Pontiac Firebird
Nieistniejąca już firma Pontiac przez wiele lat swojej obecności na rynku motoryzacyjnym była utożsamiana głównie z samochodami sportowymi, a jednym z jej flagowych modeli był Pontiac Firebird, który wydatnie przyczynił się do wzrostu rozpoznawalności tej marki.
Pontiac Firebird – najważniejsze informacje
Mimo że Pontiac Firebird ostatecznie trafił do salonów samochodowych w Stanach Zjednoczonych w 1967 roku, to w planach koncernu General Motors, właściciela marki Pontiac, figurował już znacznie wcześniej, bo jeszcze w latach 50. XX wieku. Wówczas skończyło się jednak raptem na kilku prototypach Pontiaca Firebirda, z których część powstała też nieco później, we wczesnych latach 60.
Pontiac Firebird stanowi kawał historii motoryzacji, chociaż znany jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Co ciekawe modelu Pontiac Firebird prawdopodobnie w ogóle by nie było, gdyby nie... Ford Mustang. To właśnie sukces Forda Mustanga zapoczątkował nowy segment sportowych samochodów kompaktowych, który zyskał określenie "pony cars". Do tej kategorii od początku zaliczał się także Pontiac Firebird, który ze względu na wysokie osiągi i pojemny silnik był też klasyfikowany jako "muscle car".
Jednak projektanci odpowiedzialni za powstanie modelu Pontiac Firebird w mniejszym stopniu czerpali inspiracje z Forda Mustanga, a w większym z Chevroleta Camaro. Zresztą byli do tego w stu procentach uprawnieni, bo firmy Chevrolet i Pontiac należały do tego samego koncernu, potężnego General Motors. W związku z tym Pontiac Firebird był powszechnie uznawany za bliskiego krewnego Chevroleta Camaro – w końcu oba samochody powstały na tej samej płycie podłogowej (F-body), a nawet w tym samym roku.
Najgroźniejszą konkurencją dla Pontiaca Firebirda na rynku w Stanach Zjednoczonych stanowił właśnie Ford Mustang, a także zapomniane już nieco auto Mercury Cougar.
Jeśli chodzi o generacje Pontiaca Firebirda, to ten model doczekał się w sumie 4 wersji, na które trzeba było zwykle długo czekać, lecz było warto. Powód? Każda kolejna generacja Pontiaca Firebirda oznaczała udoskonalenie silnika i znacznie zmiany na plus w designie samochodu.
Co ciekawe początkowo Pontiac Firebird był stylizowany na... butelkę coli. Chodziło o kształt Pontiaca Firebirda, który miał szeroką maskę silnika i bagażnik oraz kontrastujące z nimi charakterystyczne wcięcie pośrodku karoserii. Dzięki temu Pontiac Firebird wyglądał wyjątkowo zgrabnie i nowocześnie.
Pontiac Firebird był sprzedawany jako 2-drzwiowy kabriolet i 2-drzwiowe coupe. Wyjątkiem była druga generacja Pontiaca Firebirda, oferowana wyłącznie w wersji coupe.
Produkcja Pontiaca Firebirda przez wiele lat nie wychodziła poza Stany Zjednoczone, gdzie zajmowany się nią fabryki ze stanów Kalifornia i Ohio. Dopiero produkcja ostatniej, czwartej generacji Pontiaca Firebirda, przeniosła się poza USA, konkretnie do Kanady. Zresztą z kanadyjskiej fabryki znajdującej się w miejscowości Sainte-Thérèse nieopodal Quebec wyjechał ostatni nowy egzemplarz w historii modelu Pontiac Firebird. Było to w 2002 roku.
Pontiac Firebird – opinie
Największą zaletą wszystkich generacji Pontiaca Firebirda był silnik, którego praktycznie każda wersja była mocno chwalona przez użytkowników. Oczywiście wyniki spalania w modelu Pontiac Firebird, jak na sportowy samochód przystało, pozostawiały sporo do życzenia, ale doskonałe przyśpieszenie i duża moc były warte większych wydatków na paliwo. Poza tym Pontiac Firebird zwykle charakteryzował się bardzo sprawnym systemem wentylacyjnym.
Wadą Pontiaca Firebirda były na pewno często występujące drobne usterki, które na dłuższą metę okazywały się mocno kłopotliwe. Poza tym Pontiac Firebird uchodził raczej za samochód dla kierowców z bardziej zasobnym portfelem, bo koszty utrzymania tego modelu szły w tysiące dolarów.