Porsche 911 993

Generacja
Porsche 911 993 Zobacz 6 zdjęć

1993 rok przyniósł Porsche kolejny etap ewolucji stylistycznej. W przypadku modelu 911 o jakiejkolwiek rewolucji nie ma mowy, chociaż tę generację czteromiejscowego coupé z silnikiem umieszczonym z tyłu można bardzo łatwo rozpoznać po unowocześnionej stylistyce.

Nadwozie zyskało bardziej aerodynamiczny kształt dzięki wydłużeniu przedniego zderzaka oraz większemu pochyleniu reflektorów. Zmiany stylistyczne to jednak nie wszystko, co przygotował producent z Zuffenhausen wraz z Harmem Lagaayem, designerem Porsche 993.

Wielowahaczowe tylne zawieszenie pozytywnie wpłynęło na właściwości jezdne 911, które wreszcie stało się mniej narowiste, bardziej neutralne. Co więcej, pojawiła się celowo zaplanowana podsterowność. Odpowiadają za nią podwójne wahacze poprzeczne oraz inaczej zestrojone zawieszenie, nadal jednak da się wprowadzić auto w nadsterowny poślizg, który wymaga sporych umiejętności.

Bokser pracujący za tylną osią dostał układ Bosch Motronic, hydrauliczne popychacze, większe zawory dolotowe oraz wylotowe, dzięki czemu w podstawowej odmianie Carrera pod prawą nogą kierowca ma do dyspozycji 272 KM oraz 330 Nm momentu obrotowego. Taka dawka mocy sprawia, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s oraz osiąga prędkość maksymalną 270 km/h.

Do wyposażenia standardowego trafiła 6-biegowa manualna przekładnia, która montowana była w każdej odmianie 911. Wersja z napędem na obie osie ważyła tylko 50 kg więcej niż zwykła Carrera, co było szczególnym powodem do dumy w Zuffenhausen.

W 1995 roku, czyli 2 lata po wejściu na rynek generacji 993, Porsche wzmocniło standardowe boksery o pojemności 3,6 l o dodatkowe 13 KM, co było możliwe dzięki zastosowaniu drugiego wałka rozrządu w głowicy. Wersja oznaczona dodatkową literką S generowała dokładnie taką samą moc jak Carrera 2 oraz Carrera 2, ale charakteryzowała się o 4 cm szerszym nadwoziem i układem hamulcowym pochodzącym z odmiany Turbo.

W tej generacji Porsche zrezygnowało z charakterystycznego pałąka w półotwartej wersji Targa z przeszklonym dachem, przez co z boku trudno odróżnić tę wersję od odmiany z zamkniętym dachem. Oczywiście dach można było chować elektrycznie, a po całkowitym "złożeniu" chował się on pod tylną szybę. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie są na tyle odważni, by zdecydować się na kabriolet.

Pojawiła się także tradycyjna już odmiana RS z 300-konnym silnikiem rozwierconym do 3,7 l. Ważące 1270 kg auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,1 s oraz osiąga prędkość maksymalną 280 km/h. Oczywiście jest to wersja pozbawiona jakichkolwiek luksusów, przeznaczona do klientów, którzy ponad wszystko cenią sobie sportowe emocje. Ponadto Carrera RS różni się od Carrery zestawem spojlerów przejętym z wersji Turbo oraz na stałe zamontowanym tylnym skrzydłem. W "cywilnych" odmianach spojler ten był wysuwany elektrycznie.

Na szczycie wszystkich odmian Porsche 911 generacji 993 stanęły wersje Turbo, Turbo S oraz GT2. Turbo było dla tych kierowców, którzy chcą w komfortowych warunkach pokonywać na światłach wszystko i wszystkich. Napęd na 4 koła, 408 KM i 540 Nm momentu obrotowego oraz luksusowe wyposażenie, w skład którego wchodziły takie gadżety jak telefon. Pomimo zwiększonej masy na sprint 0-100 km/h auto potrzebowało tylko 4,3 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero na 290 km/h.

Nieco szybsze było Turbo S, jednak sprzedano tylko 183 egzemplarze tego modelu, który w wersji przeznaczonej na amerykański rynek produkował 430 KM oraz 540 Nm. Sprzedawane na innych rynkach Turbo S rozwijało już moc 450 KM i 585 Nm momentu obrotowego.

Najciekawsza jest jednak odmiana GT2, która w przeciwieństwie do turbopochodnych ma napęd na tylną oś i dzięki pominięciu wszelkich luksusów jest aż o 210 kg lżejsza, dzięki czemu jej prowadzenie sprawia o wiele więcej frajdy. Obniżenie masy poprawiło także osiągi. Porsche 911 GT2 generacji 993 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s i osiąga prędkość maksymalną 307 km/h. Optycznie ta wersja różni się od Turbo i Turbo S jeszcze bardziej napompowanym nadwoziem z poszerzonymi błotnikami i ogromnym tylnym skrzydłem.

Łącznie w latach 1993-1998 Porsche wyprodukowało 60 029 egzemplarzy 911 generacji 993.

Plusy:
+ ewolucja, nie rewolucja
+ odmiana GT2
+ poprawione zawieszenie
Minusy:
- jedna z najbrzydszych 911
- nadal odrobinę narowiste

3.73
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
ModelPorsche 911
Produkcja od1993
Produkcja do1998

Wybrane wersje Porsche 911 993

Inne generacje Porsche 911

Inne modele Porsche

Porsche 911 993: newsy, testy i recenzje

TechArt Porsche 911. Tuner wziął na warsztat generację 992

... Od niedawna w sprzedaży dostępna jest nowa generacja legendarnego modelu Porsche911 (992). Mimo że jazda nim jest bardzo ekscytująca, dla głodnych dodatkowych wrażeń oraz indywidualistów TechArt przygotował coś specjalnego. ... Położona w ...

2 tygodnie temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Porsche 993 RWB Riviera Blue. W japońskim stylu

... Rauh-Welt-Begriff (RWB) to japońska firma, której nie trzeba przedstawiać fanom modyfikowanych Porsche. Jej najnowsze dzieło bazuje na generacji 993 i zachwyca bardzo nietypowym lakierem. Choć raczej nie spodoba się purystom, fascynuje i ...

5 miesięcy temu

Lego Technic Porsche 911 RSR: kilkanaście godzin czystej frajdy

... Pędzę po prostej. Tłoki centralnie umieszczonego boksera uderzają jeden za drugim. Słychać cichą pracę dyferencjału. Zakręt. Nadwozie Porsche 911 RSR ugina się lekko na łuku na wielowahaczowym ... i nie zapomniałem, jak bardzo zawsze uwielbiałem ...

miesiąc temu

Frankfurt 2019: Porsche 911 Carrera 4 z napędem na wszystkie koła

... Najnowsza odsłona Porsche 911 debiutuje w wersji Carrera 4. Łączy ona bazowy silnik i wyposażenie ze standardowym napędem na cztery koła. Taka konfiguracja wydaje się idealną opcją dla mniej ... kształtem końcówek wydechu, nie zdradza obecności ...

miesiąc temu

Skradziono Porsche 911. 50 tys. zł nagrody za odnalezienie

... Dziennikarz motoryzacyjny Patryk Mikiciuk udostępnił na Facebooku prośbę o pomoc w namierzeniu skradzionego Porsche 911. Ci, którzy przyczynią się do odnalezienia tego wartościowego klasyka, mogą liczyć na wysoką nagrodę. ... ...

miesiąc temu

Porsche 911 GT3 ma już 20 lat. Przez ten czas wiele się zmieniło

... GT3 to bez wątpienia jedna z najważniejszych odmian we współczesnej historii Porsche 911. Auto obchodzi w 2019 roku swoje dwudzieste urodziny. Z każdą generacją było coraz mocniejsze i bardziej emocjonujące, a już niebawem powinniśmy doczekać ...

2 miesiące temu

Nowe Porsche 911 debiutuje w bazowej wersji Carrera

... Ponad 8 miesięcy po debiucie modelu 911 Carrera S, Porsche prezentuje słabszą, bazową odmianę Carrera. Będzie ona oferowana ze standardowym nadwoziem coupé oraz jako kabriolet. Pierwsze dostawy ruszą na początku przyszłego roku. ... Porsche 911 ...

3 miesiące temu

Pierwsza jazda nowym Porsche 911

... Nowe Porsche 911 może i wygląda jak poprzednik, ale pod charakterystycznym nadwoziem zmieniło się bardzo dużo. O najważniejszych modyfikacjach miał okazję przekonać się Mateusz Żuchowski podczas wizyty na torze Ricardo Tormo pod Walencją ... ...

7 miesięcy temu

Porsche i Boeing wspólnie zbudują latający samochód elektryczny

... właśnie nadchodzi, dzięki wspólnym wysiłkom firm Porsche i Boeing, które zamierzają wspólnie stworzyć latający samochód elektryczny. ... Czy można wyobrazić sobie lepszych kandydatów do stworzenia latającego samochodu elektrycznego? Porsche jest ...

wczoraj

Porsche 911 Turbo Project Gold - 993 oficjalnie wskrzeszone

... Jeśli już chwytaliście za telefon, żeby zapisać się w kolejkę po jedno z nowych-starych 911, to muszę was rozczarować. Powstał tylko jeden egzemplarz. Ale za to jaki... ... w szerokim pułapie między 300 a 500 tys. dolarów. Spróbujecie obstawić ...

dawno temu

Pierwsza jazda Porsche 911 Cabrioletem: wersja 992, poprawiona

... Jest na świecie tylko kilka modeli samochodów, które są tak kultowe, że przez dziesięciolecia zachowują ten sam charakter, a nawet wygląd. Wśród nich bez wątpienia jest Porsche 911. Przygotowując ... 1938 Porsche 911 Carrera S Cabriolet (2019) – ...

3 miesiące temu

Ostatni test 991: za kierownicą Porsche 911 Carrery T

... Przyszedł czas rozstać się z Porsche 991. Po piekielnych GT3, GT3 RS i GT2 RS, które były kamieniami milowymi mojego ubiegłego roku, został mi jeszcze bardzo apetyczny deser. 911 generacji 991 odprawiam na spoczynek za sterami maszyny stworzonej ...

4 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie