Dobra narodowe - Fiat 125p

Dzisiaj kolejny odcinek naszej opowieści o kultowych samochodach jeżdżących niegdyś po naszych ulicach. Tym razem pod lupę weźmiemy słynnego, polskiego Fiata 125p.

Obraz
Piotr Mazanek

Dzisiaj kolejny odcinek naszej opowieści o kultowych samochodach jeżdżących niegdyś po naszych ulicach. Tym razem pod lupę weźmiemy słynnego, polskiego Fiata 125p.

Pięcioosobowy samochód pod maską miał zamontowany czterosuwowy silnik o pojemności 1300 cm3 i mocy 60 KM. Pięciobiegowa skrzynie biegów była całkowicie synchronizowana i znajdowała się pod kierownicą. Fiat 125p miał napęd na tylnie koła i rozwijał prędkość maksymalną do 140 km/h. Zużycie paliwa wahało się w okolicach 8-9 litrów na 100 km. Dopuszczalne obciążenie auta wynosiło 400 kg, co dobrze odzwierciedla ładowność 125p.

Produkcją Fiata zajmowała się znana wszystkim fabryka FSO na Żeraniu. Sylwetkę tego modelu reklamowano jako spokojną i pełną elegancji. Co ciekawe, innowacyjne w tamtych czasach było wprowadzenie przez FSO całkiem nowych hamulców tarczowych na wszystkie koła i wzmocnienie tylnego mostu. Fabryka wytwrzała model 125p w dwóch opcjach, z silnikiem o pojemności 1300 cm3 oraz 1500cm3.

Samochód po raz pierwszy wyjechał z bram FSO w roku 1967. Wtedy jednak produkcja wyniosła 1000 sztuk, które zostały skrzętnie rozdzielone pomiędzy oficjeli. W kolejnym roku spod linii produkcyjnych wyszło 7101 aut. Te zostały udostępnione zasłużonym obywatelom (partyjniacy lub posiadający dolary). Popyt na Fiaty 125p był niewyobrażalnie duży. Z tego powodu wprowadzono przedpłaty, zwane asygnatami. W kolejnych latach liczba samochodów wyjeżdżających na polskie drogi sukcesywnie wzrastała, a w ostatnim roku produkcji osiągnęła rekordową liczbę 117 tysięcy sztuk.

Skąd wzięło się tak wielkie zainteresowanie tym samochodem? Przede wszystkim dlatego, że w oczach konsumentów Fiat 125p był szczytem luksusu i komfortu. Jazda tym autem oznaczała wysoki status majątkowy i społeczny kierowcy. Posiadanie tych "czterech kółek" wiązało się z prestiżem. Jak na tamte czasy było to auto wyjątkowe w swojej sylwetce i parametrach. Poza tym kojarzyło się z włoską precyzyjnością i niezawodnością. Potem nadeszła jednak era modelu MR, który niczym nie przypominał obiektów westchnień Polaków z przełomu lat 60. i 70.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀