Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Porsche 911 993

Generacja
Porsche 911 993 Zobacz 6 zdjęć

1993 rok przyniósł Porsche kolejny etap ewolucji stylistycznej. W przypadku modelu 911 o jakiejkolwiek rewolucji nie ma mowy, chociaż tę generację czteromiejscowego coupé z silnikiem umieszczonym z tyłu można bardzo łatwo rozpoznać po unowocześnionej stylistyce.

Nadwozie zyskało bardziej aerodynamiczny kształt dzięki wydłużeniu przedniego zderzaka oraz większemu pochyleniu reflektorów. Zmiany stylistyczne to jednak nie wszystko, co przygotował producent z Zuffenhausen wraz z Harmem Lagaayem, designerem Porsche 993.

Wielowahaczowe tylne zawieszenie pozytywnie wpłynęło na właściwości jezdne 911, które wreszcie stało się mniej narowiste, bardziej neutralne. Co więcej, pojawiła się celowo zaplanowana podsterowność. Odpowiadają za nią podwójne wahacze poprzeczne oraz inaczej zestrojone zawieszenie, nadal jednak da się wprowadzić auto w nadsterowny poślizg, który wymaga sporych umiejętności.

Bokser pracujący za tylną osią dostał układ Bosch Motronic, hydrauliczne popychacze, większe zawory dolotowe oraz wylotowe, dzięki czemu w podstawowej odmianie Carrera pod prawą nogą kierowca ma do dyspozycji 272 KM oraz 330 Nm momentu obrotowego. Taka dawka mocy sprawia, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s oraz osiąga prędkość maksymalną 270 km/h.

Do wyposażenia standardowego trafiła 6-biegowa manualna przekładnia, która montowana była w każdej odmianie 911. Wersja z napędem na obie osie ważyła tylko 50 kg więcej niż zwykła Carrera, co było szczególnym powodem do dumy w Zuffenhausen.

W 1995 roku, czyli 2 lata po wejściu na rynek generacji 993, Porsche wzmocniło standardowe boksery o pojemności 3,6 l o dodatkowe 13 KM, co było możliwe dzięki zastosowaniu drugiego wałka rozrządu w głowicy. Wersja oznaczona dodatkową literką S generowała dokładnie taką samą moc jak Carrera 2 oraz Carrera 2, ale charakteryzowała się o 4 cm szerszym nadwoziem i układem hamulcowym pochodzącym z odmiany Turbo.

W tej generacji Porsche zrezygnowało z charakterystycznego pałąka w półotwartej wersji Targa z przeszklonym dachem, przez co z boku trudno odróżnić tę wersję od odmiany z zamkniętym dachem. Oczywiście dach można było chować elektrycznie, a po całkowitym "złożeniu" chował się on pod tylną szybę. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie są na tyle odważni, by zdecydować się na kabriolet.

Pojawiła się także tradycyjna już odmiana RS z 300-konnym silnikiem rozwierconym do 3,7 l. Ważące 1270 kg auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,1 s oraz osiąga prędkość maksymalną 280 km/h. Oczywiście jest to wersja pozbawiona jakichkolwiek luksusów, przeznaczona do klientów, którzy ponad wszystko cenią sobie sportowe emocje. Ponadto Carrera RS różni się od Carrery zestawem spojlerów przejętym z wersji Turbo oraz na stałe zamontowanym tylnym skrzydłem. W "cywilnych" odmianach spojler ten był wysuwany elektrycznie.

Na szczycie wszystkich odmian Porsche 911 generacji 993 stanęły wersje Turbo, Turbo S oraz GT2. Turbo było dla tych kierowców, którzy chcą w komfortowych warunkach pokonywać na światłach wszystko i wszystkich. Napęd na 4 koła, 408 KM i 540 Nm momentu obrotowego oraz luksusowe wyposażenie, w skład którego wchodziły takie gadżety jak telefon. Pomimo zwiększonej masy na sprint 0-100 km/h auto potrzebowało tylko 4,3 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero na 290 km/h.

Nieco szybsze było Turbo S, jednak sprzedano tylko 183 egzemplarze tego modelu, który w wersji przeznaczonej na amerykański rynek produkował 430 KM oraz 540 Nm. Sprzedawane na innych rynkach Turbo S rozwijało już moc 450 KM i 585 Nm momentu obrotowego.

Najciekawsza jest jednak odmiana GT2, która w przeciwieństwie do turbopochodnych ma napęd na tylną oś i dzięki pominięciu wszelkich luksusów jest aż o 210 kg lżejsza, dzięki czemu jej prowadzenie sprawia o wiele więcej frajdy. Obniżenie masy poprawiło także osiągi. Porsche 911 GT2 generacji 993 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s i osiąga prędkość maksymalną 307 km/h. Optycznie ta wersja różni się od Turbo i Turbo S jeszcze bardziej napompowanym nadwoziem z poszerzonymi błotnikami i ogromnym tylnym skrzydłem.

Łącznie w latach 1993-1998 Porsche wyprodukowało 60 029 egzemplarzy 911 generacji 993.

Plusy:
+ ewolucja, nie rewolucja
+ odmiana GT2
+ poprawione zawieszenie
Minusy:
- jedna z najbrzydszych 911
- nadal odrobinę narowiste

3.75
Ocena na postawie 46 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPorsche
ModelPorsche 911
Produkcja od1993
Produkcja do1998

Wybrane wersje Porsche 911 993

Inne generacje Porsche 911

Inne modele Porsche

Oceny użytkowników (1)

Porsche 911 993: newsy, testy i recenzje

ŠKODA ENYAQ IV - elektrykiem w trasę przez Polskę

Recenzja Lego Creator Porsche 911: zbuduj sobie dzieło sztuki

... Od zawsze uwielbiam Lego i od nie-pamiętam-kiedy kocham Porsche 911. Kiedy w styczniu pojawiła się zapowiedź modelu 10295, czyli klasycznej 911 w dwóch wariantach, wiedziałem, że muszę ją mieć ... Porsche 911 jest bez wątpienia jedną z ...

miesiąc temu

Pierwsza jazda Porsche 911 GT3: krok poza kres możliwości

... Oto nowa generacja Porsche 911 GT3, która jest o 10 KM mocniejsza i 5 kg cięższa od poprzednika. Czy to wystarczy, by odnaleźć się w czasach premier tak genialnych nowości na rynku aut sportowych ... , wliczając w to 911 Turbo i elektrycznego ...

3 miesiące temu

Test: 911 czy 911? Wybór wcale nie jest oczywisty

... Jeśli należycie do grona tych szczęściarzy, którzy właśnie zastanawiają się, na jaki model Porsche 911 się zdecydować, czy ma to być nowy egzemplarz, czy raczej poszukać czegoś na rynku wtórnym, mam dla was dobrą wiadomość. ... Porsche 911 - ...

4 miesiące temu

Sztuka czy profanacja? Porsche 911 Art Car trafiło na aukcję

... Dzieło sztuki czy przesada? Kwestia gustu, lecz pewnym jest, że prezentowane porsche wygląda jak żadne inne. Wszystko dzięki wyjątkowemu obrazowi, który ozdobił jego nadwozie. ... Porsche 911 generacji 930 to dziś poszukiwany klasyk, co sprawia, ...

3 miesiące temu

Test: Porsche Panamera GTS - bez kompromisów

... "wystarczająco dobry" na wszystkich. Porsche Panamera GTS nie jest kompromisem. Jest kompletnym autem sportowym i jest kompletną limuzyną. ... do dyspozycji panel sterowania swoimi strefami klimatyzacji. Przestrzeni na nogi jest na tyle dużo, że ...

4 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie