Terex Titan to gigant na kołach. 169-litrowy diesel palił 1150 litrów na setkę

Terex Titan, ze swoimi imponującymi parametrami, takimi jak ładowność 350 ton i moc 3300 KM, to prawdziwy gigant wśród pojazdów transportowych. Mimo że wyprodukowano tylko jeden egzemplarz tego amerykańskiego wozidła, to w ostatnich dekadach XX wieku było niekwestionowaną gwiazdą ciężkiego transportu.

Terex TitanTerex Titan
Źródło zdjęć: © Getty Images | Artur Widak, NurPhoto

Kiedy mówimy o największych wywrotkach na świecie, wiele osób najpierw myśli o produktach takich firm jak Caterpillar czy białoruskiego BiełAZa. Jednak nie można zapominać o amerykańskiej firmie Terex, która stworzyła wyjątkowego Titana 33-19. Ten pojedynczy egzemplarz nigdy nie trafił do masowej produkcji, ale to nie przeszkodziło mu w zdobyciu rekordu Guinnessa, który utrzymał przez wiele lat.

Historię niezwykłej maszyny przypomnieliśmy sobie dzięki artykułowi o historii marki Terex, który jakiś czas temu ukazał się na portalu 40ton.net. Titan 33-19 był jednym z najciekawszych projektów amerykańskiego producenta. Parametry trzyosiowego pojazdu są imponujące nawet dzisiaj. Jego długość wynosi 20,35 m, szerokość 7,8 m, a wysokość 6,88 m, co mówi samo za siebie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Prawie 130 tys. zł za odświeżonego Yarisa. Co dostajemy w zamian?

Pojazd w pełni przygotowany do jazdy ważył około 260 ton, a jego ładowność wynosiła aż 350 ton. Pomimo dużej masy i rozmiarów, charakteryzował się dobrą zwrotnością, dzięki skrętnym osiom. Przednie koła mogły skręcać aż do 71 stopni. Taki kolos oczywiście potrzebował odpowiedniego napędu.

Producent zastosował potężny, 169-litrowy silnik Diesla V16 od GM Electro-Motive Division. Ta 3300-konna jednostka była generatorem dla czterech silników elektrycznych zamontowanych przy kołach. Ilość energii, którą mogła wyprodukować, mogłaby zasilić ponad 3000 domów. Jak można się domyślić, Titan 33-19 zużywał sporo paliwa — średnio 5 galonów na każdą przejechaną milę, co w przeliczeniu daje 1150 litrów na 100 km. To prawdopodobnie dlatego zbiornik paliwa mógł pomieścić aż 3232 litry oleju napędowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BIGGEST TRUCK IN THE WORLD! - TITAN 33-19

Premiera prototypu w 1973 roku miała być tylko początkiem masowej produkcji, z ceną 1,5 mln dolarów za sztukę. Biorąc pod uwagę inflację, dziś byłaby to kwota cztery razy większa. Ostatecznie jednak skończyło się na jednym, przedprodukcyjnym egzemplarzu, który trafił do floty firmy górniczej Kaiser Steel i służył tam do początku lat 90.

Po wyeksploatowaniu maszynę odrestaurowano i usunięto z niej silnik. Od tego czasu jest atrakcją turystyczną w kanadyjskim Sparwood, w Kolumbii Brytyjskiej. I to nie byle jaką. W końcu to jeden z największych pojazdów w historii, które do 1998 roku było rekordzistą Guinnessa w kategorii największej ładowności. Później pojawiły się jednak Caterpillar 797 i BiełAZ 75710.

Wybrane dla Ciebie
Filmowi bohaterowie trafią na aukcję. Wśród nich Mitsubishi Paula Walkera i Peugeot z "Taxi 2"
Filmowi bohaterowie trafią na aukcję. Wśród nich Mitsubishi Paula Walkera i Peugeot z "Taxi 2"
60 km/h na 30 i do więzienia. Posłowie już przegłosowali nowe prawo
60 km/h na 30 i do więzienia. Posłowie już przegłosowali nowe prawo
Większy zasięg, niższa cena - nowa Toyota bZ4X wyceniona w Polsce
Większy zasięg, niższa cena - nowa Toyota bZ4X wyceniona w Polsce
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko