Saab 9-3 1 generacji

Generacja
Saab 9-3 1 generacji

Na początku opisu Saaba 9-3 warto bliżej przyjrzeć się samemu nazewnictwu tego modelu. Saab chciał ujednolicić nazwy swoich samochodów i po wprowadzeniu do sprzedaży większego modelu 9-5, zaprezentowano właśnie Saaba 9-3. Nazwę czytamy „dziewięć-trzy” i nie należy tego samochodu mylić z produkowanym w latach 1956-1959 Saabem 93 (czyt. dziewięćdziesiąt trzy).

Dodatkowo do tego zamieszania z nazwą dochodzi fakt, że pierwsza generacja 9-3 to tak naprawdę Saab 900 drugiej generacji po faceliftingu. Z zewnątrz samochody różniły się jedynie szczegółami. Najlepiej zorientować się, który jest który, po prostu czytając napis umieszczony na klapie bagażnika. Więcej zmian było niewidocznych gołym okiem. Względem 900 w 9-3 poprawiono przede wszystkim zawieszenie i układ kierowniczy. Sam Saab twierdzi, że oba samochody różnią się ponad tysiącem części, jednak trudno temu dać wiarę.

Saab 9-3 pierwszej generacji (i 900 II) powstał na płycie podłogowej Opla Vectry. Miał być jej bardziej luksusową i droższą wersją, bo tak pozycjonowana była marka Saab pod skrzydłami General Motors. Stylistyka tego samochodu segmentu D nie należała do zbyt porywających, ale pewne smaczki, jak nawiązanie całej linii do pierwszego Saaba 900, mogły i mogą się nadal podobać. Gdy patrzy się na 9-3 z boku, rażą klamki nielakierowane na kolor nadwozia, po prostu za bardzo rzucają się w oczy. Z tyłu tego auta królują dobrze rozpoznawalne lampy i charakterystycznie pochylona tylna szyba. Dziewięć-trójce trzeba jednak oddać, że gdy patrzy się na nią z tyłu, pod kątem, wygląda naprawdę dynamicznie, jakby za chwilę chciała zebrać się do startu. Propozycja Saaba z przodu za to nie wyróżniała się niczym specjalnym. Zwykłe lampy, zwykła maska, zero szaleństwa stylistycznego. Z drugiej strony w aucie pozycjonowanym jako luksusowe może wcale to szaleństwo by nie pasowało. Jedynym charakterystycznym detalem na przedzie był saabowy grill, nie do pomylenia z żadnym innym.

Wnętrze pierwszego 9-3 jest umiarkowanie obszerne, co nie znaczy, że wyżsi się do niego nie zmieszczą. Co więcej, z przodu może być im nawet bardzo wygodnie. Saab 9-3 może z powodzeniem pełnić funkcję samochodu rodzinnego. Tym bardziej że jest hatchbackiem w wersji 3 lub 5-drzwiowej, co znacznie ułatwia załadunek walizek do bagażnika (w ofercie był też dwudrzwiowy kabriolet). Zawsze jednak pierwsze, na co zwracamy uwagę, zasiadając we wnętrzu samochodu, to jego deska rozdzielcza. W tym aspekcie pierwszy Saab 9-3 po prostu rządzi. Próżno szukać tak ciekawej stylistycznie deski w porównywalnych autach z tamtych lat (produkcja 9-3 pierwszej generacji przypadała na lata 1998-2002). Naleciałości z lotniczej przeszłości Saaba są tu widoczne gołym okiem, a cały układ deski wyraźnie daje do zrozumienia, że to kierowca powinien tu wszystkim dowodzić. I rzeczywiście zasiadając za kierownicą, można poczuć się wyjątkowo. Wszystko wydaje się intuicyjne, logicznie poukładane oraz po prostu ładne. Przy nocnych przejażdżkach, po odpaleniu silnika i wjechaniu na pas startowy… drogę, za pomocą jednego przycisku można włączyć funkcję Night Panel. To rozwiązanie po raz pierwszy zostało zastosowane w Saabie 900 drugiej generacji, w którym nazywało się Black Panel. To sprytna funkcja pozwalająca wyłączyć wszystkie kontrolki i wskaźniki oprócz prędkościomierza i ewentualnych innych ważnych w danym momencie informacji. Znacznie ułatwia to jazdę nocą, ponieważ mniej męczy oczy i pozwala lepiej skupić uwagę na drodze.

Pod maską dziewięć-trójki znalazły się benzynowe jednostki o pojemnościach 2,0 (moce od 132 do 208 KM) oraz 2,3 l. Większy motor miał maksymalnie 228 KM. Po raz pierwszy w Saabie nie zapomniano też o fanach diesli, dla których przygotowano niezły silnik 2,2 o mocy od 115 lub 150 KM.
Warto wspomnieć o szalonej wersji 9-3 noszącej nazwę Viggen (tł. ‘piorun’ czy ‘grzmot’). I trzeba Szwedom przyznać, że nazwa została dobrana świetnie, bo 9-3 Viggen rozwijał 233 KM (na początku 228 KM). Oprócz tego miał zmodyfikowane i utwardzone zawieszenie, zmienione sprzęgło oraz pakiet aerodynamiczny. Na pierwszych dwóch biegach maksymalny moment obrotowy (350 Nm) był ograniczony, aby zapobiec buksowaniu przednich kół (na pierwszym biegu do 249 Nm, na drugim do 329 Nm). Wyprodukowano 4600 wersji Viggen, z czego 500 na rynek brytyjski.

3.76
Ocena na postawie 25 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSaab
ModelSaab 9-3
Produkcja od1998
Produkcja do2002

Wybrane wersje Saab 9-3 1 generacji

Inne generacje Saab 9-3

Inne modele Saab

Oceny użytkowników (12)

Saab 9-3 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Ostatni saab 9-3 został wystawiony na sprzedaż. To niezła okazja

... Choć Saaba nie ma już z nami od kilku dobrych lat, legenda marki wciąż żyje w sercach wielbicieli motoryzacji. Wielu z nich dałoby się pokroić za fabrycznie nowe auto z fabryki w Trollhättan. Teraz mają niepowtarzalną okazję, by spełnić swoje ...

miesiąc temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Polski akcent w Volkswagenie ID.3

... Zakłady Volkswagen Poznań, poza produkcją niektórych aut niemieckiej marki, zajmują się także wytwarzaniem elementów do innych modeli, które następnie są wysyłane m.in. do Czech, Brazylii czy Chin. Jedną z tych części jest obudowa silnika ...

tydzień temu

Saab 9-3 Cabrio II [awarie i problemy]

... Saab 9-3 II generacji gościł już w naszym cyklu, tym razem postanowiłem jednak przyjrzeć się bliżej tylko kabrioletowi. Z jakimi specyficznymi usterkami boryka się Saab 9-3 Carbio II? Czy warto kupić model tej marki? ... Saab 9-3 II generacji ...

dawno temu

Saab 9-3 Aero – rusza sprzedaż wskrzeszonego modelu

... Firma National Electric Vehicle Sweden ogłosiła, że rozpoczęła produkcję Saaba 9-3 Aero i jeszcze w tym miesiącu zacznie przyjmować zamówienia na ten samochód. ... National Electric Vehicle Sweden (NEVS) to przedsiębiorstwo z chińskim kapitałem, ...

dawno temu

Saab 9-3 II [awarie i problemy]

... z tym postanowiliśmy przypomnieć odchodzący już do historii model 9-3 II generacji, reprezentujący Saaba w klasie średniej premium. ... Dziś w Warszawie odbył się zlot fanów marki Saab pod hasłem "We are many, we are Saab", chcących ...

dawno temu

Saab 9-3 w wersji elektrycznej w produkcji

... Saab powoli podnosi z gruzów, które zostały po rządach General Motors. Przy wsparciu nowego właściciela, chińskiego National Electric Vehicle Sweden, powoli stara się powrócić na rynek z modelem 9-3. Teraz przyszedł czas na nową, elektryczną ...

dawno temu

Saab 9-3 będzie produkowany w Chinach

... Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami szwedzkie przedsiębiorstwo National Electric Vehicle Sweden wznowi produkcję Saaba 9-3. Jak się jednak okazuje, auto nie będzie powstawało w zakładach ulokowanych w miejscowości Trollhattan. ... Zgodnie z ...

dawno temu

Saab 9-3X Crossover

... Prezentujemy pierwsze oficjalne zdjęcia nowego Saaba 9-3X. Ma on być konkurentem dla takich aut jak np. Audi A6 Allroad czy Volvo XC70. Crossover zadebiutuje na Geneva Motor Show w marcu. Jak się można łatwo domyślić bazuje on na modelu 9-3 w ...

dawno temu

Saab 9-3 Aero po szwajcarsku

... Szwajcarski tuner Hirsch proponuje pakiet tuningowy przeznaczony dla wszystkich wersji nadwoziowych Saaba 9-3 Aero. Jak wiecie, seryjnie Aero jest potężne. Wszystko za sprawą 280 konnego silnika ... . Ulepszono aerodynamikę, korzystając między ...

dawno temu

Saab 9-5 - to już jest koniec...

... Saaba 9-5 powinni znać wszyscy. Nie dlatego, że jest jakiś wyjątkowy, tylko dlatego, że opatrzył nam się przez dokładnie 13 lat. Kilka dni temu w Szwecji zjechał ostatni egzemplarz tej generacji. ... Saaba 9-5 powinni znać wszyscy. Nie dlatego, ...

dawno temu

Saab 9-5 kolejnej generacji - co to będzie?!

... Przyznaję, że kolejna generacja Saaba 9-5 to jedna z bardziej oczekiwanych przeze mnie premier nadchodzących miesięcy. Dlaczego? ... Przyznaję, że kolejna generacja Saaba 9-5 to jedna z bardziej oczekiwanych przeze mnie premier nadchodzących ...

dawno temu

Dodge Viper SRT-10 + Saab 9-3 SportKombi = czyste szaleństwo!

... Zakręceni fani czterech kółek ze Szwecji stworzyli szalony pojazd, który powstał z połączenia piekielnej mocy prosto z USA z rodzinnym nadwoziem prosto ze Skandynawii. Oto wybuchowa mieszanka Dodge'a Vipera SRT-10 i Saaba 9-3 SportKombi! ... ...

dawno temu

Saab 9-3 SportCombi powróci

... Po katastrofie finansowej, do której Saaba doprowadziło General Motors, szwedzki producent pod skrzydłami chińskiego przedsiębiorstwa NEVS staje na nogi. Mikael Östlund, dyrektor do spraw komunikacji National Electric Vehicle Sweden, ujawnił ...

dawno temu

Galeria: Saab 9-5 2010

... Szwedzki producent postanowił opublikować wysokiej rozdzielczości galerię nowego Saaba 9-5. Niestety, nadal wstrzymuje się od ujawnienia jakichkolwiek szczegółów. ... , jeśli o tę markę chodzi, zawsze byłem fanem modelu 9-3 drugiej generacji. ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie