Śmierć, narodziny i sukcesy - kwietniowe kalendarium motoryzacyjne
Kiedy Marian Bublewicz odniósł pierwszy sukces w Rajdowych Mistrzostwach Polski i w jakim dniu rozpoczęła się produkcja Mini – dowiecie się tego z kwietniowego kalendarium motoryzacyjnego.
26.04.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:42
3 kwietnia 1959 r.
3 kwietnia 1959 r. (choć niektóre źródła mówią o 4 kwietnia) w fabryce w Longbridge w Birmingham został zbudowany pierwszy egzemplarz modelu Mini, a właściwie Austina Seven.
Początkowo dzieło Aleca Issigonisa sprzedawane było właśnie pod taką nazwą oraz jako Morris Mini-Minor. Zarówno Austin, jak i Morris należały do British Motor Corporation (BMC). Seven (stosowano też pisownię SE7EN) było terminologicznym nawiązaniem do Austina 7, popularnego modelu z lat 20. i 30.
Pierwsza sztuka - o numerze karoserii 101 - przepadła. Drugi egzemplarz, czyli 102 lub 627 HUE, przetrwał. W 1965 r. kupił go znany twórca roadsterów Donald Healey, który przerobił samochód na kabriolet.
Produkcja klasycznego Mini zakończyła się w 2000 r., a jego produkcja zamknęła się w liczbie 5 387 862 sztuk. Rok później na drogi wyjechał samochód zbudowany pod skrzydłami BMW.
7 kwietnia 1947 r.
Henry Ford zmarł 7 kwietnia 1947 r. w swoim domu w Dearborn w stanie Michigan. Wybitny amerykański przemysłowiec żył 83 lata.
Ford jest uważany za jednego z ojców współczesnej motoryzacji. Rewolucją było montowanie Modelu T z gotowych podzespołów na ruchomej taśmie. Kiedy ruszała produkcja tego samochodu w 1908 r. skonstruowanie jednego egzemplarza zajmowało 12,5 godziny. W 1927 r. czas ten wynosił już tylko 93 minuty. W sumie powstało 15 mln sztuk Forda T.
Sam Ford był postacią kontrowersyjną. Zwalczał związki zawodowe i był znany był ze swoich antysemickich poglądów. Wydał m.in. książkę "Międzynarodowy Żyd. Najważniejsze zagadnienia wszechświatowe". Na 75. urodziny został odznaczony Orderem Orła Niemieckiego, przyznanym mu przez III Rzeszę.
17 kwietnia 1964 r.
17 kwietnia 1964 r. podczas Wystawy Światowej w Nowym Jorku został zaprezentowany Ford Mustang. Dwa dni później retransmisja z premiery została nadana w amerykańskich stacjach telewizyjnych. Samochód zapoczątkował modę na tzw. pony cars.
Rasowo wyglądający, ale stosunkowo tani pojazd, który wziął swoją nazwę od myśliwca z czasów II Wojny Światowej, spotkał się z ogromnym zainteresowaniem klientów. Jeszcze przed premierą Ford wyprodukował ponad 8000 egzemplarzy Mustanga. Wszystko po to, żeby w momencie rozpoczęcia oficjalnej sprzedaży w każdym salonie marki znalazła się chociaż jedna sztuka auta.
W pierwszy weekend wytwórca zebrał 22 000 zamówień. Po 18 miesiącach po drogach jeździł już milion Mustangów.
20 kwietnia 2008 r.
Danica Sue Patrick była pierwszą w historii kobietą, która wygrała wyścig IndyCar. Dokonała tego na japońskim torze Twin Ring Motegi 20 kwietnia 2008 r.
Patrick rozpoczęła swoją przygodę ze sportem motorowym w wieku 10 lat, od ścigania się na kartach. Sześć lat później przeprowadziła się do Wielkiej Brytanii, gdzie startowała w Formułach Ford i Vauxhall. Po powrocie do Stanów brała udział w zawodach Barber Dodge Pro Serii i Toyota Atlantic Championship.
Po zajęciu 3. miejsca w tej drugiej serii przeszła w 2005 r. do IRL IndyCar Series i zdobyła tytuł debiutanta roku. Poza wspomnianym wyścigiem z 2008 r., nie wygrała ani jednych zawodów więcej. Obecnie ściga się w NASCAR. W styczniu tego roku jako pierwsza kobieta zdobyła pole position w Sprint Cup i to w Daytona 500.
22 kwietnia 1933 r.
22 kwietnia 1933 r. w wieku 70 lat zmarł Frederick Henry Royce. Wspólnie z Charlesem Stewartem Rollsem założył on w 1906 r. Rolls-Royce Limited. Za sukces firmy odpowiadał w głównej mierze Royce, Charles Rolls zginął bowiem w wypadku lotniczym w 1910 r.
Podczas I Wojny Światowej Rolls-Royce zajmował się produkcją silników do samolotów. Po jej zakończeniu przedsiębiorstwo wróciło do wytwarzania luksusowych samochodów, a konkretnie modelu 40/50 Silver Ghost.
W 1931 r. Royce kupił największego rywala swojego przedsiębiorstwa – markę Bentley. Według legendy po jego śmierci kolor liter w logo Rolls-Royce'a został zmieniony z czerwonego na czarny na znak żałoby. W rzeczywistości nastąpiło to już wcześniej ze względów estetycznych.
22 kwietnia 2002 r.
22 kwietnia 2002 r. to data oficjalnego zakończenia produkcji Poloneza. W ciągu 24 lat powstało ponad milion egzemplarzy tego polskiego auta. Polonez miała zastąpić Fiata 125p, na którym bazował, ten jednak był wytwarzany jeszcze do 1991 r.
W swojej historii Polonez wielokrotnie przechodził modernizacje. Doczekał się też m.in. wersji użytkowych (Truck i Cargo). Nowe odmiany nadwoziowe standardowej osobówki pojawiły się na rynku dość późno. W 1996 r. do salonów trafił sedan Atu, a 3 lata później kombi (FSO należało już do Daewoo). Opracowane w latach 80. coupé nie doczekało się seryjnej produkcji.
Polonez był też wykorzystywany w motorsporcie. Modelem 2000 Rally startował m.in. Andrzej Jaroszewicz, a 1600C i 1.5C Turbo Marian Bublewicz, Paweł Przybylski czy Krzysztof Hołowczyc. Nie można też zapomnieć o Startopolonezie, wykorzystującym podzespoły Lancii Startos.
23 kwietnia 1987 r. i 28 kwietnia 1916 r.
W kwietniu wypadają dwie ważne rocznice związane z marką Lamborghini. 28 dnia omawianego miesiąca w 1916 r. przyszedł na świat Ferruccio Lamborghini, który dorobiwszy się fortuny m.in. na produkcji traktorów postanowił rzucić wyzwanie Ferrari. W 1963 r. założył on Automobili Lamborghini S.p.A. Za jego kadencji powstał np. model Miura.
Lamborghini w 1972 r. sprzedał 51 % udziałów w firmie. Nabył je Georges-Henri Rossetti. Podczas jego rządów na rynek trafił Countach. W 1980 r. kontrolę nad firmą przejęli braci Jean-Claude and Patrick Mimran.
23 kwietnia 1987 r. (lub 24 w zależności od źródła) za kwotę 25 mln dol. Automobili Lamborghini S.p.A zostało kupione przez koncern Chrysler. Amerykanie pozbyli się włoskiego przedsiębiorstwa 7 lat później na rzecz holdingu MegaTech. W 1998 r. marka spod znaku byka trafiła pod skrzydła Audi.
27 kwietnia 2009 r.
Podczas zwołanej 27 kwietnia 2009 r. konferencji prasowej przedstawiciele koncernu General Motors ogłosili, że zlikwidują markę Pontiac. Firma oficjalnie zakończyła działalność w następnym roku.
Pontiac jako wytwórca samochodów działał od 1926 r., a początki przedsiębiorstwa sięgały jeszcze XIX w. Do najsłynniejszych modeli producenta należały GTO i Firebird, dzięki którym marka zaczęła być kojarzona z samochodami sportowymi. Pod koniec swego istnienia Pontiac wprowadził do sprzedaży kilka nieudanych aut, w tym crossovera Aztek.
27 kwietnia 1975 r.
Olsztyński kierowca Marian Bublewicz w 1975 r. rozpoczął starty w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Pierwszą eliminacją sezonu był jego rodzinny Kormoran, rozgrywany w dnia 25-27 kwietnia.
Bublewicz wziął w nim udział w załodze z Henrykiem Mieczańcem. Zawodnicy jadący Polskim Fiatem 125p 1300 po przejechaniu ponad 170 km oesowych dojechali na 7. miejscu w klasyfikacji generalnej i wygrali w klasie 7 grupy II.
Bublewicz w 1975 r. został Mistrzem Polski w klasie do 1300 cm[sup]3[/sup]. W latach 1983, 1987, 1989, 1990, 1991 i 1992 zdobywał tytuły w generalce. W sumie, zliczając różne klasy, był Mistrzem Polski 20 razy. Miał też na koncie tytuł Wicemistrza Europy 1992.
Marian Bublewicz zmarł 20 lutego 1993 r. w wyniku obrażeń odniesionych w wypadku podczas Zimowego Rajdu Dolnośląskiego. W plebiscycie z 2000 r. został uznany za Najlepszego Polskiego Kierowcy Rajdowego XX wieku.