Royce poznaje Rollsa, czyli historii Rolls-Royce'a część 1 [geneza motoryzacji]
Rolls-Royce to kwintesencja luksusu i samochodowej burżuazji. Od początku swojego istnienia marka stawiała na jakość i na zaspokojenie najbardziej wybrednych gustów.
06.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:59
Henry Royce, który w 1884 roku założył firmę zajmującą się elektrotechniką, był wielkim fanem techniki samochodowej i znanym wynalazcą. Z kolei Charles Stewart Rolls był bacznym obserwatorem rynku samochodowego, a przy okazji sprzedawcą luksusowych samochodów w Londynie.
Rolls dostrzegając działania i pomysły Royce'a zaproponował mu współpracę i rozpoczęcie wspólnej produkcji samochodów. I tak w 1904 roku w Manchesterze powstała firma Rolls-Royce. Co ciekawe, pierwotnie miała nazywać się odwrotnie, ale panowie ustalili, że ich nazwiska jednak zostaną wymienione alfabetycznie.
Od początku swojej działalności Rolls-Royce okazał się marką bardzo płodną. Ciągłe prace nad nowymi modelami zaowocowały bogatą ofertą. Pierwsze auta, nazwane po prostu Rolls-Royce, które wyjechały z fabryki jeszcze w 1904 roku, były dostępne jako dwucylindrowy typ 10 HP, trójcylindrowy 15 HP, czterocylindrowy 20 HP i luksusowy 30 HP z silnikiem sześciocylindrowym. Już wtedy wszystkie samochody tej marki zdobiła chłodnica o wyjątkowym, charakterystycznym wyglądzie, która stanowi znak charakterystyczny marki po dziś dzień. Od samego początku Rolls-Royce był też znany z zamiłowania do dbałości o szczegóły, starannego wykonania i solidnych konstrukcji.
W 1906 roku zaprojektowano model Silver Ghost. Było to imponujące auto z sześciocylindrowym silnikiem dolnozaworowym o pojemności siedmiu litrów i mocy niespełna 50 KM. Auto stanowiło podstawę oferty modelowej marki. Produkowano je bez przerwy przez 18 lat. Co ciekawe, większość klientów zamawiała wyłącznie podwozie z silnikiem, kabinę zamawiając w innych, specjalizujących się w ich wytwarzaniu, firmach lub też na indywidualne zamówienie w samym Rolls-Royce. Poszczególne egzemplarze Silver Ghosta różniły się więc znacząco wyglądem. Pod koniec produkcji tego modelu pojawiła się kolejna propozycja Rolls-Royce’a, model Springfield Ghost, ale nie powtórzył sukcesu poprzednika.
Sukces należał jednak do modelu Phantom II, sześciocylindrowego auta o pojemności niemal ośmiu litrów, którego produkcję firma rozpoczęła w 1929 roku i wyprodukowała ponad 1400 egzemplarzy tego samochodu. Był to ostatni samochód marki z sześciocylindrową jednostką pod maską. Silnik był bezpośrednio połączony z przekładnią, a podwozie było zupełnie nową konstrukcją, mimo, że początkowo planowano stosowanie podwozia z Silver Ghost.