SUV-y są coraz szersze. Francuzi mogą zmusić ich kierowców do płacenia

Od wielu lat wytyczane na publicznych parkingach miejsca mają mniej więcej takie same gabaryty. Tymczasem z samochodami jest zupełnie inaczej, bo te konsekwentnie rosną. Dokładnie o centymetr na cztery lata. Paryż może być pierwszą stolicą, która coś z tym zrobi.

Range Rover SportJeszcze się mieści. Gdyby obok było kolejne miejsce parkingowe, byłby problem
Źródło zdjęć: © Autokult | Szymon Jasina

4 lutego 2024 r. paryżanie będą mogli zagłosować nad propozycją nowych lokalnych przepisów. Pomysł jest prosty – obciążyć właścicieli SUV-ów wyższą opłatą parkingową. Dlaczego? Ponieważ samochody tego typu są za duże, by bezproblemowo mieścić się w wytyczonych w stolicy Francji miejscach postojowych.

Jak informuje organizacja Transport & Environment, jeszcze w 2018 r. średnia szerokość samochodu osobowego wynosiła 177,8 cm. W 2020 r. było to już 180,3 cm. Według badań, na które powołuje się T&E, "puchną" przede wszystkim SUV-y. Europejskie przepisy pozwalają na maksymalną szerokość 255 cm, jak w przypadku autobusów czy ciężarówek. Jednak w wielu europejskich stolicach minimalne dopuszczone prawem miejsca parkingowe mają szerokość zaledwie 180 cm. W efekcie parkowanie na nich – w szczególności SUV-ami – oznacza, że trzeba zająć też fragment miejsca znajdującego się obok.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG EQE SUV 43 - życie z elektrykiem w zimie

Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę przeciętne europejskie miejsce parkingowe o szerokości 240 cm, to nie gwarantuje ono wygody. Przy obecnych szerokościach pojazdów często konieczne okazuje się wysadzenie pasażerów przed zajęciem miejsca na parkingu. Nie chodzi tu jednak tylko o wygodę, ale i o bezpieczeństwo, które SUV-y zapewniają, ale tylko kierowcy i pasażerom.

Większa szerokość aut oznacza, że na zatłoczonych ulicach miast mniej przestrzeni pozostanie np. dla rowerzystów. Ponadto badania wskazują, że podwyższenie frontowej linii paski o 10 cm powoduje 3-procentowy wzrost ryzyka, że potrącenie pieszego lub rowerzysty zakończy się śmiercią niechronionego uczestnika ruchu. To kolejny powód, dla którego SUV-y mogą być źle widziane w miastach.

Jak informuje Transport & Environment, są spore szanse na to, by w Paryżu pojawiło się prawo, nakazujące wyższe opłaty parkingowe za SUV-y. Według badania ankietowanego przeprowadzonego w stolicy Francji przez organizację Clean Cities Campaign, aż dwie trzecie zapytanych popiera taki pomysł. Jeśli grupa badanych naprawdę była reprezentatywna, najbliższe miesiące w Paryżu mogą być interesujące.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach