Pontiac Firebird

Nieistniejąca już firma Pontiac przez wiele lat swojej obecności na rynku motoryzacyjnym była utożsamiana głównie z samochodami sportowymi, a jednym z jej flagowych modeli był Pontiac Firebird, który wydatnie przyczynił się do wzrostu rozpoznawalności tej marki.

  • Pontiac Firebird to amerykański pony car produkowany przez 35 lat od 1967 roku
  • Model pierwszej generacji wyprodukowano w ponad 250.000 egzemplarzy
  • Firebird był sprzedawany w dwóch typach nadwozia: coupe i kabriolet
  • Pod maską Firebirda montowano potężne silniki V6 i V8 o pojemności nawet 7.5 litra
  • Wnętrze Pontiaca Firebird
  • W 1970 roku zadebiutowała druga generacja auta o bardziej nowoczesnym wyglądzie
  • Auto nawiązywało stylistycznie do butelki Coca Coli
  • Do największych zalet Firebirda zalicza się potężne i solidne silniki zapewniające dużą moc i świetne osiągi
  • Firebird mógł pomieścić maksymalnie cztery osoby
  • Od chwili rozpoczęcia produkcji do czasu opuszczenia fabryki przez ostatni egzemplarz powstały cztery generacje tego modelu
  • Niestety koszty utrzymania Ponstiaca są bardzo wysokie
  • Pontiaca Firebird można znaleźć na rynku aut używanych, także w Polsce. W zależności od rocznika i wyposażenia powinniśmy na zakup naszykować od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych
  • Auto występowało w wielu amerykańskich filmach i serialach takich jak m.in 8 mila, Starsky&Hutch oraz Cobra
  • Samochód można było nabyć z automatyczną lub manualną skrzynią biegów
  • Następcą Firebirda został model GTO produkowany w latach 2004-2006
  • Głównym konkurentem Pontiaca Firebird był Ford Mustang
  • Chevrolet Camaro to auto zaliczane do pokrewnych Firebirdowi
  • Specjalne wersje tego modelu były wykorzystywane w wielu rajdach i wyścigach
  • Samochód powstawał jedynie w 2-drzwiowej wersji
  • Wersje coupe były bardziej popularne od typów nadwozia kabriolet
  • Pontiac Firebird w wersji z automatyczną skrzynią biegów
[1/21] Pontiac Firebird to amerykański pony car produkowany przez 35 lat od 1967 roku

Pontiac Firebird – najważniejsze informacje

Mimo że Pontiac Firebird ostatecznie trafił do salonów samochodowych w Stanach Zjednoczonych w 1967 roku, to w planach koncernu General Motors, właściciela marki Pontiac, figurował już znacznie wcześniej, bo jeszcze w latach 50. XX wieku. Wówczas skończyło się jednak raptem na kilku prototypach Pontiaca Firebirda, z których część powstała też nieco później, we wczesnych latach 60.

Pontiac Firebird stanowi kawał historii motoryzacji, chociaż znany jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Co ciekawe modelu Pontiac Firebird prawdopodobnie w ogóle by nie było, gdyby nie... Ford Mustang. To właśnie sukces Forda Mustanga zapoczątkował nowy segment sportowych samochodów kompaktowych, który zyskał określenie "pony cars". Do tej kategorii od początku zaliczał się także Pontiac Firebird, który ze względu na wysokie osiągi i pojemny silnik był też klasyfikowany jako "muscle car".

Jednak projektanci odpowiedzialni za powstanie modelu Pontiac Firebird w mniejszym stopniu czerpali inspiracje z Forda Mustanga, a w większym z Chevroleta Camaro. Zresztą byli do tego w stu procentach uprawnieni, bo firmy Chevrolet i Pontiac należały do tego samego koncernu, potężnego General Motors. W związku z tym Pontiac Firebird był powszechnie uznawany za bliskiego krewnego Chevroleta Camaro – w końcu oba samochody powstały na tej samej płycie podłogowej (F-body), a nawet w tym samym roku.

Najgroźniejszą konkurencją dla Pontiaca Firebirda na rynku w Stanach Zjednoczonych stanowił właśnie Ford Mustang, a także zapomniane już nieco auto Mercury Cougar.

Jeśli chodzi o generacje Pontiaca Firebirda, to ten model doczekał się w sumie 4 wersji, na które trzeba było zwykle długo czekać, lecz było warto. Powód? Każda kolejna generacja Pontiaca Firebirda oznaczała udoskonalenie silnika i znacznie zmiany na plus w designie samochodu.

Co ciekawe początkowo Pontiac Firebird był stylizowany na... butelkę coli. Chodziło o kształt Pontiaca Firebirda, który miał szeroką maskę silnika i bagażnik oraz kontrastujące z nimi charakterystyczne wcięcie pośrodku karoserii. Dzięki temu Pontiac Firebird wyglądał wyjątkowo zgrabnie i nowocześnie.

Pontiac Firebird był sprzedawany jako 2-drzwiowy kabriolet i 2-drzwiowe coupe. Wyjątkiem była druga generacja Pontiaca Firebirda, oferowana wyłącznie w wersji coupe.

Produkcja Pontiaca Firebirda przez wiele lat nie wychodziła poza Stany Zjednoczone, gdzie zajmowany się nią fabryki ze stanów Kalifornia i Ohio. Dopiero produkcja ostatniej, czwartej generacji Pontiaca Firebirda, przeniosła się poza USA, konkretnie do Kanady. Zresztą z kanadyjskiej fabryki znajdującej się w miejscowości Sainte-Thérèse nieopodal Quebec wyjechał ostatni nowy egzemplarz w historii modelu Pontiac Firebird. Było to w 2002 roku.

Pontiac Firebird – opinie

Największą zaletą wszystkich generacji Pontiaca Firebirda był silnik, którego praktycznie każda wersja była mocno chwalona przez użytkowników. Oczywiście wyniki spalania w modelu Pontiac Firebird, jak na sportowy samochód przystało, pozostawiały sporo do życzenia, ale doskonałe przyśpieszenie i duża moc były warte większych wydatków na paliwo. Poza tym Pontiac Firebird zwykle charakteryzował się bardzo sprawnym systemem wentylacyjnym.

Wadą Pontiaca Firebirda były na pewno często występujące drobne usterki, które na dłuższą metę okazywały się mocno kłopotliwe. Poza tym Pontiac Firebird uchodził raczej za samochód dla kierowców z bardziej zasobnym portfelem, bo koszty utrzymania tego modelu szły w tysiące dolarów.