć kulturę pracy w Formule 1 i dokonać integracji na wszystkich poziomach”. – stwierdził. Tym samym potwierdził znany od lat fakt, że nie da się wygrywać w F1, gdy do głosu dochodzi typowo japońska organizacja pracy.
Kris Meeke wygrywa Rajd Meksyku
Kris Meeke i Paul Nagle z Citroëna wygrali trzecią rundę WRC, Rajd Meksyku. Brytyjski kierowca wykorzystał dobrą pozycję startową i już od trzeciego odcinka pierwszego dnia objął prowadzenie, którego nie oddał do mety. Jest to już trzeci w tym roku zwycięzca, co potwierdza, że tegoroczne mistrzostwa świata mogą być wyjątkowo ciekawe.
Na podium obok Meeke’a stanął Sebastien Ogier z M-Sportu, a trzecie miejsce zajął kierowca Hyundaia Thierry Neuville. Piątkę zamknęli Ott Tanak i Hayden Paddon.
Słabo tym razem zaprezentował się zespół Toyoty, który był liderem mistrzostw po drugiej rundzie. Jari-Matti Latvala zameldował się na szóstej pozycji, a Juho Hanninen ukończył rajd jako siódmy. Obaj mieli problemy techniczne.
Poz. | Załoga | Samochód | Czas/strata |
---|---|---|---|
1. | K. Meeke P. Nagle | Citroen C3 WRC | zwycięzca |
2. | S. Ogier J. Ingrassia | Ford Fiesta WRC | +13,8 s |
3. | T. Neuville N. Gilsoul | Hyundai i20 Coupe WRC | +59,7 s |
4. | O. Tanak R. Molder | Ford Fiesta WRC | +2:18,3 min |
5. | H. Paddon J. Kennard | Hyundai i20 Coupe WRC | +3:32,9 min |
6. | J-M. Latvala M. Anttila | Toyota Yaris WRC | +4:40,3 min |
7. | J. Hanninen K. Lindstrom | Toyota Yaris WRC | +5:06,2 min |
8. | D. Sordo M. Marti | Hyundai i20 Coupe WRC | +5:22,7 min |
9. | E. Evans D. Barritt | Ford Fiesta WRC | +8:41,8 min |
10. | P. Tidemand J. Andersson | Skoda Fabia R5 | +10:51,9 min |
Koniec GP2, początek Formuły 2
Ze skutkiem natychmiastowym Rada Światowa Sportów Motorowych FIA podjęła decyzję o przemianowaniu serii GP2 na Formułę 2. Jest to efekt prac Jeana Todta, mających uporządkować szczeble kariery dla zawodników, starających się o angaż do Formuły 1. Francuz obejmując stanowisko szefa FIA zapowiadał, że będzie dążył do wprowadzenia jasnych nazw od Formuły 4 do Formuły 1.