SUV-y są coraz szersze. Francuzi mogą zmusić ich kierowców do płacenia

Od wielu lat wytyczane na publicznych parkingach miejsca mają mniej więcej takie same gabaryty. Tymczasem z samochodami jest zupełnie inaczej, bo te konsekwentnie rosną. Dokładnie o centymetr na cztery lata. Paryż może być pierwszą stolicą, która coś z tym zrobi.

Range Rover SportJeszcze się mieści. Gdyby obok było kolejne miejsce parkingowe, byłby problem
Źródło zdjęć: © Autokult | Szymon Jasina

4 lutego 2024 r. paryżanie będą mogli zagłosować nad propozycją nowych lokalnych przepisów. Pomysł jest prosty – obciążyć właścicieli SUV-ów wyższą opłatą parkingową. Dlaczego? Ponieważ samochody tego typu są za duże, by bezproblemowo mieścić się w wytyczonych w stolicy Francji miejscach postojowych.

Jak informuje organizacja Transport & Environment, jeszcze w 2018 r. średnia szerokość samochodu osobowego wynosiła 177,8 cm. W 2020 r. było to już 180,3 cm. Według badań, na które powołuje się T&E, "puchną" przede wszystkim SUV-y. Europejskie przepisy pozwalają na maksymalną szerokość 255 cm, jak w przypadku autobusów czy ciężarówek. Jednak w wielu europejskich stolicach minimalne dopuszczone prawem miejsca parkingowe mają szerokość zaledwie 180 cm. W efekcie parkowanie na nich – w szczególności SUV-ami – oznacza, że trzeba zająć też fragment miejsca znajdującego się obok.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG EQE SUV 43 - życie z elektrykiem w zimie

Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę przeciętne europejskie miejsce parkingowe o szerokości 240 cm, to nie gwarantuje ono wygody. Przy obecnych szerokościach pojazdów często konieczne okazuje się wysadzenie pasażerów przed zajęciem miejsca na parkingu. Nie chodzi tu jednak tylko o wygodę, ale i o bezpieczeństwo, które SUV-y zapewniają, ale tylko kierowcy i pasażerom.

Większa szerokość aut oznacza, że na zatłoczonych ulicach miast mniej przestrzeni pozostanie np. dla rowerzystów. Ponadto badania wskazują, że podwyższenie frontowej linii paski o 10 cm powoduje 3-procentowy wzrost ryzyka, że potrącenie pieszego lub rowerzysty zakończy się śmiercią niechronionego uczestnika ruchu. To kolejny powód, dla którego SUV-y mogą być źle widziane w miastach.

Jak informuje Transport & Environment, są spore szanse na to, by w Paryżu pojawiło się prawo, nakazujące wyższe opłaty parkingowe za SUV-y. Według badania ankietowanego przeprowadzonego w stolicy Francji przez organizację Clean Cities Campaign, aż dwie trzecie zapytanych popiera taki pomysł. Jeśli grupa badanych naprawdę była reprezentatywna, najbliższe miesiące w Paryżu mogą być interesujące.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę