Springo EV – wtyczkowóz dla Chin [aktualizacja]
Springo to elektryczny samochód będący owocem kooperacji General Motors i chińskiej firmy SAIC.
16.11.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:01
SAIC możecie już kojarzyć. Przedsiębiorstwo to jest właścicielem brytyjskiej marki MG. Jednak opisywane auto nie ma ze sportowymi roadsterami nic wspólnego.
Springo to elektryczny samochód, którego pierwowzorem był koncepcyjny Chevrolet Sail w wersji EV, zaprezentowany w 2010 r. Nowy pojazd ma zadebiutować podczas imprezy Guangzhou Auto Show, która rusza 23 listopada. Na razie do mediów trafiły zdjęcia pokazujące jedynie fragmenty Springo.
Widać na nich, że auto ma podobny grill, jak Chevrolet Volt. Springo nie będzie jednak bazowało na tym pojeździe. Informacje dotyczące mechaniki są skąpe, ale podobno bazą dla chińskiego samochodu na prąd jest Opel Corsa. Napęd ma zostać przeniesiony z modelu Chevrolet Spark EV, który jest wyposażony w silnik o mocy ok. 135 KM i momencie obrotowym 542 Nm.
Znaczek z literą "S" oraz plotki wskazują na to, że Springo ma być osobną marką, pod którą General Motors i SAIC będą sprzedawały w Chinach samochody elektryczne.
[aktualizacja 23 listopada]
Sail Springo EV (tak brzmi ostateczna nazwa pojazdu) zadebiutował podczas Guangzou Auto Show 2012. Poznaliśmy wygląd auta oraz jego dane techniczne.
Elektryczny samochód to efekt współpracy Shanghai GM oraz Pan Asia Technical Automotive Center (PATAC). Springo ma baterie chłodzone cieczą i system gromadzenia oraz rekuperacji energii kinetycznej.
Do jego napędu służy silnik elektryczny o mocy ok. 115 KM i momencie obrotowym 510 Nm. Sail Springo EV przyspiesza od 0 do 100 km/h w ok. 10 s i może osiągnąć maksymalną prędkość 130 km/h. Po wciśnięciu przycisku Sport auto przyspiesza o 20% lepiej w niskich i średnich zakresach momentu obrotowego.
GM podaje, że Sail Springo zużywa 15 kWh energii na 100 km. Koncern twierdzi, że to mniej, niż większość obecnie sprzedawanych samochodów elektrycznych. Zasięg w mieszanym trybie jazdy wynosi 130 km, a przy stałej prędkości 60 km/h wzrasta do 200 km.
Ładowanie do pełna po podłączeniu do gniazdka 220 V trwa ok. 7 godz. Ustawienia samochodu pozwalają m.in. na rozpoczęcie pobierania energii z opóźnieniem, np. w godzinach nocnych, kiedy prąd jest tańszy. Ponadto, ładowanie może być kontrolowane i monitorowane przez aplikację na smarthpona.
Gwarancja na Sail Springo EV wynosi 3 lata lub 80 000 km oraz 5 lat i 100 000 na baterie. Początkowo auto będzie sprzedawane tylko w Szanghaju, w ramach programu próbnego. Następnie trafi do dystrybucji na terenie reszty Chin, za pośrednictwem sieci Drive to Green stworzonej przez Shanghai GM.
Sail Springo EV kosztuje 258 000 juanów (ok. 130 000 zł). To połowa kwoty, jaką w Chinach trzeba zapłacić za model Chevrolet Volt. dodatkowo klienci mogą liczyć na upusty ze strony rządu chińskiego oraz szanghajskiej administracji, które mogą sięgać w sumie 100 000 juanów (ok. 51 000 zł).
Źródło: GM Inside News • WCF • Carscoop