Tak hartował się Saab [geneza motoryzacji]

Firma Saab powstała w 1938 roku i specjalizowała się w budowaniu samolotów na potrzeby armii. Od momentu powstania aż przez okres II wojny światowej firma nie zaprzątała sobie głowy samochodami. Wszystko zmieniło się w 1947 roku.

Saab 92Saab 92
Piotr Wielgus

Szefowie Saaba wpadli na pomysł, żeby stworzyć bardzo tani, a zarazem użyteczny samochód. W ten sposób firma znalazła dla siebie niszę, którą, jak się potem okazało, wypełniła bez zarzutu. W 1947 roku powstał prototyp pierwszego samochodu Saaba - Ursaab, który został tak ciepło przyjęty, że 3 lata później gotowa już była wersja seryjna, ochrzczona nazwą Saab 92. Powstało tylko 700 egzemplarzy tego samochodu.

Saab 92
Saab 92

Auto było zasilane dwucylindrowym dwusuwem o pojemności 750 cm[sup]3[/sup]. Standardowo montowano też klatkę bezpieczeństwa, mimo tego, że samochód miał 25 KM mocy. W przeciwieństwie do samochodów Volvo, które czerpały z konstrukcji amerykańskich, Saaby miały korzystać z branży lotniczej i zaskakiwać kształtami.

Saab 93
Saab 93

We wrześniu 1955 roku na rynku pojawił się Saab 93, który był pierwszym modelem zasilanym trzycylindrowym silnikiem. Równocześnie trwały prace nad innym modelem. Saab Sonett I to prototyp firmy, wykonany w sześciu (lub siedmiu w zależności od źródła) egzemplarzach w roku 1956. Była to lekka konstrukcja, której dwuosobowe nadwozie wykonano z włókna szklanego. Napędzany dwusuwowym silnikiem R3 o pojemności 748 cm³ i mocy 59 KM uzyskiwał prędkość maksymalną prawie 160 km/h.

Saab Sonett I
Saab Sonett I

Upłynęło trochę czasu zanim Rolf Mellde, twórca Sonett I dopracował testowe modele następcy tego modelu i auta, które miało w końcu być produkowane seryjnie. Sonett II, czy jak kto woli Saab 97, zmienił się w sympatyczne coupe. Aby obniżyć masę auta Saab zdecydował się na konstrukcję z tworzywa sztucznego wzmocnionego kilkoma stalowymi umocnieniami. Auto miało silnik o pojemności 841 cm³ i moc 60 KM.

Saab Sonett II
Saab Sonett II

Na początku lat 70-tych wyprodukowano egzemplarz Saaba o numerze 500.000. Wiosną 1970 roku zaprezentowano trzecią generację modelu Sonett. Saab w kolejnych modelach wprowadzał takie innowacje jak ogrzewane siedzenia oraz zderzaki odkształcające się do prędkości 8km/h. W 1976 z taśm montażowych w Trollhattan zjechał milionowy Saab. Pierwszy model z turbosprężarką zawitał na rynku w 1978 roku.

Saab 900
Saab 900

Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych szwedzka marka wprowadziła do swoich samochodów filtry przeciwpyłkowe oraz zmieniono numeracje modeli. Pojawił się Saab 900. Był to jeden z najpopularniejszych modeli tej marki. Sprzedał się w liczbie przeszło 900 tysięcy egzemplarzy. W zaprojektowanym przez Giorgetto Giugiaro modelu 9000 po raz pierwszy pojawił się system ABS. 15 grudnia 1985 roku GM ogłosił, że zakupił 50 procent akcji Saaba.

Saab 9000
Saab 9000
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇