Co to jest i jak działa ABS?

ABS, czyli z niemieckiego Antiblockiersystem, to element układów hamulcowych pojazdów mechanicznych, w tym samochodów i motocykli, który ma za zadanie zapobiegać blokowaniu kół w trakcie hamowania. Jest to realizowane przez pulsacyjne zmniejszanie i zwiększanie siły hamowania tak, by utrzymać koło na granicy poślizgu.

Hamulec tarczowy z zaciskiem

Hamulec tarczowy z zaciskiem (fot. Mariusz Zmysłowski © 2014)

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie są elementy układu ABS
  • jak działa ABS
  • jaki jest cel stosowania ABS
  • od kiedy ABS jest obowiązkowy w Europie

Główne elementy składowe systemu ABS to czujniki prędkości obrotowej kół, modulatory ciśnienia oraz sterownik, który analizuje sygnały z sensorów i na ich podstawie wprowadza korekty siły hamowania. Najczęściej dwa pierwsze podzespoły wydzielone są indywidualnie dla każdego z kół. Zazwyczaj producenci samochodów stosują czujniki indukcyjne, które współpracują z obracającymi się wraz z kołami tarczami zębatymi.

Gdy w trakcie hamowania przynajmniej z jednego z kół dojdzie do sterownika sygnał, że jego prędkość obrotowa się zmniejszyła, co może wskazywać na poślizg, ABS redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym dla tego koła. Gdy ono znów zaczyna się obracać z właściwą prędkością, siła hamowania jest zwiększana. Cały proces odbywa się bardzo szybko, pulsacyjnie i pozwala na utrzymanie poślizgu na poziomie około 10–30 procent.

Hamowanie prowadzone w takiej formie pozwala zrealizować trzy podstawowe cele stosowania ABS-u:

  • utrzymać kierowalność auta w trakcie hamowania
  • nie dopuścić do utraty stabilności samochodu podczas hamowania
  • skrócić drogę hamowania

Najważniejszymi celami, dla jakich stosuje się ABS są dwa pierwsze z powyższych punktów. Trzeci zazwyczaj nie jest realizowany z uwagi na priorytet pierwszego i drugiego.

Uruchomienie systemu ABS w samochodzie podczas hamowania z dużą siłą, jest odczuwalne przez kierowcę w postaci drgań na pedale hamulca. Towarzyszy temu dźwięk brzmiący jak tarcie twardym przedmiotem o chropowatą powierzchnię.

Systemy ABS są obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Unii Europejskiej od 1 lipca 2004 roku. W Polsce ten przepis został wprowadzony w 2006 roku. Systemy te montuje się także między innymi w motocyklach oraz pojazdach ciężarowych i przyczepach.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Dowiedz się więcej o systemach ABS:

Lotnicza geneza systemów ABS
Zasady fizyki w trakcie hamowania z systemem ABS

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Brud w silniku – dlaczego powstaje i jak z nim walczyć? Czy trzeba demontować kulę zaczepu haka holowniczego? Uszkodzenia tarcz hamulcowych – przyczyny i skutki VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 1] VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 2] Serwisy nieautoryzowane lepsze od ASO?! Budowa klocków hamulcowych Jak wygląda kompleksowy serwis układu klimatyzacji? Ubezpieczenie opon, szyb, kosztów naprawy, assistance – kiedy się opłaca? GAP i ochrona prawna dla pojazdów służbowych, a wartość dla klienta Jak usunąć skutecznie naklejkę rejestracyjną z przedniej szyby? Jak wybierać letnie opony? - poradnik Jak działa klimatyzacja w samochodzie - wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? Test fotelików ADAC 2017