Volkswagen Golf 4 generacji

Generacja
Volkswagen Golf 4 generacji Zobacz 2 zdjęcia

W latach 90. dało się zaobserwować istny boom w segmencie kompaktowych hatchbacków. Spośród wielu propozycji konkurentów z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii czy Japonii pewną pozycję zapewnił sobie Volkswagen z Golfem Mk3.

Pod koniec lat 90. wszystko się jednak zmieniło, a klienci zaczęli wymagać bardziej luksusowego wyposażenia. Większą popularność zdobyły także jednostki wysokoprężne, a Euro NCAP zaczęło kłaść większy nacisk na bezpieczeństwo.

W 1997 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano światu czwartą odsłonę Volkswagena Golfa. Auto zaskoczyło wszystkich m.in. całkowicie ocynkowanym nadwoziem z 12-letnią gwarancją na perforację oraz jakością użytych materiałów i wykończeniem wnętrza, które nie ustępowało Audi.

Ponadto w wersji GTI zadebiutowały turbodoładowane jednostki 1,8T 20V 150 KM ze sprężarką firmy Garett oraz wolnossący motor V5 o pojemności 2,3 l, także produkujący 150 KM. 1,8T był pierwszym czterocylindrowym silnikiem z pięcioma zaworami na cylinder, a 2,3 pierwszą pięciocylindrową jednostką w tej klasie aut.

Mimo to i tak większość klientów decydowała się na jednostki wysokoprężne o pojemności 1,9 l. Najsłabszym dieslem w ofercie była jednostka 1,9 SDI o mocy 68 KM, którą oferowano już od początku obecności auta na rynku.

Dla bardziej wymagających Volkswagen skonstruował rewelacyjną jednostkę 1,9 TDI dostępną w zależności od systemu wtryskowego z mocą 90 KM (to wersja z pompą rotacyjną) oraz 101, 110, 115, 130 i nawet 150 KM (są to wersje z pompowtryskiwaczami).

Moce jednostek napędowych można odróżnić po oznaczeniu modelu. Jeśli wszystkie trzy literki TDI są czarne, wówczas mamy do czynienia z 90-konną wersją. Jeśli literka „I” jest czerwona, motor produkuje 101 lub 110 KM. Jeżeli literki „DI” są czerwone, jest to wersja o mocy 115 lub 130 KM. Czerwone TDI symbolizuje z kolei 150-konną wersję.

Dla miłośników sportowych emocji Volkswagen przygotował wersję R32 napędzaną sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 3,2 l. 241 KM, pierwsza setka poniżej 7 s i prędkość maksymalna 247 km/h robią wrażenie.

W marcu 1998 roku przeprowadzono lifting wersji Cabrio, która dostała przód upodabniający ją do Golfa Mk4. Rok później, w maju 1999 roku, na rynku zadebiutowała całkowicie nowa wersja kombi. W hatchbacku do dyspozycji była 330-litrowa pojemność bagażnika. W wersji z napędem na cztery koła 4Motion bagażnik zmniejszał się do 245 l. Variant oferował natomiast 460 l przestrzeni bagażowej, a po złożeniu tylnej kanapy miejsce na bagaż zwiększało się aż do 1460 l.

Golfa Mk4 oferowano także w wersji z nadwoziem sedan, która sprzedawana była w Europie pod nazwą Bora.

Golf Mk4 może się także pochwalić naprawdę niezłym wyposażeniem wnętrza. Już w podstawowej wersji Basis auto miało m.in. poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, przygotowanie do montażu dwóch fotelików ISOFIX, ABS czy kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach.

Oczywiście w wersjach Trendline, Comfortline, Highline automatyczna klimatyzacja, centralny zamek czy elektrycznie sterowane szyby nie były niczym specjalnym. Dzięki bogatemu wyposażeniu oraz wytrzymałej konstrukcji autu udało się zdobyć bardzo dobrą jak na tamte czasy notę 4 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Golf Mk4 również dostępny był na wielu rynkach, a produkowano go w Niemczech, Brazylii, na Słowacji, w RPA czy Indonezji. Auto nie odniosło tak ogromnego sukcesu rynkowego jak poprzednicy, miało to jednak związek z coraz ostrzejszą konkurencją na rynku. Tylko w Europie sprzedano jednak aż 2 miliony egzemplarzy tego modelu.

Do zalet Volkswagen Golfa Mk4 można zaliczyć wytrzymałe oraz ekonomiczne jednostki TDI oraz dobre materiały użyte do wykończenia wnętrza. W tej generacji wersja GTI pozbawiona jest jednak pazura, ponadto wersja Cabrio była jedynie Golfem Mk3 po faceliftingu.

4.74
Ocena na postawie 48 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Golf
Produkcja od1997
Produkcja do2006

Wybrane wersje Volkswagen Golf 4 generacji

Inne generacje Volkswagen Golf

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (25)

Przejdź do strony: 1 2

Volkswagen Golf 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Volkswagen Golf 8 z cennikiem na rok 2021

... Gama Golfa ósmej generacji sukcesywnie się rozrasta. W nieco ponad rok od premiery nareszcie możemy cieszyć się pełną dostępnością wersji napędowych oraz wyposażeniowych. Jak kształtują się ich ceny na rok 2021? ... jeszcze wyżej, bo aż na 156 ...

2 tygodnie temu

Nowe Renault CLIO E-TECH Hybrid - wykorzystuje technologię z Formuły 1

Volkswagen Golf R w oficjalnej zapowiedzi. Będzie mocny jak nigdy

... Volkswagen Golf 8 niebawem doczeka się ostrej odmiany R. Jej debiut zaplanowano na 4 listopada 2020 roku. Już dziś jednak wiemy, czego powinniśmy się spodziewać. Duża moc i napęd na 4 koła będą głównymi wyróżnikami tego wariantu. ... to ...

3 miesiące temu

Volkswagen Transporter T7 i Multivan – nowa generacja w 2021 roku

... Volkswagen półoficjalnie zapowiedział premierę nowej generacji Volkswagena Transportera oznaczonej jako T7, która będzie miała miejsce w 2021 r. Najnowszy model ma być mniej użytkowy, a bardziej osobowy, zbliżony koncepcyjnie do mniejszego ...

4 tygodnie temu

Nowy Volkswagen Golf GTI już w salonach. Polskie ceny modelu

... Volkswagen nareszcie wycenił najnowszą odsłonę swojego ostrego hatchbacka. Golf GTI ósmej generacji debiutuje tylko z jedną dostępną konfiguracją napędu i w jednej wersji wyposażenia. Chętni na więcej muszą posiłkować się długą listą opcji. ... ...

5 miesięcy temu

Test: Volkswagen T-Roc R - najbliżej klasycznego GTI, jak się da

... Sportowy SUV – dla wielu oksymoron, ale dla tych bardziej świadomych – obietnica najbardziej praktycznych koni mechanicznych, jakie można sobie wyobrazić. Czy w takim razie Volkswagen T-Roc R jest zabójcą teoretycznie mniej sensownego Golfa R? ...

2 tygodnie temu

Volkswagen Golf 8 Variant wyceniony. Praktyczność nie jest tania

... Po hatchbacku przyszedł czas na kombi. Ósma generacja Golfa w praktycznym wydaniu Variant właśnie wjechała do polskich salonów. Oferta jest nieco bardziej ograniczona niż w przypadku standardowej odmiany, a ceny dość wysokie. Za najtańsze ...

4 miesiące temu

Pierwsza jazda: Volkswagen Caddy 5 - Golf w wersji użytkowej

... W przypadku samochodów użytkowych czas płynie wolniej, a premiera nowego modelu jest naprawdę dużym wydarzeniem. Nie inaczej jest z Volkswagenem Caddy, który doczekał się nowej generacji – produkowanej w Polsce - i ma teraz dużo wspólnego z ...

3 miesiące temu

Volkswagen Arteon R oraz eHybrid. Znamy ceny nowych wersji

... Volkswagen rozbudował ofertę nowego Arteona o kolejne propozycje. Mowa o topowym, sportowym wydaniu R oraz odmianie eHybrid z napędem typu plug-in. Obydwa warianty nie należą do najtańszych, ale z pewnością są jednymi z najciekawszych pozycji w ...

tydzień temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie