Zasady działania i rodzaje poduszek powietrznych

Poduszki powietrzne

Poduszki powietrzne

Tydzień temu przybliżyliśmy Wam historię powstania i rozwoju poduszek powietrznych. Dziś wyjaśnimy, jak działają poduszki powietrzne, sprawdzimy, jakie rodzaje tego wynalazku wykształciły się w ciągu lat i montowane są w obecnie produkowanych autach.

Jak działa poduszka powietrzna?

 

Oczywiście impulsem do wystrzelenia poduszki powietrznej jest zawsze wypadek lub stłuczka. W pierwszym etapie podczas kolizji dochodzi do aktywacji wszelkiej maści elektronicznych receptorów, w tym m.in.: akcelerometru, żyroskopu, czujników ciśnienia w układzie hamulcowym, a także czujników ruchu siedzeń.

Wszystkie te urządzenia są ściśle powiązane z systemem, który odpowiada za wystrzelenie poduszek powietrznych, czyli ACU (Airbag Control Unit), i dostarczają mu informacji dotyczących rodzaju zderzenia. System może dzięki temu zadecydować, które poduszki powinny zostać odpalone.

Historia poduszki powietrznej | Kto był pierwszy: Niemcy czy Amerykanie?

Ten swoisty mózg bezpieczeństwa nazywany ACU sam ocenia zaistniałą sytuację i uruchamia odpowiednie mechanizmy. Jako że pompowanie poduszek za pomocą sprężonego powietrza byłoby zupełnie nieefektywne, inżynierowie wpadli na pomysł użycia ładunków pirotechnicznych. Podczas zderzenia odpowiedni czujnik informuje centrum dowodzenia ACU, a następnie system ten wysyła impuls, który nagrzewa przewód uruchamiający zapalnik.

Sama eksplozja to wynik powstania reakcji chemicznej, wywołanej podczas włączenia się zapalnika. W ciągu milisekund dochodzi do wystrzelenia poduszek powietrznych z prędkością ponad 300 km/h.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kolejnym etapem jest ujście powietrza z poduszki. Ten proces następuje błyskawicznie po jej napełnieniu. Napełnienie poduszki gwałtownie zwiększa ciśnienie wewnątrz pojazdu, dlatego aby zapobiec uszkodzeniom słuchu czy wzroku, w części samochodów instalowane są specjalne rozwiązania mające na celu wyrównanie ciśnień — na przykład uchylanie szyb.

Ucieczka zimnych gazów napełniających poduszkę dokonuje się poprzez specjalne otwory wentylacyjne. Opróżnienie poduszki zapobiega powstaniu obrażeń wtórnych lub uduszeniu pasażerów. Poduszki powietrzne wewnątrz nasmarowane są talkiem i skrobią kukurydzianą, co pomaga szybciej je opróżnić. Początkowo w tym celu stosowano chemikalia, które negatywnie wpływały na zdrowie pasażerów. Obecnie dochodzi jedynie do lekkiego podrażnienia gardła i oczu.

Rodzaje poduszek powietrznych

Skoro wiemy już, jak działa poduszka powietrzna, pora przyjrzeć się dokładniej jej rodzajom. Najbardziej powszechnym typem poduszek powietrznych są poduszki frontowe. Jedna z nich umiejscowiona jest w kierownicy, druga — w desce rozdzielczej od strony pasażera. W zależności od kolizji system ACU wystrzela poduszki z mniejszą lub większą siłą. Drugim najbardziej popularnym rodzaje poduszek powietrznych są Side Air Bags, oznaczone jako SAB.

Poduszka powietrzna pod podwoziem w Mercedesie ESF

Odpowiadają one za ochronę głowy i tułowia pasażerów podczas zderzeń bocznych. Istnieją trzy główne rodzaje poduszek oznaczonych jako SAB: boczne poduszki powietrzne, poduszki klatki piersiowej, a także boczne poduszki powietrzne głowy. Jednym z ostatnich nowatorskich rozwiązań w tej dziedzinie była poduszka powietrzna chroniąca kolana, która po raz pierwszy pojawiła się w Mercedesie SLR w 2003 roku.

Autorem najnowszego rozwiązania jest z kolei Toyota, która dwa lata temu zastosowała tylne kurtyny w połączeniu z centralną poduszką chroniącą pasażerów przy uderzeniu bocznym. Obecnie inżynierowie Mercedesa pracują nad zewnętrzną poduszką powietrzną, którą zaprezentowano roku temu, montując ją w koncepcyjnym modelu S400 Hybrid ESF.

Źródło: AutoEvolution

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Robert Kubica wraca do wyścigów Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Odświeżona Dacia Logan i Sandero - pierwsze zdjęcia Volvo V90 Cross Country (2016) - premiera Trzecie i czwarte miejsce dla Kubicy w Renault Sport Trophy Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy! GTC4Lusso T - pierwsze, czteromiejscowe Ferrari z doładowanym V8 Agresywny pakiet nadwoziowy dla 911 od rosyjskiego Topcar