Trzy japońskie marki łączą siły. Będą rozwijać silniki spalinowe

Nie da się ukryć, że japońskie marki wciąż pozostają dość sceptyczne w kwestii pełnego przejścia na elektromobilność i jednocześnie otwarte na dalszy rozwój napędów spalinowych. Dowodem jest nowy projekt Toyoty, Mazdy i Subaru.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Aleksander Ruciński

Podczas gdy większość premier i wiadomości w świecie współczesnej motoryzacji dotyczy elektromobilności, Toyota, Mazda i Subaru ogłaszają wielki projekt dotyczący rozwoju silników spalinowych. Producenci łączą siły, by przyspieszyć rynkowe wdrożenie nowych jednostek i obniżyć koszty. Forma współpracy będzie jednak zaskakująca.

W przeciwieństwie do wielu podobnych mariaży efektem nie będzie bowiem seria identycznych silników, które trafią pod maski aut kilku marek. Zamiast tego każda marka stworzy indywidualny projekt oparty na wspólnych podstawach.

W przypadku Toyoty będzie to 1,5-litrowa rzędowa czwórka zaprojektowana do parowania z systemami hybrydowymi. Silnik ma charakteryzować się bardzo kompaktową konstrukcją, co pozwoli obniżyć maskę i tym samym zoptymalizować aerodynamikę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Mazda z kolei postawi na kolejne iteracje silnika Wankla wykorzystywanego jako range-extender w hybrydach typu plug-in. Kontrowersyjny napęd z modelu MX-30 R-EV nieźle przyjął się na rynku, więc podjęto decyzję o kontynuacji tej serii

Subaru z kolei zamierza produkować nowego boksera, tak jak w Toyocie parowanego z układem hybrydowym. Głównym elementem łączącym wszystkie jednostki ma być sposób zasilania oparty na biopaliwach, paliwach syntetycznych i płynnym wodorze.

Japończycy znów idą pod prąd i robią to wspólnie. Czy słusznie? Czas pokaże. Dobrze jednak wiedzieć, że niektórzy wciąż cenią alternatywy.

  • Toyota, Mazda i Subaru łączą siły
  • Toyota, Mazda i Subaru łączą siły
  • Zdjęcie ilustracyjne
  • Toyota, Mazda i Subaru łączą siły
  • Toyota, Mazda i Subaru łączą siły
  • Toyota, Mazda i Subaru łączą siły
  • Toyota, Mazda i Subaru łączą siły
[1/7] Toyota, Mazda i Subaru łączą siły Źródło zdjęć: Materiały prasowe |

Wybrane dla Ciebie

Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem