Porsche 911 993

Generacja
Porsche 911 993 Zobacz 6 zdjęć

1993 rok przyniósł Porsche kolejny etap ewolucji stylistycznej. W przypadku modelu 911 o jakiejkolwiek rewolucji nie ma mowy, chociaż tę generację czteromiejscowego coupé z silnikiem umieszczonym z tyłu można bardzo łatwo rozpoznać po unowocześnionej stylistyce.

Nadwozie zyskało bardziej aerodynamiczny kształt dzięki wydłużeniu przedniego zderzaka oraz większemu pochyleniu reflektorów. Zmiany stylistyczne to jednak nie wszystko, co przygotował producent z Zuffenhausen wraz z Harmem Lagaayem, designerem Porsche 993.

Wielowahaczowe tylne zawieszenie pozytywnie wpłynęło na właściwości jezdne 911, które wreszcie stało się mniej narowiste, bardziej neutralne. Co więcej, pojawiła się celowo zaplanowana podsterowność. Odpowiadają za nią podwójne wahacze poprzeczne oraz inaczej zestrojone zawieszenie, nadal jednak da się wprowadzić auto w nadsterowny poślizg, który wymaga sporych umiejętności.

Bokser pracujący za tylną osią dostał układ Bosch Motronic, hydrauliczne popychacze, większe zawory dolotowe oraz wylotowe, dzięki czemu w podstawowej odmianie Carrera pod prawą nogą kierowca ma do dyspozycji 272 KM oraz 330 Nm momentu obrotowego. Taka dawka mocy sprawia, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s oraz osiąga prędkość maksymalną 270 km/h.

Do wyposażenia standardowego trafiła 6-biegowa manualna przekładnia, która montowana była w każdej odmianie 911. Wersja z napędem na obie osie ważyła tylko 50 kg więcej niż zwykła Carrera, co było szczególnym powodem do dumy w Zuffenhausen.

W 1995 roku, czyli 2 lata po wejściu na rynek generacji 993, Porsche wzmocniło standardowe boksery o pojemności 3,6 l o dodatkowe 13 KM, co było możliwe dzięki zastosowaniu drugiego wałka rozrządu w głowicy. Wersja oznaczona dodatkową literką S generowała dokładnie taką samą moc jak Carrera 2 oraz Carrera 2, ale charakteryzowała się o 4 cm szerszym nadwoziem i układem hamulcowym pochodzącym z odmiany Turbo.

W tej generacji Porsche zrezygnowało z charakterystycznego pałąka w półotwartej wersji Targa z przeszklonym dachem, przez co z boku trudno odróżnić tę wersję od odmiany z zamkniętym dachem. Oczywiście dach można było chować elektrycznie, a po całkowitym "złożeniu" chował się on pod tylną szybę. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie są na tyle odważni, by zdecydować się na kabriolet.

Pojawiła się także tradycyjna już odmiana RS z 300-konnym silnikiem rozwierconym do 3,7 l. Ważące 1270 kg auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,1 s oraz osiąga prędkość maksymalną 280 km/h. Oczywiście jest to wersja pozbawiona jakichkolwiek luksusów, przeznaczona do klientów, którzy ponad wszystko cenią sobie sportowe emocje. Ponadto Carrera RS różni się od Carrery zestawem spojlerów przejętym z wersji Turbo oraz na stałe zamontowanym tylnym skrzydłem. W "cywilnych" odmianach spojler ten był wysuwany elektrycznie.

Na szczycie wszystkich odmian Porsche 911 generacji 993 stanęły wersje Turbo, Turbo S oraz GT2. Turbo było dla tych kierowców, którzy chcą w komfortowych warunkach pokonywać na światłach wszystko i wszystkich. Napęd na 4 koła, 408 KM i 540 Nm momentu obrotowego oraz luksusowe wyposażenie, w skład którego wchodziły takie gadżety jak telefon. Pomimo zwiększonej masy na sprint 0-100 km/h auto potrzebowało tylko 4,3 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero na 290 km/h.

Nieco szybsze było Turbo S, jednak sprzedano tylko 183 egzemplarze tego modelu, który w wersji przeznaczonej na amerykański rynek produkował 430 KM oraz 540 Nm. Sprzedawane na innych rynkach Turbo S rozwijało już moc 450 KM i 585 Nm momentu obrotowego.

Najciekawsza jest jednak odmiana GT2, która w przeciwieństwie do turbopochodnych ma napęd na tylną oś i dzięki pominięciu wszelkich luksusów jest aż o 210 kg lżejsza, dzięki czemu jej prowadzenie sprawia o wiele więcej frajdy. Obniżenie masy poprawiło także osiągi. Porsche 911 GT2 generacji 993 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s i osiąga prędkość maksymalną 307 km/h. Optycznie ta wersja różni się od Turbo i Turbo S jeszcze bardziej napompowanym nadwoziem z poszerzonymi błotnikami i ogromnym tylnym skrzydłem.

Łącznie w latach 1993-1998 Porsche wyprodukowało 60 029 egzemplarzy 911 generacji 993.

Plusy:
+ ewolucja, nie rewolucja
+ odmiana GT2
+ poprawione zawieszenie
Minusy:
- jedna z najbrzydszych 911
- nadal odrobinę narowiste

3.75
Ocena na postawie 46 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPorsche
ModelPorsche 911
Produkcja od1993
Produkcja do1998

Wybrane wersje Porsche 911 993

Inne generacje Porsche 911

Inne modele Porsche

Oceny użytkowników (1)

Porsche 911 993: newsy, testy i recenzje

Wylicytuj przejażdżkę Porsche 911 GT3 RS i pomóż Marcelowi

... Marcel walczy z poważnym nowotworem, a jego rodzice starają się zebrać środki na wykonanie operacji w Stanach Zjednoczonych. Również możecie mu pomóc, łącząc pożyteczne z przyjemnym. Każdy może wziąć udział w licytacji, by móc przejechać się ...

4 tygodnie temu

Ile trwa ładowanie Opla GrandLand X Hybrid4? Krócej niż myślisz

Tomek Mąkolski znów fotografuje porsche. Tym razem w Dubaju

... Wzrok was nie myli – to Porsche 911 RSR wśród dubajskich piasków. Tak jak kilka lat temu, Tomek Mąkolski znów zabiera widzów do niespotykanego świata gigantycznych klocków i świetnej fotografii. ... " – stwierdził polski fotograf. Przyznaje, ...

34 minuty temu

Porsche testuje podniesione 911. Czyżby nadchodziła wersja Safari?

... Podniesione Porsche 911, o którym plotki krążyły w sieci od lat, w końcu pojawiło się na torze. Zostało przyłapane na Nurburgringu. Niemcy prawdopodobnie przygotowują się do wprowadzenia nowej wersji 911, która wzbudzi niemałe poruszenie. ... ...

miesiąc temu

Delta4x4 szykuje terenową wersję nowego Porsche 911

... Terenowe interpretacje Porsche 911 zawsze budzą pozytywne emocje, choć trzeba przyznać, że kojarzą się głównie ze starszymi generacjami modelu. Niebawem jednak, dzięki wysiłkom niemieckiej firmy Delta4x4 ujrzymy również najnowszą odsłonę w ...

5 miesięcy temu

Porsche 911 Turbo już w salonach. Ceny modelu w Polsce

... Porsche uzupełniło ofertę modelu 911 o nowy wariant napędu wypełniający lukę pomiędzy wersjami 911 Carera S a Turbo S. Najnowsza propozycja to po prostu Turbo, dostępne zarówno z nadwoziem cabrio, jak i coupe. Ile trzeba zapłacić za takie ...

4 miesiące temu

Porsche zanotowało wzrost sprzedaży 911 mimo pandemii koronawirusa

... Finansowe skutki pandemii koronawirusa mocno dotknęły europejską branżę motoryzacyjną. Niemal wszyscy producenci zanotowali znaczące spadki sprzedaży. Są jednak modele, które w tym trudnym okresie poprawiły swoje wyniki. Przykładem może być ...

5 miesięcy temu

Praca w Porsche od kuchni. "Unseen" pokazuje, co powstaje w Weissach

... Można wytykać Porsche, że odchodzi od swoich sportowych korzeni na rzecz SUV-ów czy elektryków. Niemcy nie przejmują się docinkami, za to odsłaniają kilka swoich tajemniczych projektów. Jedno jest pewne: tam pracują ludzie, którzy kochają ...

3 tygodnie temu

Kochasz terenowe Porsche 911? Ten projekt ci się spodoba

... Terenowe projekty oparte na klasycznych Porsche 911 przeżywają ostatnio prawdziwy rozkwit. Najnowszą propozycję tego typu zaprezentowała niemiecka firma Burkhard Industries, która - we współpracy z producentem zawieszeń H&R - stworzyła projekt ...

8 miesięcy temu

Porsche 911 Targa zadebiutuje 18 maja. Oczywiście wirtualnie

... Najnowsza odsłona Porsche 911 z otwieranym dachem zadebiutuje już niebawem. Producent poinformował o wirtualnej premierze planowanej na 18 maja, którą będzie można obejrzeć na internetowym kanale 9:11 Magazine. ... szyba przez cały czas ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie