Poradniki i mechanikaSygnalizacja świetlna z opisem

Sygnalizacja świetlna z opisem

Zamontowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu znacznie ułatwia kierowcom poruszanie się po nim i podnosi bezpieczeństwo jazdy. Zdarza się jednak, że na zielone trzeba czekać bardzo długo, co z kolei przyprawia o irytację. Dlaczego na jednych skrzyżowaniach sygnalizacja świetlna działa dynamicznie i dopasowuje się do natężenia ruchu na drodze, a na innych czerwone świeci się długo, nawet jeśli wokół nie ma ani jednego samochodu? Żeby znaleźć odpowiedzi na te pytania, przyjrzyjmy się dokładnie systemowi sygnalizacji świetlnej w Polsce.

Sygnalizacja świetlna w Polsce ma układ pionowy, a kolejność świateł jest następująca: czerwone, żółte, zielone
Sygnalizacja świetlna w Polsce ma układ pionowy, a kolejność świateł jest następująca: czerwone, żółte, zielone
Źródło zdjęć: © Istock.com
Andżelika Kolebuk

03.07.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:18

Sygnały świetlne - podstawowe informacje

To, co nazywamy sygnalizacją świetlną, to po prostu system kierujący ruchem drogowym na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. W Polsce najczęściej stosuje się sygnały świetlne cykliczne. To znaczy, że światła "zmieniają się" w równych odstępach czasowych dla każdej ze stron w zależności od natężenia ruchu po danej stronie. W praktyce wygląda to tak, że sygnały świetlne na drodze z pierwszeństwem przejazdu albo o dużym natężeniu ruchu mają dłużej zapalone zielone światło, a na drodze o mniejszym natężeniu ruchu - odpowiednio krócej.

Na drogach szybkiego ruchu i w przypadku sygnalizacji świetlnej liczącej pojazdy zielone światło na przejściu dla pieszych zapali się tylko po naciśnięciu przycisku. Dzięki temu nie musimy stać na czerwonym, kiedy nikogo nie ma na przejściu.

Sygnały świetlne działające na nowoczesnych systemach znacznie usprawniają ruch na skrzyżowaniach, ponieważ wykrywają zbliżające się pojazdy i dostosowują czas zmiany świateł do aktualnej sytuacji na drodze. Dzięki temu skraca się czas oczekiwania na zielone.

Takie nowoczesne sygnały świetlne ułatwiają przejazd również pojazdom uprzywilejowanym. Jest to możliwe dzięki montowaniu systemu kamer wykrywających karetki, wozy policyjne lub strażackie. Co ciekawe, niektóre pojazdy uprzywilejowane mają zamontowany nadajnik wymuszający czerwony sygnał świetlny dla wszystkich kierunków. Dzięki temu karetka może sprawnie i bezpiecznie przemknąć przez skrzyżowanie.

Sygnały świetlne - kolory

W Polsce sygnalizacja świetlna jest trójbarwna dla pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym i dwubarwna dla pieszych. Funkcję żółtego sygnału świetlnego na przejściach pełni pulsujące zielone światło, które informuje o rychłej zmianie na czerwone.

Sygnalizacja świetlna dla pojazdów i pieszych to jednak nie wszystkie rodzaje sygnałów świetlnych, jakie widzimy na polskich drogach. Sygnalizatory są inne w zależności od:

  • grupy uczestników ruchu drogowego, jaka im podlega (na przykład dla tramwajów, samochodów czy pieszych),
  • przeznaczenia (przykładem mogą być sygnały świetlne na przejazdach kolejowych, które składają się z jednego, pulsującego czerwonego światła albo dwóch czerwonych świateł zapalających się na zmianę),
  • wykonywanych manewrów, na jakie sygnały świetlne zezwalają (strzałki warunkujące skręt).

W Polsce sygnały świetlne mają układ pionowy. Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste rozwiązanie, ponieważ czasami stosuje się również poziome ułożenie sygnałów świetlnych. Kolejność barw jest następująca: czerwone u góry, żółty (właściwie żółto-pomarańczowy) i zielony. Zachowanie tej kolejności i właściwych odcieni barw umożliwia odczytywanie sygnałów świetlnych osobom cierpiącym na ślepotę barw.

Sygnały świetlne dla pieszych w Polsce są dwubarwne
Sygnały świetlne dla pieszych w Polsce są dwubarwne

Z myślą o osobach słabowidzących od połowy lat 90. w Polsce sygnałom świetlnym dla pieszych towarzyszy charakterystyczny dźwięk, melodyjka albo komunikat głosowy. Dzięki temu mogą bezpiecznie przejść przez ulicę, nawet nie widząc barwy sygnału świetlnego.

Podstawowe sygnały świetlne

W Polsce używa się czterech podstawowych sygnałów świetlnych:

  • czerwony sygnał świetlny zabrania wjazdu poza sygnalizator, a pieszym - wejścia na pasy
  • czerwony z żółtym oznacza, że nadal nie można wjechać poza sygnalizator, ale za chwilę zapali się zielone światło,
  • zielony sygnał świetlny (dla pieszych zielony ciągły) oznacza, że przejazd poza sygnalizator jest bezpieczny, a piesi mogą przejść na drugą stronę ulicy,
  • żółty sygnał świetlny ciągły zasadniczo również zabrania przejazdu przez skrzyżowanie, dopuszcza się jednak wyjątek: jeśli samochód znalazł się tak blisko sygnalizacji świetlnej, że nie mógłby zatrzymać się bez gwałtownego hamowania.
Czerwony sygnał świetlny przyjęto jako oznaczający konieczność zatrzymania się, ponieważ jest kojarzony z niebezpieczeństwem. Zielony sygnał świetlny wywołuje pozytywne skojarzynie, dlatego oznacza bezpieczny przejazd. Żółty sygnał świetlny jest najbardziej widoczny, dlatego oznacza zmianę
Czerwony sygnał świetlny przyjęto jako oznaczający konieczność zatrzymania się, ponieważ jest kojarzony z niebezpieczeństwem. Zielony sygnał świetlny wywołuje pozytywne skojarzynie, dlatego oznacza bezpieczny przejazd. Żółty sygnał świetlny jest najbardziej widoczny, dlatego oznacza zmianę

Pozostałe sygnały świetlne

Poza podstawowymi mamy jeszcze dodatkowe sygnały świetlne. Dotyczą one świateł pulsujących:

  • zielony pulsujący sygnał świetlny dla pieszych oznacza, że zaraz zapali się czerwone światło, a przejście przez pasy będzie niemożliwe,
  • żółty sygnał pulsujący zapala się na przykład w nocy i oznacza zwiększone niebezpieczeństwo oraz zmianę organizacji ruchu. Przejazd przez skrzyżowanie warunkują wówczas znaki drogowe i kodeks.

Warto pamiętać, że jeśli sygnały świetlne przestaną działać, musimy się stosować do przepisów drogowych, które określają kolejność ruchu na skrzyżowaniach. Obowiązuje wówczas także zasada ograniczonego zaufania.

Zobacz także:

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)