Zasady działania i rodzaje poduszek powietrznych

Poduszki powietrzne

Poduszki powietrzne

Tydzień temu przybliżyliśmy Wam historię powstania i rozwoju poduszek powietrznych. Dziś wyjaśnimy, jak działają poduszki powietrzne, sprawdzimy, jakie rodzaje tego wynalazku wykształciły się w ciągu lat i montowane są w obecnie produkowanych autach.

Jak działa poduszka powietrzna?

 

Oczywiście impulsem do wystrzelenia poduszki powietrznej jest zawsze wypadek lub stłuczka. W pierwszym etapie podczas kolizji dochodzi do aktywacji wszelkiej maści elektronicznych receptorów, w tym m.in.: akcelerometru, żyroskopu, czujników ciśnienia w układzie hamulcowym, a także czujników ruchu siedzeń.

Wszystkie te urządzenia są ściśle powiązane z systemem, który odpowiada za wystrzelenie poduszek powietrznych, czyli ACU (Airbag Control Unit), i dostarczają mu informacji dotyczących rodzaju zderzenia. System może dzięki temu zadecydować, które poduszki powinny zostać odpalone.

Historia poduszki powietrznej | Kto był pierwszy: Niemcy czy Amerykanie?

Ten swoisty mózg bezpieczeństwa nazywany ACU sam ocenia zaistniałą sytuację i uruchamia odpowiednie mechanizmy. Jako że pompowanie poduszek za pomocą sprężonego powietrza byłoby zupełnie nieefektywne, inżynierowie wpadli na pomysł użycia ładunków pirotechnicznych. Podczas zderzenia odpowiedni czujnik informuje centrum dowodzenia ACU, a następnie system ten wysyła impuls, który nagrzewa przewód uruchamiający zapalnik.

Sama eksplozja to wynik powstania reakcji chemicznej, wywołanej podczas włączenia się zapalnika. W ciągu milisekund dochodzi do wystrzelenia poduszek powietrznych z prędkością ponad 300 km/h.

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Kolejnym etapem jest ujście powietrza z poduszki. Ten proces następuje błyskawicznie po jej napełnieniu. Napełnienie poduszki gwałtownie zwiększa ciśnienie wewnątrz pojazdu, dlatego aby zapobiec uszkodzeniom słuchu czy wzroku, w części samochodów instalowane są specjalne rozwiązania mające na celu wyrównanie ciśnień — na przykład uchylanie szyb.

Ucieczka zimnych gazów napełniających poduszkę dokonuje się poprzez specjalne otwory wentylacyjne. Opróżnienie poduszki zapobiega powstaniu obrażeń wtórnych lub uduszeniu pasażerów. Poduszki powietrzne wewnątrz nasmarowane są talkiem i skrobią kukurydzianą, co pomaga szybciej je opróżnić. Początkowo w tym celu stosowano chemikalia, które negatywnie wpływały na zdrowie pasażerów. Obecnie dochodzi jedynie do lekkiego podrażnienia gardła i oczu.

Rodzaje poduszek powietrznych

Skoro wiemy już, jak działa poduszka powietrzna, pora przyjrzeć się dokładniej jej rodzajom. Najbardziej powszechnym typem poduszek powietrznych są poduszki frontowe. Jedna z nich umiejscowiona jest w kierownicy, druga — w desce rozdzielczej od strony pasażera. W zależności od kolizji system ACU wystrzela poduszki z mniejszą lub większą siłą. Drugim najbardziej popularnym rodzaje poduszek powietrznych są Side Air Bags, oznaczone jako SAB.

Poduszka powietrzna pod podwoziem w Mercedesie ESF

Odpowiadają one za ochronę głowy i tułowia pasażerów podczas zderzeń bocznych. Istnieją trzy główne rodzaje poduszek oznaczonych jako SAB: boczne poduszki powietrzne, poduszki klatki piersiowej, a także boczne poduszki powietrzne głowy. Jednym z ostatnich nowatorskich rozwiązań w tej dziedzinie była poduszka powietrzna chroniąca kolana, która po raz pierwszy pojawiła się w Mercedesie SLR w 2003 roku.

Autorem najnowszego rozwiązania jest z kolei Toyota, która dwa lata temu zastosowała tylne kurtyny w połączeniu z centralną poduszką chroniącą pasażerów przy uderzeniu bocznym. Obecnie inżynierowie Mercedesa pracują nad zewnętrzną poduszką powietrzną, którą zaprezentowano roku temu, montując ją w koncepcyjnym modelu S400 Hybrid ESF.

Źródło: AutoEvolution

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Tak umiera legenda. Zaczęła się rozbiórka toru FSO na Żeraniu Ciekawostka z ogłoszenia – mały sedan z wielkim silnikiem BMW M2 z sercem M4, które okazało się zbyt mocne Nowe BMW Serii 8 zostanie pokazane na konkursie elegancji UE chce nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych Koniec ze skórami w Bentleyu? Firma stawia na produkty dla wegan Czy polska policja może używać kolczatki? Zobacz jak Rosjanie zmodyfikowali Mercedesa GLE Coupé Porsche wyprodukowało milion egzemplarzy modelu 911 Floty odwracają się od diesli? Niezupełnie, ale jest trend Dodge Challenger - ależ to brzmi! Volkswagen Golf GTI First Decade – ponad 400-konna hybryda na Worthersee